Przemysł Zbrojeniowy
Podwodne roboty Thalesa niszczą miny morskie
Koncern Thales zakończył pomyślnie morską demonstrację pierwszego na świecie, w pełni zintegrowanego, systemu przeciwdziałania minom opartego na dronach. Jest to kolejny krok na drodze do realizowania zadań przeciwminowych bez konieczności wysyłania załogowych okrętów na zagrożone akweny.
Próby prowadzone z udziałem koncernu Thales są elementem francusko-brytyjskiego programu przeciwdziałania minom morskim MMCM (Maritime Mine Countermeasures). Jego efektem ma być system przeznaczony do lokalizowania, identyfikowania i neutralizowania min morskich z wykorzystaniem różnego rodzaju systemów bezzałogowych. Będzie to pierwszy na świecie, w pełni zintegrowanego kompleks, pozwalający na wykonywanie tego rodzaju zadań bez bezpośredniego udziału platform załogowych (np. niszczycieli min lub trałowców).
Jego ważnym i już sprawdzonym elementem jest system zarządzania misjami M-Cube klasy MMS (mission management system). To właśnie on pozwala na integrację i sterowanie wieloma bezzałogowymi pojazdami nawodnymi i podwodnymi, wyposażonymi w sonary o wysokiej rozdzielczości i inne rozwiązania do „zdalnego" zwalczania min. Jest to możliwe ponieważ system przetwarzania i wizualizacji oparty na algorytmach sztucznej inteligencji daje możliwość prowadzenie analizy danych sonarowych w czasie rzeczywistym i/lub po wykonaniu zadania.
Próby morskie przeprowadzone koło Brestu we Francji z powodzeniem zademonstrowały działanie ostatniego elementu systemu MMCM – zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego i jego zdolność do neutralizowania min morskich. O wadze tych testów świadczyła obecności przedstawicieli francuskiej i brytyjskiej marynarki wojennej, francuskiej agencji zamówień obronnych, brytyjskiego ministerstwa obrony i międzynarodowej organizacji ds. współpracy w dziedzinie uzbrojenia OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement).
Czytaj też
Próby wykazały zdolność zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego do zainstalowania ćwiczebnych ładunków niszczących na minę denną i minę kotwiczną. Proces ten kończy cały cykl neutralizacji min morskich. Co ważne próby były realizowane w faktycznych warunkach morskich na poligonie koło Brestu i kierowane: nie z docelowego okrętu wojny minowej, ale z brzegu. Na czas prób centrum operacyjne koncernu Thales pełniło funkcję Przenośnego Centrum Operacyjnego POC (Portable Operation Centre). Pokazano w ten sposób, że do kierowania pracą elementów wchodzących w skład systemu MMCM nie są konieczne dedykowane okręty, ale dowolna jednostka pływająca wyposażona w odpowiednie systemy łączności i opuszczania dronów na wodę.
Czytaj też
W czasie testów w okolicy Brestu wykorzystano elementy jednego z dwóch prototypowych kompleksów MMCM, które są stopniowo dostarczane do brytyjskiej i francuskiej marynarki wojennej po przejściu badań kwalifikacyjnych. Próby te nie są wcale łatwe, ponieważ zakłada się, że nowe systemy przeciwminowe mają działać do stanu morza 4. Testy prototypowych systemów MMCM trwają od końca 2021 roku i ich zwieńczeniem będzie dostawa do Francji i Wielkiej Brytanii sześciu produkowanych seryjnie kompleksów w latach 2024 – 2025.
W pracach tych Thales jest głównym wykonawcą i integratorem systemów wytworzonych w ramach programie MMCM, współpracując z rozległą siecią partnerów przemysłowych i naukowych (np. ECA Group, L3Harris i Saab).
Monkey
Dobry pomysł. Także Belgowie i Holendrzy (Niderlandczycy) idą w kierunku bezzałogowców do zwalczania min. Tylko że oni zdecydowali się budować dedykowane ku temu okręty. Uważam, że jak na razie bez pływających platform jako centrów dowodzenia nie da się zlikwidować zagrożenia minowego. Z brzegu można koordynować niszczenie ładunków w strefie przybrzeżnej, ale co poza nią?