Przemysł Zbrojeniowy
Świdnik naprawi śmigłowce Mi-2
Według ogłoszenia opublikowanego przez Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej, niebawem zostanie podpisana umowa z PZL-Świdnik, dotycząca remontu wirnika w Mi-2. Całkowity koszt prac serwisowych wyniesie około 340 tysięcy złotych.
Postępowanie dotyczyło remontu piasty wirnika nośnego typu 50.21.000.00.02 do śmigłowców Mi-2.
Ogłoszenie ex-ante oznacza, że negocjacje dotyczące kluczowych postanowień umowy zostały zakończone. Sama umowa zostanie podpisana po upływie określonego przepisami Prawa Zamówień Publicznych terminu od publikacji wspomnianego ogłoszenia.
Czytamy w uzasadnieniu, że zdaniem Wydziału Techniki Lotniczej 3. RBLog, po przeprowadzonej analizie rynku jedynym podmiotem zdolnym do przeprowadzenia naprawy głównej wirnika w śmigłowcach jest Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL Świdnik” S.A., gdyż dysponuje zapleczem inżynieryjnym, z pracownikami posiadającymi odpowiednią wiedzę oraz przeszkolenie do wykonywania odpowiednich prac, jako jedyny ma dokumentację techniczną oraz jako jedyny posiada prawa autorskie do wytworzonego sprzętu lotniczego.
Całkowita wartość zamówienia wynosi 278 270 zł netto (ok. 342 272,1 zł brutto).
Śmigłowce Mi-2 są jednymi z najstarszych wielozadaniowych śmigłowców używanych w Wojsku Polskim. Były produkowane w zakładach w Świdniku od 1965 roku. Wytworzono łącznie 5500 maszyn i od dziesięcioleci służyły w wariantach rozpoznania, dowodzenia, transportu, czy jako maszyny bojowe uzbrojone w 23-milimetrowe działka oraz w przeciwpancerne pociski kierowane 9M14 Malutka i rakiety niekierowane. Aktualnie ze względu na znikome znaczenie na polu walki służą do szkolenia pilotów i czekają na godnego następcę. Ten był poszukiwany w ramach programu zakupu wielozadaniowego śmigłowca dla Sił Zbrojnych RP - Perkoz, który pod koniec marca bieżącego roku został bezterminowo zawieszony.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie