Reklama
  • Wiadomości

Opóźnienie produkcji haubic M109A7 Paladin

Sekretarz Armii USA Mark Esper przekazał mediom informację, zgodnie z którą pojawiły się opóźnienia w programie haubicy samobieżnej M109A7 Paladin - przyczyny leżą po stronie producenta.

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Według informacji sekretarza armii projekt M109A7 Paladin Integraded Management (PIM), mający na celu wprowadzenie do armii amerykańskiej zmodernizowanej haubicy samobieżnej M109A7 Paladin, napotkał na problemy podczas produkcji. Haubice budowane są w zakładach koncernu BAE Systems w York - producent w roku 2013 podpisał umowę o łącznej wartości 688 mln USD na budowę do 66 zestawów tego rodzaju (haubica samobieżna i wóz amunicyjny M992A3 Carrier Ammunition Tracked). W maju 2014 r. program wszedł w fazę małoskalowej produkcji przedseryjnej, produkcja seryjna miała ruszyć w roku bieżącym, po ostatecznej akceptacji haubicy przez odbiorcę.

Sekretarz Esper stwierdził, że podczas rządowych prób jakości technicznej zauważono spawy o niedostatecznej jakości na kadłubach dostarczonych pojazdów. Jego zdaniem producent zastosował już odpowiednie środki zaradcze.

O problemach związanych z wadliwymi spawami część mediów amerykańskich informowała już w lipcu tego roku, pisząc, że producent miał problemy z dostawami podzespołów i jakością niektórych części pojazdów, twierdzono też wówczas, że 50 pojazdów dostarczonych dotychczas armii USA zwrócono do zakładów BAE Systems w celu przeprowadzenia kontroli jakości spawów podwozia haubic.

Sekretarz armii powiedział dziennikarzom, że w "najbliższych tygodniach" wybiera się osobiście do fabryki w York, gdzie na miejscu będzie chciał przekonać się o wdrożonych środkach mających poprawić fabryczną kontrolę jakości. Sprawa jest o tyle istotna, że w tych samych zakładach produkowane są pojazdy AMPV przeznaczone dla U.S. Army, które w trybie pilnym mają trafić do jednostek armii USA w Europie.

Rzecznik producenta w wypowiedzi dla Jane's stwierdził, że koncern "zastosował środki mające poprawić proces produkcji haubic". Jego zdaniem "wykryte wady nie miały wpływu na osiągi, przeżywalność i skuteczność haubicy, mimo to zdecydowaliśmy się wprowadzić zmiany w procesie spawania".

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama