Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2024: Finowie z MT-LB 2.0

Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Autor. Defence24

Podczas paryskich targów Eurosatory 2024 fińska firma Patria pokazała publiczności swój demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS, która na pierwszy rzut oka przypomina radziecki transporter MT-LB, chociaż znacznie unowocześniony.

Za powstaniem tego pojazdu stoi chęć stworzenia wszędołazu, który w odróżnieniu od dotychczas produkowanych wozów jak BvS 206/10 nie będzie posiadał przegubowej konstrukcji, a będzie jednolitą strukturalnie konstrukcją uzupełniającą je. Z racji na to staje się on bardziej uniwersalnym rozwiązaniem o większych zdolnościach terenowych. Przeznaczony jest on do operowania w bardzo trudnych warunkach terenowych, zarówno zimowych, jak i pustynnych. FAMOUS ma mieć możliwość pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania (do 4 km/h), gdzie za ruch odpowiadają gąsienice, te pokazane na targach zostały wykonane z coraz popularniejszego kompozytu. W odróżnieniu od wspomnianego radzieckiego MT-LB fiński pojazd posiada jednolitą szybę wykonaną z hartowanego szkła na przedzie kadłuba oraz boczne drzwi w przedziale kierowcy.

Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24
Reklama

Pojazd został wyposażony w zdalnie sterowany moduł bojowy Protector RS6 firmy Kongsberg z zasilaną dwustronnie armatą automatyczna kal. 30 mm od europejskiego koncernu MBDA. Urządzenia optoelektroniczne w nich pochodziły od hiszpańskiej firmy Escribano Mechanical & Engineering. Taka siła ognia zrównuje wóz z wieloma bojowymi wozami piechoty, chociaż nie przedstawia on takiego poziomu ochrony załogi jak one. Za napęd tego ważącego 15 ton wozu (z ładownością na poziomie 3500 kg) odpowiada silnik o mocy 340 KM (250 kW), pozwalający na rozpędzenie go do 80 km/h. Zasięg operacyjny został określony na 600 KM, zaś temperatury, w jakich pojazd może operować to d -46°C do +44°C. Firma planuje do końca roku przedstawić pełnoprawny prototyp.

Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector RS6 z armatą kal. 30 mm posadowiony na demonstratorze technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector RS6 z armatą kal. 30 mm posadowiony na demonstratorze technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Autor. Defence24
Reklama

Według fińskiego przedsiębiorstwa ich wszędołaz ma być przełomowy z racji na możliwość bardzo łatwego integrowania z nim różnego typu systemów łączności, obserwacji czy dowodzenia. Ma to przełożyć się na jego szybkie dostosowanie do potrzeb zamawiającego oraz bezproblemowych zmian w podzespołach elektronicznych podczas np. procesu modyfikacji. Oprócz tego z platformą może być integrowany szeroki wachlarz uzbrojenia, pozwalający mu w przyszłości na stanie się np. niszczycielem czołgów lub zestawem przeciwlotniczym. Póki co jednak zamierzane jest wdrożenie jako pierwszego wozu jako klasycznego transportera opancerzonego, później przewiduje się powstanie wozu dowodzenia i kontroli, ewakuacji medycznej oraz samobieżnego moździerza. Tydzień po zakończeniu targów firma Patria udostępniła na swoim kanale w serwisie YT nagranie przedstawiające opisywany pojazd, jednak zostało ono po jednym dniu usunięte.

Czytaj też

Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Fiński demonstrator technologii gąsienicowej platformy FAMOUS na targach Eurosatory 2024.
Autor. Defence24
Reklama

Fińska platforma jest efektem dwóch edycji programu FAMOUS, który finansowany jest z unijnych funduszy w ramach European Defence Industrial Development Programme (pierwsza edycja) oraz European Defence Fund (druga edycja trwająca obecnie). Jego celem jest rozwój, tworzenie prototypów oraz testowanie pojazdów opancerzonych nowej generacji w celu poprawy zdolności wojsk lądowych. W ramach niego na rozwój opisywanej platformy ze środków Unii Europejskiej przeznaczono 95 mln euro z łącznie wydatkowanych w tym celu 122 milionów euro. W skład odpowiedzialnego za niego konsorcjum pod przewodnictwem fińskiej Patrii wchodzą takie przedsiębiorstwa jak m.in. norweski Kongsberg Defence & Aerospace, hiszpański Escribano Mechanical & Engineering S.L, francuski KNDS France, austriacki AVL List GmbH, belgijski John Cockerill Defense, francuski Arquus, czy łotewski Latvijas Mobilais Telefons.

Lista kooperantów fińskiej Partii w programie FAMOUS.
Lista kooperantów fińskiej Partii w programie FAMOUS.
Autor. Defence24
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Ralf_S

    A tu ciągle marudzą, że ZSSW jest brzydkie :D

    1. Wuc Naczelny

      @Ralf_S taw wieżyczka ma przynajmniej sens, bo jest prostym w produkcji pudełkiem. ZSSW-30 jest skomplikowane na siłę, i do tego brzydkie..

  2. Pucin:)

    A w WP-RP od dawna stoi świetna baza dla tego typu pojazdów (owszem do rozwoju różnych wersji, np.: niszczyciel czołgów, zestaw przeciwlotniczym, klasyczny dziesięcioosobowy transporter opancerzony, wóz dowodzenia i kontroli, wóz ewakuacji medycznej, pełnoprawna amfibia desantowa wersja morska itd. itp. ) i rdzewieje LPG-Hydro (nie mylić z utopią RAK 120G - zamiast tej kilkunastotonowej wież to moduł MWS 120 Ragnarok jest wystarczający - bo to taka sam pomyłka jak BWP Borsuk).

    1. Essex

      No i? Problem jrst taki ze nasze firmy to manufaktury i nikt tego od nas nie kupi. Z czym do ludzi.

    2. Pucin:)

      @Essex - jeżeli wspiera się inne państwo to o czym tu mówiony. B+R oraz produkcja (rozbudowa bazy przemysłowej) potrzebuje kapitału. Historia ahs Krab jest tu aż nadto wymowna.

    3. Davien3

      Pucin ten LPG-Hydro to przerobione MTLB o MTOW do 21 ton czyli znacznie mniej od Rosomaka czy Borsuka.

Reklama