Pierwszy ratowniczy NH90 dla Hiszpanii

14 października 2020, 14:42
NH90 Hiszpania SAR
Fot. Airbus

Hiszpańskie siły powietrze odebrały pierwszy śmigłowiec NH90 w wersji, zwiększającej możliwości tego rodzaju sił zbrojnych w zakresie misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR). Docelowo dwanaście maszyn tego typu zastąpi starzejącą się flotę wiropłatów AS332 Super Puma i będą bazowały w Cuatro Vientos niedaleko Madrytu. Dostawę realizuje spółka NHIndustries, będąca joint venture firm Airbus, Fokker i Leonardo.

Javier Salto, dowódca Sił Powietrznych, wskazał, że dla hiszpańskich lotników NH90 stanowić będzie podstawowe narzędzie do wykonywania szerokiego wachlarza misji, w tym taktycznego transportu żołnierzy i wsparcia logistycznego w misjach pokojowych lub odbudowy oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych w nieprzyjaznym środowisku. Dla jednostek śmigłowcowych są to jedne z najtrudniejszych i najbardziej złożonych zadań. 

„NH90 jest szczególnie przystosowany do działania w wysokich temperaturach i środowisku górskim. Będzie atutem w ważnych misjach hiszpańskich sił powietrznych”, powiedziała Nathalie Tarnaud-Laude, szef programu NH90 w Airbus Helicopters i prezes NHIndustries. Hiszpania zamówiła łącznie 45 NH90 w wersji transportu taktycznego, które mają być używane przez trzy rodzaje sił zbrojnych. Hiszpański wariant NH90 wyposażony jest w silniki General Electric CT7 8F5 nowej generacji oraz systemy łączności, nawigacji i walki elektronicznej opracowane przez firmę Indra. Użytkowanie śmigłowca będzie wspierane przez urządzenia szkoleniowe (w tym symulatory lotu FMS), sprzęt automatycznego wsparcia eksploatacji (SAMe) oraz system automatycznego planowania misji (AMPS) opracowany także przez Indrę. W produkcji NH90 biorą udział hiszpańskie zakłady Airbus Helicopters, które budują kadłuby oraz rozwijają i integrują oprogramowania awioniki.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
Gnom
środa, 14 października 2020, 20:53

Tak sie dba o swój przemysł: Hiszpański wariant NH90 wyposażony jest ... systemy łączności, nawigacji i walki elektronicznej opracowane przez firmę Indra". A u nas: Made in USA only

jarema
czwartek, 15 października 2020, 14:55

Bo w Polsce zaorano skutecznie krajowy przemysł lotniczy, był sokół mogło powstać coś lepszego, większego, nowocześniejszego, ale obca agentura w Polsce ma się bardzo dobrze.

vvv
środa, 14 października 2020, 23:38

znaczy jakyb bylo made in usa uh-60m z pelnym wyposazeniem to by bylo ok albo i lepiej hh-60w ale nie...my mamy cywilne s-70i bez wyposazenia ktory ma udawac smiglo dla jednostek specjalnych :D to juz mi-17 byly lepiej wyposazone

Bursztyn
środa, 14 października 2020, 18:25

4 Sary w Świdniku

Gnom
czwartek, 15 października 2020, 08:09

No i co z tego? Elementy skorupy tak (i dobrze), a co poza tym? - tylko standardowe systemy dla włoskich śmigłowców, bez żadnego wpisania chociażby w polski system zaopatrzenia.

Tweets Defence24