Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy Tu-160M2 na linii montażowej

Zakłady KAPO im. S.P. Gorbunowa w Kazaniu (należące do koncernu OAO Tupolew) są gotowe do rozpoczęcia seryjnej produkcji zmodernizowanych bombowców strategicznych Tu-160M2. Pierwsza taka maszyna jest już we wstępnej fazie budowy.

  • Fot. syria.mil.ru
    Fot. syria.mil.ru
  • Bombowiec strategiczny Tu-160, fot. tupolew.ru
    Bombowiec strategiczny Tu-160, fot. tupolew.ru

Odwiedzający zakłady rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu został poinformowany o tym fakcie przez kierownictwo firmy., Powiadomiono również, że w procesie produkcji Tu-160M2 nie będą wykorzystywane żadne importowane elementy lub zespoły. Rosyjskie ministerstwo obrony podkreśla, że rozpoczęty program modernizacji floty bombowców strategicznych jest pod szczególną kontrolą i zakłady je realizujące muszą co tydzień zdawać relację o postępach dokonanych prac. Samoloty budowane są na bazie kadłubów pochodzących jeszcze z lat 90. XX wieku, które nie zostały dotąd wykorzystane. Zakłady w Kazaniu mają wciąż dysponować trzema takimi zestawami. Kolejne stare-nowe bombowce mają już powstawać w całości z nowych komponentów. 

Podczas zwiedzania zakładów zaprezentowano również najnowsze maszyny przeznaczone do wykonywania prac związanych z obróbką i spawaniem wielkogabarytowych elementów ze stopów tytanu. Ministerstwo Obrony zobowiązało się do wsparcia zakładów w usuwaniu wszelkich niedogodności związanych z bieżącą produkcją i potrzebami, z kolei zakłady do poczynienia wszelkich możliwych kroków by systematycznie zwiększać zarówno poziom technologiczny, jak i jakość oferowanych wyrobów.

Fot. syria.mil.ru

Rosyjskie Lotnictwo Dalekiego Zasięgu eksploatuje obencie strategiczne samoloty bombowe Tu-95MS-6, Tu-95MS-16, Tu-95MSM i Tu-160. Jest ich ok. 66, w tym 55 Tu-95MS-6/16 i 11-13 Tu-160/M1 (na wyposażeniu 121 Gwardyjsko Sewastopolskiego Pułku Ciężkich Bombowców w bazie Engels). Te ostatnie przenoszą m.in. strategiczne skrzydlate pociski rakietowe z głowicami jądrowymi Ch-55/Ch-55SM (po 12 sztuk) i najnowsze Ch-101 i Ch-102 (najprawdopodobniej tylko Tu-160M1). Decyzje o wznowieniu produkcji bombowca strategicznego Tu-160 podjęto w 2015 roku, a seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2023 roku. Pierwszy lot zmodernizowanej maszyny nastąpi w 2018 roku a całkowita liczba planowanych do wdrożenia samolotów wynosi 40-60 egzemplarzy. Wyprodukowanie 20 egzemplarzy tej maszyny ma kosztować szacunkowo 5 mld USD.

W Rosji równie dużo mówi się o bombowcu nowej generacji PAK-DA, którego pierwszy lot ma się odbyć w latach 20. XXI wieku, ale jak na razie większość środków przeznacza się na modernizację starszych maszyn oraz wznowienie produkcji Tu-160M2.

Oprócz budowy Tu-160M2 trwa modernizacja bombowców Tu-22M3 do standardu Tu-23M3M oraz dostawa Tu-214ON (Open Skies) dla Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej (SZFR). Modernizowane Tu-22M3M wyposaża się w kompleks nawigacyjno-bojowy SWP-24-22 podnoszący precyzję systemu pozycjonowania maszyny oraz zrzutu ładunku bojowego.

Do sił zbrojnych trafiły też Tu-204 w roli maszyn dla eskadry rządowej, z rozbudowaną aparaturą łączności oraz wyspecjalizowane konstrukcje będące de facto powietrznymi stanowiskami dowodzenia. Pierwszą całkowicie militarną wersją tej maszyny jest samolot rozpoznania dalekiego zasięgu Tu-214R (izdielije 411, zastępujący starego Ił-20) służący do lokalizacji i identyfikacji źródeł emisji mikrofalowej – radiolokatory, radiostacje, markery itp. Samolot wyposażony jest m.in. w wielozadaniowy system rozpoznania radioelektronicznego MRK-411 czy pasywny system optoelektroniczny wysokiej rozdzielczości. Trwają też prace nad samolotami Tu-214PP, walki radioelektronicznej czy łączności i dowodzenia Tu-214RT, samolotu szkolnego dla załóg lotnictwa strategicznego oraz opracowywanie na jego bazie morskiego samolotu patrolowego/zwalczania okrętów podwodnych. Znacznie opóźniony jest natomiast program samolotu Tu-214R czy innych maszyn specjalistycznych budowanych w oparciu o zmilitaryzowaną wersję Tu-204.

Problemem w wypadku nie tylko nowych Tu-160M2, ale również już eksploatowanych wersji jest kwestia silników do tych maszyn. Turboodrzutowe jednostki napędowe NK-32 wymagają na nowo stworzenia sprawnego systemu ich eksploatacji (przeglądów czy remontów), jak i uruchomienia produkcji zmodernizowanej wersji NK-32M. Nie jest również zanany oficjalny status licznych systemów samolotu, włącznie z najważniejszym systemem bojowym.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama