Środowisko testowe ma 12 metrów wysokości i tyle samo średnicy, pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. Jest unikatowe na skalę światową, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach.
Badane w Łodzi wirniki należą do nowej generacji, charakteryzują się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Zaprojektowano je i rozwijano w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters.
Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.
To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.
Atom
Mega! Chciałbym pracować w takim instytucie przy testowaniu śmigieł..
Nessum Dormi
Informacja na czasie - bezpośrednio po tragicznej katastrofie Super Pumy (na bazie której opracowano Caracala) w Norwegii. Odpadł w locie wirnik nośny; wszystkie Super Pumy uziemiono podejrzewając wadę fabryczną/konstrukcyjną.
Boczek
Nie wszystkie. L1 latają.
leming
To nie będzie wspólnych projektów z zaawansowaną technologicznie firmą motor sicz ? Tam też mają takie innowacyjne stanowisko do badania śmigieł ?
bogdan
Facet,nie masz pojęcia co to jest nowoczesny wirnik smiglowcowy,mielismy fabrykę smiglowcow z epoki kamienia lupanego ale dla pewnej grupy ludzi nieważne co byleby polskie,a tamte smiglowce były zaprojektowane w ZSRR
gg
Hahah, koraliki i swiecidelka dla tubylcow. Klaszczemy ! A mielismy fabryke smiglowcow i sprzedalismy za bezcen, ale klaszczemy, klaszczemy.
Boczek
... a dlaczego ją sprzedaliśmy?
Ad_summum
Było jak było. Jest jak jest. Teraz trzeba budować a nie malkontencić.
Ad_summum
Ja bym szedł z tymi co chcą robić interes z nami nie na nas...
zLoad
Heheh Polacy chca produkowac wlasne smiglowce? Co zrobic zeby ich nie dopuscic do tego skromnego (dla tych co produkuja) rynku? Dajcie im cos do roboty. :) Niech sobie dlugia przy czyms co zajmie im czas a wyniki beda nie do wykorzystania przez nich. LUDZIE MYSLCIE.
Viktor
Załóż firmę i produkuj. Kto Ci broni.
KubaG
AH wyprzedził "Plan Morawieckiego" pokazując w jaki sposób przemysł powinien współpracować z ośrodkami naukowymi. Może Caracal nie jest optymalnym śmigłowcem dla naszych sił zbrojnych ale sam fakt ewentualnej szerszej współpracy polskiego przemysłu z koncernem Aibus byłby dla Polski korzystny . Airbus to ciekawy model businessowy. Zaczynając od skutecznego montowania samolotów z części pochodząxych z różnych części Europy a kończąc na np. projektowaniu kabin przy użyciu gogli VR. W czzasach gdy "innowacyjność" nagle stała się tak modnym słowem sporo można by się od nich nauczyć.
Tomaszek
Konstrukcja na zdjęciu skojarzyła mi się z poniemieckimi budowlami, którym przypisuje się jakieś tajemnicze przeznaczenie (np. badania nad "latającymi dzwonami"), a tu proszę - stanowisko do badania wirników nośnych!
mar. petrow
ot taki mały lobbing pośredni. zdaje si, że w łodzi miałby byc składany caracal
tak to chyba wygląda
Za to inni nic nie dają. Czy to znaczy, że Airbus jako jedyny się poczuwa do jakiejś współpracy, a inni to tylko pieniążki chcą brać?
Szyszka
Brawo. Tak trzymać.