Przemysł Zbrojeniowy
Patria zbuduje transporter dla Finlandii i Łotwy
Ministerstwa Obrony Łotwy i Finlandii oraz fińska spółka Partia Oy podpisały porozumienie w sprawie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych w celu opracowania rodziny nowych kołowych wozów bojowych. Bazą do stworzenia nowej konstrukcji ma być najnowszy kołowy transporter opancerzony Patria 6 × 6.
Program opracowania nowego fińsko-łotewskiego KTO 6 × 6 rozpoczął się na początku br. i obecnie znajduje się we wstępnej fazie. Oba państwa deklarują otwartość na dołączenie do programu innych partnerów zainteresowanych potencjalną współpracą. W kwietniu br. estoński resort obrony podpisał umowę z fińskimi i łotewskimi władzami zakładającą wspólne porozumienie techniczne, które dołącza Estonię jako trzeciego partnera do tego programu.
Czytaj też: Wspólne zakupy Łotwy, Estonii i Finlandii
Według wstępnych planów obecna faza ma potrwać do końca 2021 roku i wtedy zakończy się też budowa pierwszych prototypowych wozów. W kolejnych latach przewidziane jest potencjalne rozpoczęcie produkcji seryjnej na rzecz łotewskiej, fińskiej (i najprawdopodobniej estońskiej) armii.
Państwem wiodącym programu ma być Finlandia, a głównym wykonawcom i co za tym idzie jego beneficjentem fińska spółka Patria Oyj. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele pojazdów tej klasy. Łotewskie spółki (i najprawdopodobniej estońskie) natomiast pełniłby rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu.
Patria 6 × 6 jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu, kosztów powstania i produkcji tych wozów.
Na uzbrojeniu fińskich wojsk lądowych znajduje się obecnie cała rodzina kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Wozy te stopniowo są zastępowane i wycofywane ze służby na rzecz nowych kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV XA-360 jednak część z nich ma zostać zastąpiona docelowo przez dedykowane odpowiedniki o napędzie 6×6.
Z kolei w przypadku łotewskich wojsk lądowych głównym uzbrojeniem jest zakupiona w 2014 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie 123 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć łotewskiej armii pomostową zdolność w zakresie wozów bojowych, jednak docelowo pojazdy te będę musiały zostać zastąpione przez nowoczesny kołowy lub gąsienicowy odpowiednik.
Trzecim potencjalnym odbiorcą nowego KTO 6 × 6 jest Estonia, która na uzbrojeniu swojej armii posiada obecnie 56 egzemplarzy (z 60 dostarczonych) ex-fińskich kołowych transporterów opancerzonych Patria Pasi XA-180 (w zmodernizowanej wersji XA-180EST) i 80 egzemplarzy (z 81 dostarczonych ex-niderlandzkich) kołowych transporterów opancerzonych Patria Pasi XA-188. Wozy te mają zostać wycofane ze służby liniowej według przyjętego harmonogramu na początku kolejnej dekady.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie