Przemysł Zbrojeniowy

Obserwacyjne Boxery z bezzałogową wieżą Protectora

Fot. Kongsberg

Przedsiębiorstwo Kongsberg Defence & Aerospace poinformowało o zamiarze doposażenia prototypowych Boxerów 8x8, nowego wariantu ciężkich wozów zespołu nadzoru wsparcia ogniowego (JFST), w bezzałogowe wieże Protector RS4.

Jak czytamy z komunikatu Kongsberga bezzałogowa wieża zostanie zintegrowana z nowymi prototypowymi Boxerami 8x8 (opartymi na wariancie A2), jakie są produkowane w ramach programu Joint Fire Support Team. Na dzień obecny wiadomo o powstawaniu dwóch takich wozów, a zostało to zakontraktowane w drugiej połowie ubiegłego roku. Boxery JFST będą odpowiadały za nadzorowanie ognia artyleryjskiego w połączeniu z prowadzeniem rozpoznania przez wysunięty zespół koordynacji wsparcia ogniowego.

W powyższym programie prócz Boxerów obecny jest także lekki wariant wozów JFST, bazujących na samochodach rozpoznawczych Fennek. Wozy muszą być zgodne z NATO-wskim standardem NGVA (Generic Vehicle Architecture), zapewniającym kompatybilność i dowolność w konfiguracji z innymi systemami.

Czytaj też

Styczniowy kontrakt pomiędzy Kongsberg Defence & Aerospace a KMW (producentem Boxerów) obejmuje integrację i dostawę prototypów, w celu przeprowadzenia ich testów, co po pozytywnym zakończeniu może przyczynić się do zrodzenia kolejnych umów, otwierających produkcję seryjną. Boxer JFST poza zsmu Protector RS4 otrzyma także system Thales PAAG (Panoramic Above Armour Gimbal) JFS, będący w swej istocie głowicą optoelektroniczną (z kamerą dzienno-nocną, sensorami IR), zamontowaną na niewielkim maszcie o dalekosiężnych możliwościach detekcji i rozpoznania.

Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector RS4 opracowany został do użytku z karabinami maszynowymi kalibru 5,56 mm (M249), 7,62 mm (M240, UKM-2000C, M134 Gatling) oraz 12,7 mm (Browning M2, WKM-B) oraz granatnikami kal. 40 mm (MK19, MK47, H&K GMG) na platformach morskich oraz lądowych, statycznych i mobilnych. Możliwa jest integracja zsmu z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin. Wieża bezzałogowa dzięki zainstalowanym sensorom gotowym do pracy w zakresie fal widzialnych (w dzień oraz nocy) i bliskiej podczerwieni zapewnia wysoki poziom świadomości sytuacyjnej dla użytkowników pojazdu, na której zainstalowano omawiane zsmu. Kongsberg Protector RS4 debiutował już w Boxerach posiadanych przez Wielką Brytanię, a także w innych wozach: JLTV (Słowenia) oraz CV90 (Estonia).

Czytaj też

Komentarze (2)

  1. Monkey

    Mała wpadka… Kongsberg jest firmą norweską, nie niemiecką. Boxer to niemiecki produkt.

    1. LMed

      Monkey pisałem o wieży przeciez.!!! Do tego na przyklad JlLTV jeszcze...

    2. Monkey

      @LMed: A ja pisałem o frazie: "niemiecka firma Kongsberg" zawartej w artykule. Jednak juz jak widze zostało to skorygowane. Mój wpis w żadnym wypadku nie odnosił sie do twojego komentarza:-)))) Przeprosiny za to małe zamieszanie, ale pan redaktor Bakuła lub ktos inny skorygował tekst.

  2. LMed

    Bym się nie obraził, ale pewnie za dobra ta wieża dla WP.

    1. Vladip

      Mamy własne... Teraz tylko je produkować. A własną konstrukcja z prawami autorskimi zawsze będzie lepsza niż licencyjna