Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polska premiera ukraińskiego MSB-2 na Defence24 DAY. „Dzięki Centrum Modernizacji Śmigłowców otrzymamy maszyny na poziomie światowym, za cenę 3-5 razy mniejszą”

Autor. rd33.net

W rozmowie z Defence24.pl Zbigniew Działowski, dyrektor sprzedaży DM-MSB sp. z o.o. mówi o budowie w Polsce Centrum Modernizacji Śmigłowców we współpracy z ukraińskim Motor Sich.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jędrzej Graf, Defence24: DM-MSB sp. z o.o. we współpracy z Motor Sich SA zaprezentuje na Defence24 Day śmigłowiec MSB-2. Dlaczego pokazujecie akurat ten śmigłowiec i do kogo kierujecie swoją ofertę?

Zbigniew Działowski, DM-MSB sp. z o.o.: Prezentujemy na konferencji śmigłowiec MSB-2 z nowymi silnikami Ai-450, nową awioniką, łopatami wirnika głównego i bocznego i z całkowicie nowymi charakterystykami lotno-eksploatacyjnymi. Śmigłowiec posiada nową aranżację kabiny pasażersko-ładunkowej. Zużycie paliwa mniejsze do 30%, moc większa, resurs silników do 5.000 godzin, pułapy nawet w gorących klimatach zdecydowanie wyższe. Śmigłowce mogą być produkowane w wersjach MEDEVAC, VIP, przeciwpożarowej, dyspozycyjnej, szkolnej i innych.

Reklama

Pokazujemy akurat ten śmigłowiec z uwagi na duże zainteresowanie rynku cywilnego w Polsce i na świecie oraz potrzeby polskich służb mundurowych z uwagi na dość wysokie liczby śmigłowców w zasobach tych formacji, które mogą być zmodernizowane według technologii Motor Sich. Zaznaczamy, że śmigłowce te już są dostarczane do ukraińskich sił zbrojnych i świetnie się rekomendują w warunkach wojny. Jest oczywistym, że Mi-2 są śmigłowcami o przestarzałych parametrach lotno-eksploatacyjnych, ale po proponowanej modernizacji otrzymujemy produkt ze współczesnymi wysokimi charakterystykami na poziomie światowym, za cenę 3-5 razy mniejszą.

Czytaj też

Jak wojna na Ukrainie wpływa na działalność Motor Sich i współpracę z Pana firmą?

Wojna w Ukrainie przyspieszyła tylko nasze działania we wspólnym projekcie z Motor Sich, który przygotowujemy od około 2 lat. Wojna w Ukrainie jest najlepszym i najbardziej wymagającym poligonem techniki i taktyki śmigłowcowej, co jest najlepszym czynnikiem doskonalącym śmigłowcowe projekty MSB. Wojna w Ukrainie przyspieszyła również wspólną decyzję DM-MSB i Motor Sichy o uruchomieniu firmy w Polsce z dala od działań wojennych, dedykowanej do modernizacji śmigłowców i produkcji wielu podzespołów potrzebnych do tych działań.

Autor. rd33.net

Remotoryzacja i modernizacja śmigłowców rodziny Mi w Polsce będzie prowadzona w oparciu o istniejące zakłady remontowe czy budujecie nowe centrum? Jeżeli tak to jaka jest planowana lokalizacja nowego centrum?

Remotoryzacja i modernizacja śmigłowców rodziny Mi wg technologii Motor Sichy będzie wykonywana w nowym podmiocie - Centrum Modernizacji Śmigłowców. W tej chwili mamy 3 lokalizacje dla takiego centrum, decyzja o tym gdzie je uruchomić zapadnie już wkrótce. Chcę dodać, że przewidujemy ścisłą współpracę z firmami polskiego przemysłu zbrojeniowego i z instytutem ITWL w Warszawie.

Autor. rd33.net

Od wielu lat toczy się dyskusja w jaki sposób dokonywać kompleksowej modernizacji floty śmigłowcowej zarówno Sił Zbrojnych jak i służb mundurowych. Padają głosy, że z postsowieckich śmigłowców starej generacji należy definitywnie zrezygnować, bo to proces nieopłacalny.

