Patria inwestuje w moce produkcyjne

Autor. Patria Oyj
Fińskie przedsiębiorstwo Patria planuje przeznaczyć 40 mln euro na inwestycje związane z ulepszeniem i rozbudową zakładu produkcyjnego w mieście Hämeenlinna. Efektem tego ma być prawie dwukrotne zwiększenie produkcji.
Fińska Patria jest producentem jednej z najpopularniejszych na świecie rodzin kołowych transporterów opancerzonych w układach 6×6 i 8×8. Obecnie pojazdy te są produkowane w kilku lokalizacjach, co wynika z regionalizacji procesu wytwarzania, uzgodnionej z zamawiającymi.w tym np. w łotewskiej Valmierze. Kluczową rolę w całym procesie nadal odgrywa zakład zlokalizowany w fińskim Hämeenlinna. To właśnie tam firma Patria planuje zwiększyć moce produkcyjne dzięki inwestycji o wartości 40 mln euro.
Patria will expand its armoured vehicle production in Finland! 🚀
— Patria Group (@group_patria) March 26, 2025
With €40 million investment in its Hämeenlinna production facility, Patria will not only speed up the delivery of current orders, but also prepare for new productions.
Read more: https://t.co/AeXlvaEQjh pic.twitter.com/DA7PNHh5xy
W ramach inwestycji planowane jest utworzenie nowego zakładu lub linii produkcyjnej, uruchomienie obszaru obróbki oraz rozbudowa istniejącej infrastruktury. Przygotowania do prac budowlanych już ruszyły, a zakończenie całego projektu przewidziano na 2027 rok. Po jego realizacji moce produkcyjne zakładu mają niemal się podwoić.
Zapasy zamówień Patria znacznie wzrosły, a duży popyt jest szczególnie związany z projektami pojazdów opancerzonych Patria. Dzięki rozbudowie zakładu produkcyjnego w Hämeenlinna chcemy przyspieszyć realizację bieżących zamówień, ale także przygotować się na nowe zamówienia i produkcję nowych produktów, w tym systemów uzbrojenia i pojazdów gąsienicowych. Inwestycja jest również ważną częścią wzmacniania unijnej bazy technologicznej i przemysłowej sektora obronnego (EDTIB).
Mikko Leino, wiceprezes wykonawczy ds. operacyjnych Patria
Rozbudowa zakładu wiąże się z rosnącym zainteresowaniem ofertą Patria Group ze strony wielu państw. Na szczególną uwagę zasługują kołowe transportery opancerzone – zarówno w układzie 6x6, jak i 8x8 – oraz ich specjalistyczne wersje. W przypadku modeli 6x6 portfel zamówień obejmuje blisko 800 pojazdów, z czego większość zostanie wyprodukowana właśnie w Finlandii. Liczba ta może jeszcze wzrosnąć dzięki potencjalnym nowym kontraktom z Niemiec oraz Danii (chociaż w przypadku pierwszego zamawiającego zaangażowany w produkcję będzie lokalny przemysł). Obok tego dochodzą ewentualne kontrakty na Patrię AMV XP, gąsienicowe wszędołazy/transportery FAMOUS, moździerze Nemo czy pokazaną niedawno kołową armatohaubicę ARVE.

Autor. Defence24
Góral70
To nie jest kwestia wyobraźni, tylko tego, że decyzje co dzieje się w tym kraju, zapadają gdzieś tam... PL jest tylko przedmiotem polityki i tak już z 300 lat. Smutne to jest, nawet mam pomysł jak to zmienić.
Romaner
A można ją było kupić. Jak zwykle zabrakło wyobraźni.