Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Powstanie niemiecko-włoski czołg przyszłości? Kluczowe porozumienie

Demonstrator technologii KF51-U.
Demonstrator technologii KF51-U.
Autor. Damian Ratka / Defence24

Włoski koncern Leonardo podpisał protokół ustaleń z niemiecką firmą Rheinmetall w sprawie współpracy przemysłowej w domenie lądowej.

Porozumienie dotyczy zawiązania joint venture w domenie pojazdów lądowych. Proporcja udziałów w przedsięwzięciu ma wynieść 50:50. Celem inicjatywy jest opracowanie nowego czołgu podstawowego, a także rozwój platformy gąsienicowej Lynx proponowanej Włoskim Wojskom Lądowym (Esercito Italiano) w programie AICS (ang. Armoured Infantry Combat System).

Reklama

Siedziba joint venture zostanie ulokowana we Włoszech. Nowy podmiot ma być głównym producentem i integratorem systemów. Głównym obszarem zainteresowania będą nowe czołgi podstawowe i bojowe wozy piechoty dla Esercito Italiano. W komunikacie prasowym podkreślono również, że współpraca ma umożliwić stworzenie mapy drogowej do uczestnictwa we francusko-niemieckim programie Main Ground Combat System.

Warto w tym miejscu dodać, że ani Rheinmetall, ani Leonardo nie posiadają gotowego do produkcji czołgu podstawowego. Niemiecka firma dysponuje jedynie dwoma demonstratorami systemu wieżowego (załogowego i bezzałogowego) KF51 oraz KF51-U, które osadzono na zmodyfikowanych kadłubach starych czołgów podstawowych Leopard 2A4 pochodzących z zapasów Rheinmetall.

KF51 (zdjęcie poglądowe).
KF51 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Rheinmetall

Ponadto, Rheinmetall nie jest producentem czołgu Leopard 2. Z tej przyczyny nie może produkować nowych kadłubów do tych maszyn. Nawet gdyby system wieżowy był gotowy do produkcji, nie może być mowy o tym, że Rheinmetall posiada gotowy wóz. Oznacza to, że niemiecko-włoski program pozyskania czołgu podstawowego będzie musiał potrwać wiele lat, nim obróci się w rzeczywistość. Większe szanse powodzenia ma propozycja wysuwana w projekcie AICS. Nowy bojowy wóz piechoty ma bazować na KF41 Lynx, który już został wdrożony do produkcji i służby (na Węgrzech).

Węgierski KF41 Lynx.
Węgierski KF41 Lynx.
Autor. Ministerstwo Obrony Węgier

Także podniesiona w komunikacje prasowym wzmianka o programie MGCS jest kontrowersyjna, bowiem Rheinmetall nie jest jego uczestnikiem. Francusko-niemiecki czołg przyszłości opracowuje konkurencyjne konsorcjum KNDS. Do tej pory zarówno strona francuska jak, i niemiecka były niechętne, aby do programu dołączały kolejne podmioty.

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama