Pancerny "wół roboczy" z Północy w Czechach

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Podczas czeskich targów IDET 2025 fińskie przedsiębiorstwo Sisu Auto zaprezentowało taktyczny pojazd opancerzony Sisu GTP 4x4 w odmianie transportowej. Znajdzie klienta w regionie?
Pojawienie się fińskiego producenta pojazdów wojskowych (i nie tylko) na targach w Brnie można zaliczyć do wielu ciekawostek wystawienniczych. Rynek zarówno czeski, jak i słowacki jest nasycony firmami produkującymi wozy tej kategorii (nazywanymi czasem właśnie wołami roboczymi z racji na mnogość zadań kluczowych dla funkcjonowania armii), zatem potencjalne poszukiwania tutaj przez Finów klienta to ambitny cel. Zważywszy jednak na liczbę zagranicznych delegacji obecnych na targach niewykluczone, że zyskał on zainteresowanie z ich strony.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Prezentowany Sisu GTP był w odmianie z zabudową skrzyniową, pozwalającą na transport wyposażenia lub żołnierzy. Masa własna pojazdu w takiej konfiguracji do 14 000 kg (w przypadku odmiany transportera opancerzonego zwiększa się do 16,5 tony). Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz OM 926 LA o mocy 221 kW/300 KM, który spięto z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison 3500 lub ZF VG750. Pojazd może poruszać się z prędkością ponad 100 km/h na drogach utwardzonych.
Ciekawostką jest fakt, że po przygotowaniu może on także pokonywać cieki wodne metodą swobodnego pływania z prędkością do 12 km/h. Zasięg operacyjny Sisu GTP w warunkach szosowych przekracza 700 km. Wysoką mobilność w trudnym terenie umożliwiło zastosowanie niezależnego zawieszenia firmy Texelis serii T700 obu osi oraz blokad mechanizmów różnicowych.
Opancerzenie pojazdu jest skalowalne, dzięki czemu nabywca może dobrać pożądany poziom ochrony zgodnie z normą STANAG 4569 (bazowo jest to poziom 1). Także karoseria jest modułowa, co umożliwia dostosowanie wozu do wymogów użytkownika. Ładowność została określona na 5000 kg.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Poza wersją z zabudową skrzyniową Sisu GTP może występować w odmianie ogólnego przeznaczenia, lekkiego transportera opancerzonego, opancerzonej karetki, wozu dowodzenia czy pojazdu rozpoznawczego. Uzbrojenie może stanowić karabin maszynowy lub inny typ uzbrojenia zamontowany w obrotnicy, lub w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. W przypadku odmiany przeznaczonej do transportu żołnierzy może on pomieścić do 10 osób (2 załogantów i 8 żołnierzy desantu. Obecnie jego jedynymi użytkownikami są Finlandia oraz Szwecja.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Granat
Na pewno tańszy od Borsuka i pływa. Czy Polscy inżynierowie potrafią go skopiować?
Seb66
Po co bezsensowne porównanie do gąsienicowego wozu bojowego z solidnym pancerzem, działkiem 30mm i 2szt Spike?
Seb66
Oto pojazd "godny" naszego WOT. I taki właśnie powinien być budowany np. przez. AUTOSANa.
Pieczyng
Co z najnowszą wersją Honkera, która mogła być wykorzystywana przez WOT, ale również przez straż leśną, SOK?
Pucin:)
@Seb66 - Autosan buduje Jelcze ale to nie znaczy, że nie powinien budować pojazdów 4*4. Natomiast WOT to przede wszystkim powinien być posadowiony na: Jelcz 442*32 + Patria Pasi XA-300 6*6 (w różnych wersjach i to pływająca - WP potrzeba ok 1500 szt takich KTO) oraz na TUR-IV (w różnych wersjach np.: transporter MRAP i transporter WEM). Ponadto powinno zlecić się opracowanie mini MRAP na bazie LPU Wirus 4 (wykonany w pancernej cytadeli z blachy 6 mm + wykładziny anty-odłamkowe z kevlaru/tekstolitu grubości 20 mm). Natomiast duet Waran + KLTV to pomyłka. Żaden z tych pojazdów nie odpowiada warunkom pola walki piechoty zmot.. Pojazdów 4*4 opancerzonych na świecie jest masa np.: JLTV, SISU GTP/GPV, Hawkei i święcący tryumfy na UA - Roschel Senator w dwóch odmianach większy i mniejszy MRAP >> D24 - pt. Kanadyjski hit eksportowy w nowej wersji-16.01.2025r.. To jest MON-WP właśnie byle defilada w Wa-wie ładnie wyszła. :)
Seb66
Pucin. Moje miasto stanowisko dotyczy TYPU pojazdu , a nie konkretnego tego modelu. Mnie jest obojętne czy będzie to TUR VI czy "VII" tylko jakiś skutecznie opancerzony, bo Jelcz z plandeką to zbrodnicza. antyludzka decyzja MON. Autosan miał moce produkcyjne stąd moja sugestia. Zaś Waran powinien być wozem wsparcia ogniowego dla WOT np. z Hydrami70mm kierowanymi laserowo. albo z kontenerem z 20 uzbrojonymi WarmateTL, albo zestawem 8 Piratow, albo noscielem systemów antydronoych tych z APS z Gdyni!