- Wiadomości
Paris Air Show 2015: Czesi proponują modernizację Albatrosów
Podczas trwającego Paryskiego Salonu Lotniczego czeska spółka Aero Vodochody zawarła umowy z trzema kontrahentami, którzy przystąpili do programu L-39 Next Generation.

L-39 Next Generation (NG) to program modernizacji popularnych samolotów szkolnych L-39 Albatros, którego celem jest wymiana silników i modernizacja awioniki. Prezes firmy Aero Vodochody, Ladislav Simek, poinformował, że umowy o przystąpieniu do programu lub listy intencyjne w tej sprawie podpisano z Draken International i czeską LOM Praha, a także z zespołem Breitling Jet Team. Łącznie kontrahenci mają zamówić „około dwudziestu” zestawów modernizacyjnych.
Szczególnie istotne, z punktu widzenia Aero Vodochody, jest nawiązanie współpracy z LOM Praha, gdyż to ta właśnie państwowa firma zajmuje się szkoleniem czeskich pilotów wojskowych samolotów odrzutowych oraz z mającą siedzibę na Florydzie Draken International, dysponującą flotą 70 samolotów.
Programy modernizacyjne, jakie zaoferowano kontrahentom, obejmują montaż nowych silników Williams International FJ44-4M.
Oprócz oferowania pakietów unowocześniających starsze samoloty, Aero Vodochody intensywnie reklamuje samolot L-39NG jako nowoczesny samolot szkoleniowy. Podkreślane są jego zalety, takie jak niskie koszty eksploatacji, sprawdzona, wytrzymała konstrukcja, pozwalająca na operowanie ze słabo przygotowanych lotnisk. Producent zwraca uwagę także na nowe cechy wersji NG – zmienioną, nowoczesną awionikę i „szklany kokpit”, nowy silnik, pięć punktów podwieszeń uzbrojenia i wyposażenia. Maszyna ma się charakteryzować niskim kosztem lotu lotu - zgodnie z deklaracją producenta ma on wynosić poniżej 2500 USD za godzinę.
Aero Vodochody podają, że pierwszy lot zmodernizowanego L-39 odbędzie się tego lata. Samoloty będą gotowe do dostarczenia w 2018 r.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]