Kompleksowa modernizacja floty śmigłowcowej Sił Zbrojnych i służb mundurowych to proces nieuchronny i potrzebny, jednak musimy zdać sobie sprawę, że niezwykle rozciągnięty w czasie. Zakupy pojedynczych egzemplarzy śmigłowców dla poszczególnych jednostek organizacyjnych nie rozwiązują kompleksowo żadnych problemów i nie pozwalają również na zezłomowanie istniejącej floty śmigłowców. Zrównoważona modernizacja floty polega na uruchomieniu zakupów (przetargi, budżet, szkolenia itd. Itp.) z jednoczesną modernizacją śmigłowców, które się do tego nadają. Jednocześnie trzeba dodać, że zmodernizowane śmigłowce jakościowo zdecydowanie różnią się na plus od istniejących śmigłowców. Poza tym należy wziąć pod uwagę stan personelu lotnego i naziemnego, istniejącej floty i stan zapasów części zamiennych w magazynach. Likwidacja jednym pociągnięciem istniejącej floty będzie znacznie mniej opłacalna, niż jej modernizacja z jednoczesnymi zakupami nowej floty.

Czytaj też

Jakie jest aktualne zainteresowanie ofertą modernizacji śmigłowców DM-MSB sp. z o.o. w siłach zbrojnych, służbach mundurowych i odbiorców cywilnych?

Zainteresowanie naszą ofertą jest bardzo duże jak na jej świeżość. Rynek cywilny czeka na ofertę sprzedaży i możliwości ilościowe modernizacji, rynek militarny po informacjach z Ukrainy zwiększa swoje zainteresowanie, przy czym mamy na myśli śmigłowce MSB-2, MSB-8/17, MSB-24 i nawet W-3 Sokół z silnikami Motor Sichy. Do tego należy dodać szereg podzespołów śmigłowcowych takich, jak nowe przekładnie główne i boczne, łopaty wirników nośnych i bocznych w technologii kompozytowej i metalowej, silniki, układy sterowania silnikami FADEC i szereg istotnych podzespołów. Chcę dodać, że w najbliższym czasie nastąpi sprzedaż zmodernizowanych śmigłowców dla użytkowników cywilnych jak i mundurowych.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (19)

  1. Dawid5073

    Polska posiadała licencję na produkcję mi 2 i cała dokumentację do niego. Więc po co nam cos z Ukrainy do tego śmigłowca

  2. andrzejto

    A była opcja zakupu zakładów Motor Sicz, Po tym jak na żądanie strony amerykańskiej zablokowano sprzedaż Chińczykom. Ale oczywiście nasi decydenci woleli wydać kasę na 15 emeryturę zamiast zainwestować w firme która dawała nam nowe możliwości.

    1. DIM1

      @andrzejto. Jeśli dobrze pamiętam, Motor Sicz, był to taki koncern, który na Ukrainie zatrudniał 35 tysięcy osób. O tym mówisz ? Ale oczywiście znasz powiedzenie o skrzynce piwa i zakupie w tym celu całego browaru ?

    2. Gnom

      DIM1 - a ty swoke- znasz pojecie scalania i tworzenia międzynarodowych grup produktowych.

    3. DIM1

      @Gnom. Widzę, że nie dotarło... Porównujesz wydajność statystycznego pracownika koncernu w USA, czy RFN do tych 35 tysięcy, w jedej tylko firmie, na Ukrainie ? To PORÓWNAJ ! I kto miałby ich reformować ? PGZ ?????? Rusz głową człowieku ! Ukraina nie padła ofiarą przypadkowo !

  3. RK

    Współpraca tak, ale na zasadach inwestycji kapitałowej. Polska powinna objąć podobny udział do ukraińskiego w kapitale zakładowym zarówno Motor-Siczy jak i Antonowa. Potem mniejszościowe udziały powinny zostać wprowadzone na giełdę, by uzyskać wycenę rynkową. Co do upgrade Mi-2 i pozostałych śmigłowców, to użytkownicy państwowi powinni je sprzedawać operatorowi, operator dokonywać upgrade i sprzedawać dalej na rynek cywilny. Jeśli znajdą się klienci, to oznacza, że to jest dobry biznes i jeszcze z 10-15 lat da się to ciągnąć a czas ten wykorzystać do wprowadzenia swojej nowej maszyny opartej na współczesnych rozwiązaniach projektowych i materiałowych. Antonow mógłby się z kolei stać środkowo europejskim Airbusem. Państwa afrykańskie, południowo amerykańskie i azjatyckie mogły by być zainteresowane tanim polsko-ukraińskim sprzętem.

    1. DIM1

      @RK. Mrówka ze słoniem idą przez most... - mrówka do słonia: Ale dudnimy !

    2. RK

      @DIM1 My może jesteśmy mrówką. Ale mamy pieniądze, mamy kulturę technologiczną jednak na trochę większym poziomie (nie mówię o samej technologi), mamy rynek, jesteśmy wiarygodni, nie ma u nas wojny. Jesteśmy dla Ukraińców partnerem, który sporo wnosi i ich nie zdominuje ani nie wygryzie z biznesu. Kto zamiast nas? Niemcy? :-) Acha, mamy jeszcze technologie komplementarne, które potrafią zamienić produkty w systemy. DIM ty zawsze byłeś jakiś taki prorosyjski. Jesteś z Grecji?

    3. Gnom

      BIM1 - jest tez inny kawał, mniej pochlebny dla słonia o zabawie w chowanego. I własnie spokojnie i po cichu robiony polsko-ukraiński układ mógłby sie zakończyc zwrotem - "skąd wiesz słoniu, podgladałeś". Potencjał jest duzy od lat, potrzeba jedynie i az woli politycznej.

  4. wert

    entuzjastom polsko-ukrainskiego Kruka polecam ostatni wywiad gen Gromadzińskiego. Budujemy pewien system w oparciu o sprawdzone najnowocześniejsze wzorce. "Żelazna" jest tu jednostką wdrożeniową. Krukiem najpewniej będzie Apache zintegrowany już z Abramsem, na bank nie będzie tu żadnych eksperymentów. System musi być skuteczny a ruiny miast UKR są wystarczającą motywacją.. Z "Czajnikami" możemy się bawić. Nic poważniejszego nie będzie, to nie ten czas

    1. Gnom

      Nie wiem wert skąd wziął ci się polsko-ukraiński Kruk, bo czymś takim npgdy nie było mowy. Może pomajdało ci się z włosko-polskim na AW-249, Natomiast to, ze nawet bez logicznego uzasadnienia wydamy kaśe w USA i tak jest oczywiste i to ni etylko na czołgi, czy smigła, niedługo pewnie nawet majtki będziemy kupować w USA i to bez przetargu. A czy śmigłem ppanc będzie AH-64, czy AW-249 to i tak nie ma większego wpływu na riuny miast. Bo to mogłoby zostać zabezpieczone dzieki sprawnej OP a tej nadal nie ma i jeszcze dość długo nie będize pomimo dekorajnych ilości Narwi i Wisły,

    2. wert

      Gnom@ nie przeczytałeś. Szkoda

    3. Chyżwar

      Entuzjastom Apache mogę powiedzieć tylko tyle. To pozłacana broń, która nijak nie sprawdziła by się w takich warunkach, jakie mamy obecnie na Ukrainie. USMC dobrze wiedział czemu u nich lata AH-1Z. Nikt normalny nie chce także Kruka z Ukrainy. Ja optowałbym za AW-249. Przedłużenie życia tego, co tu lata w oparciu o coraz bardziej dostępną ukraińską technologię to odrębna sprawa.

  5. Lukas

    no prosze, ktoś wreszcie zaczął myśleć, a tak poważnie, to taka współpraca naprawdę może się nam opłacić i dać wiele nowych możliwości

  6. KPS1

    Generalnie warto by pomyśleć o jakieś współpracy,

  7. anthony

    Panowie, może trochę nie na temat, ale co w koncu wyniknęło z wizyty w US ministra Błaszczaka, w trakcie której mówiło się o programie Kruk, pisano o apaczach lub viperach - temat ucichł - czy coś nowego na ten temat wiadomo? I drugie pytanie - przepraszam, bo już zupełnie nie na temat, ale przy okazji pozwolcie, że spytam- w czasie wizyty premiera Johnsona i prezydenta Dudy prezydent Żełenski i niektórzy zolnierze tuż przy nich mieli charakterystyczne buty z jasnymi podeszwami - widać było jak chodzili po Kijowie - wiecie może co to za buty? Ci żołnierze to chyba nie jacyś przypadkowi, a buty takie dziwne....

