Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2024: Finowie z MT-LB 2.0
Podczas paryskich targów Eurosatory 2024 fińska firma Patria pokazała publiczności swój demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS, która na pierwszy rzut oka przypomina radziecki transporter MT-LB, chociaż znacznie unowocześniony.
Za powstaniem tego pojazdu stoi chęć stworzenia wszędołazu, który w odróżnieniu od dotychczas produkowanych wozów jak BvS 206/10 nie będzie posiadał przegubowej konstrukcji, a będzie jednolitą strukturalnie konstrukcją uzupełniającą je. Z racji na to staje się on bardziej uniwersalnym rozwiązaniem o większych zdolnościach terenowych. Przeznaczony jest on do operowania w bardzo trudnych warunkach terenowych, zarówno zimowych, jak i pustynnych. FAMOUS ma mieć możliwość pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (do 4 km/h), gdzie za ruch odpowiadają gąsienice, te pokazane na targach zostały wykonane z coraz popularniejszego kompozytu. W odróżnieniu od wspomnianego radzieckiego MT-LB fiński pojazd posiada jednolitą szybę wykonaną z hartowanego szkła na przedzie kadłuba oraz boczne drzwi w przedziale kierowcy.
Pojazd został wyposażony w zdalnie sterowany moduł bojowy Protector RS6 firmy Kongsberg z zasilaną dwustronnie armatą automatyczna kal. 30 mm od europejskiego koncernu MBDA. Urządzenia optoelektroniczne w nich pochodziły od hiszpańskiej firmy Escribano Mechanical & Engineering. Taka siła ognia zrównuje wóz z wieloma bojowymi wozami piechoty, chociaż nie przedstawia on takiego poziomu ochrony załogi jak one. Za napęd tego ważącego 15 ton wozu (z ładownością na poziomie 3500 kg) odpowiada silnik o mocy 340 KM (250 kW), pozwalający na rozpędzenie go do 80 km/h. Zasięg operacyjny został określony na 600 KM, zaś temperatury, w jakich pojazd może operować to d -46°C do +44°C. Firma planuje do końca roku przedstawić pełnoprawny prototyp.
Według fińskiego przedsiębiorstwa ich wszędołaz ma być przełomowy z racji na możliwość bardzo łatwego integrowania z nim różnego typu systemów łączności, obserwacji czy dowodzenia. Ma to przełożyć się na jego szybkie dostosowanie do potrzeb zamawiającego oraz bezproblemowych zmian w podzespołach elektronicznych podczas np. procesu modyfikacji. Oprócz tego z platformą może być integrowany szeroki wachlarz uzbrojenia, pozwalający mu w przyszłości na stanie się np. niszczycielem czołgów lub zestawem przeciwlotniczym. Póki co jednak zamierzane jest wdrożenie jako pierwszego wozu jako klasycznego transportera opancerzonego, później przewiduje się powstanie wozu dowodzenia i kontroli, ewakuacji medycznej oraz samobieżnego moździerza. Tydzień po zakończeniu targów firma Patria udostępniła na swoim kanale w serwisie YT nagranie przedstawiające opisywany pojazd, jednak zostało ono po jednym dniu usunięte.
Czytaj też
Fińska platforma jest efektem dwóch edycji programu FAMOUS, który finansowany jest z unijnych funduszy w ramach European Defence Industrial Development Programme (pierwsza edycja) oraz European Defence Fund (druga edycja trwająca obecnie). Jego celem jest rozwój, tworzenie prototypów oraz testowanie pojazdów opancerzonych nowej generacji w celu poprawy zdolności wojsk lądowych. W ramach niego na rozwój opisywanej platformy ze środków Unii Europejskiej przeznaczono 95 mln euro z łącznie wydatkowanych w tym celu 122 milionów euro. W skład odpowiedzialnego za niego konsorcjum pod przewodnictwem fińskiej Patrii wchodzą takie przedsiębiorstwa jak m.in. norweski Kongsberg Defence & Aerospace, hiszpański Escribano Mechanical & Engineering S.L, francuski KNDS France, austriacki AVL List GmbH, belgijski John Cockerill Defense, francuski Arquus, czy łotewski Latvijas Mobilais Telefons.
Ralf_S
A tu ciągle marudzą, że ZSSW jest brzydkie :D
Wuc Naczelny
@Ralf_S taw wieżyczka ma przynajmniej sens, bo jest prostym w produkcji pudełkiem. ZSSW-30 jest skomplikowane na siłę, i do tego brzydkie..
Pucin:)
A w WP-RP od dawna stoi świetna baza dla tego typu pojazdów (owszem do rozwoju różnych wersji, np.: niszczyciel czołgów, zestaw przeciwlotniczym, klasyczny dziesięcioosobowy transporter opancerzony, wóz dowodzenia i kontroli, wóz ewakuacji medycznej, pełnoprawna amfibia desantowa wersja morska itd. itp. ) i rdzewieje LPG-Hydro (nie mylić z utopią RAK 120G - zamiast tej kilkunastotonowej wież to moduł MWS 120 Ragnarok jest wystarczający - bo to taka sam pomyłka jak BWP Borsuk).
Essex
No i? Problem jrst taki ze nasze firmy to manufaktury i nikt tego od nas nie kupi. Z czym do ludzi.
Pucin:)
@Essex - jeżeli wspiera się inne państwo to o czym tu mówiony. B+R oraz produkcja (rozbudowa bazy przemysłowej) potrzebuje kapitału. Historia ahs Krab jest tu aż nadto wymowna.
Davien3
Pucin ten LPG-Hydro to przerobione MTLB o MTOW do 21 ton czyli znacznie mniej od Rosomaka czy Borsuka.