  8. BadaczNetu

    A ja namawiam, żeby w Polsce uruchomić produkcję małych silników odrzutowych, takich na poziomie 3-5kN i zbudować na ich bazie krajowe pociski manewrujące. Silnik to ostania rzecz jakiej nam w kraju brakuje...

    1. Paweł P.

      👏👏👏

    2. wert

      po co wyważać otwarte drzwi? UKR robi dobre silniki. Nie ma sojuszu bez zbudowania wzajemnie korzystnych powiązań.

    3. BadaczNetu

      @wert - właśnie myślę żeby to wykorzystać, mają know-how, zrobili nawet taki niewielki silniki (AI-350), aczkolwiek chyba skończyło się na protpotypie.

  9. Sky

    Biorąc pod uwage nadchodzący cięzki kryzys finansów publicznych, wojnę w Ukraionie należy b powaznie rozważyć każdą możliwośc poprawy zdolnosci PSZ , która pozwoli zaoszczędzić srodki publiczne. Jest oferta? Bezzwłocznie poddać analizie i równie szybko podjąć decyzję. Bo ani czasu ani pieniędzy nie mamy za duzo.

    1. Chyżwar

      Przede wszystkim Ukraińcy znajdują się teraz w takiej sytuacji, że ze względu na zniszczenia poczynione tam przez ruskich współpraca z przemysłem zbrojeniowym ulokowanym w przyjaznym im państwie leżącym przy samej granicy to dla nich korzystne rozwiązanie. Z naszej zaś strony ze względu na korzyść dla Polski grzechem byłoby tą okazję zmarnować.

    2. Sky

      Dokladnie tak.

    3. biały

      a słyszałeś aby Polska wykorzystała jakąś sytuacje przemysłową , a Ukraina ma niektóre rozwiązania na pewno lepsze niż to czym my dysponujemy , pociski rakietowe o sporym zasięgu chociaż by to czym się chwalili ze zatopili Moskwę , mają całkiem fajny samolot transportowy , mówię o tym niewielkim nie o tym największym transportowcu na świecie , , mają też fajne silniki czołgowe i czołg opłot ale tutaj to na pewno wejdziemy w współprace z Koreą

  10. Ma_XX

    czy warto jeszcze pudrować trupy pamiętające jeszcze Breżniewa?

  11. Był czas_3 dekady

    Nic z modernizacji nie będzie, co najwyżej jakieś zmiany dotyczące zwiększenia resursu floty śmigłowcowej i... czekanie Bóg wie na co, bo konkretne decyzje dotyczące nowych śmigłowców prędko nie zapadną..

  12. Buka

    I dobrze trzeba racjonalnie podejść do wydatków

    1. Valdore

      @Buka, modernizacja jak najbardziej, zwłaszcza dla Mi-24 i Mi-17, ale Mi-2... Tu już wolałbym nowe maszyny, nie zapominaj tez że to modernizacja a nei produkcja nowych maszyn.

    2. Gnom

      Valdore, do zdań do jakich potrzebny jest 4 tonowy śmigłowiec Mi-2 zmodernizowany do Mi-2MSB ze współczesną awionika w zupełności wystarczy, a zadania wsparcia załatwi zmodernizowany W-3. 4,1 tony przy znacznie mniejszej masie własnej, oszczędnych i mocniejszych (jak w Mi-2plus) silnikach załatwia wiele problemów i znacząco poprawia osiągi. Do tego W-3 w wersji zbliżonej do Głuszca z nowymi łopatami, a na Mi-24 i Mi-8/17 tez przeniesione rozwiązania zbliżone do Głuszca. To wszystko juz było na MSPO 2010, 2016,2018, 2019. Wszystko wykonane w Polsce, z polską kontrolą (nawet mitycznych kodów źródłowych) i stąd za znacznie niższa kasę, masz eskadry śmigłowców o praktycznie współczesnych zdolnościach.Dzięki polskiej kontroli można do nich stopniowo dołożyć WW-15, Pirata, Moskita, Pioruna i parę innych rzeczy Zaoszczędzoną kasę można przekazać na wiele innych tematów, nawet na wejście Polski w najnowsze międzynarodowe programy śmigłowcowe.

    3. Chyżwar

      @Gnom Słusznie prawisz. Co zresztą nie jest żadnym zaskoczeniem.

  13. Bobo

    Jaki kryzys, zrobią jak do tej pory dodrukuja pieniądza a dodatkowo otworzą i pożycza przez kolejny fundusz poza budżetem oficjalnym.

  14. Denar

    Dobra wiadomość! Może wreszcie współpraca polskiego i ukraińskiego przemysłów obronnych nabierze tempa. Przypominam, że o modernizacji polskich śmigłowców w oparciu o ukraińskie podzespoły i technologie mówiło się już w połowie ubiegłej dekady. Są nieliczne pozytywy jak rakietowy pocisk p.panc PIRAT (spolonizowany i ze zmodyfikowanym sterowaniem ukraiński KORSAR), czy laserowe sterowanie artyleryjską amunicją i bombami. A możliwości są ogromne. Ukraina należy do czołówki państw świata w przemyśle rakietowym i kosmicznym. Silniki ukraińskie napędzają samoloty, śmigłowce i drony np. chińskie i tureckie.

  15. Xzibit

    To jak już współpracujemy z Ukrainą w sprawie śmigłowców to może i zacząć z nimi rozmowy w sprawie pozyskania technologii pocisków balistycznych Grom 2.Wiem niektórzy napiszą że to przestarzała technologia ale my nawet takiej nie mamy a wiadomo że od amerykanów nie dostaniemy nic w zamian za zakup dywizjonu HIMARS

    1. Valdore

      Xzibit, Grom-2 mógłbys dostać jedynie w wersji eksportowej o zasiegu 280km( MTCR się kłania) ,a i to jedynie go kupić( ten sam powód). Wybacz, ale jak kupować to zdecydowanei wolę ATACMS/PrSM

    2. madeinote

      chociaż Wilcha-m na większą skale

    3. Gnom

      Valdore, nie masz racji bo ograniczenia nie dotyczą wspólnych programów robionych na własne potrzeby. Wystarczy utworzyc polsko-ukraiński program nowego pocisku.

  16. Boito

    Całkiem rozsądna myśl. Jeśli kadłuby Mi-2 nadają się to warto rozważyć. Wszystkiego nowego nie damy rady kupić, a MI-2 to śmigłowce pomocnicze, choć także potrzebne, a i najstarsze Sokoły mają 30 lat

  17. Paweł P.

    Tu zawsze był potencjał, może nie przy kruku ale – był ten mem Macierewicza, co to mówił po POLSKO - UKRAIŃSKIM śmigłowcu, jako konkurencyjnej konstrukcji dla zachodniej techniki.

    1. Małopolska

      Tak, pomysł jest przypominany od 2016 r. Problemem była niestabilność polityczna Ukrainy i ichniejsze wpływy rosyjskie, które obarczały ten projekt wysokim ryzykiem. Cieszy, że ktoś miał na tyle wyobraźni by jednak nad tym pracować od tych kilku lat i teraz jest jak znalazł.

  18. Monkey

    To nie najgorszy pomysł, szczególnie iż widoków na szybką wymianę wszystkich naszych przestarzałych śmigłowców nie ma. Podobnie jak w przypadku BWP-1 - Borsuk.

  19. ANDY

    szanse są ... i były od lat możliwe .... ale nie sądzę że tak jak do tej pory "siły" zewnętrzne ( konglomeraty zachodnie zaangażowane w wymianę sprzętu posiadanego przez Polskę ... za koraliki dla nas .... i wschodnie mające na celu niedopuszczenie do ustanowienia samodzielnych zdolności przemysłowo =technologicznych ) jak i wewnętrzne ( nawet silna pozycja AM w istniejącym układzie rządzącym nie doprowadziła poza zapowiedziami do nawiązania realnej współpracy z Motor Sicz ... i później po wywaleniu AM z mon prowadziła kampanię wyśmiewającą takie działania jako oszołomstwo ... ) doprowadzą do ustanowienia takich zdolności u nas - chodź kibicuję takim działaniom i rozwoju naszych suwerennych zdolności w tym zakresie ...

Reklama