Reklama
  • Wiadomości

Nowe wirniki śmigłowcowe Airbus Helicopters. Opracowane i badane w Polsce

Koncern Airbus Helicopters poinformował o sfinansowaniu budowy zaawansowanego, pełnowymiarowego stanowiska do badań śmigłowcowych wirników nośnych. Powstało ono na terenie Politechniki Łódzkiej, wykorzystano je już do przeprowadzenia badań i testów konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów producenta. Politechnika Łódzka jest jednym z krajowych partnerów koncernu Airbus Helicopters.

  • Fot. Airbus Helicopters
    Fot. Airbus Helicopters
  • Fot. Airbus Helicopters
    Fot. Airbus Helicopters

Środowisko testowe ma 12 metrów wysokości i tyle samo średnicy, pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. Jest unikatowe na skalę światową, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach.

Badane w Łodzi wirniki należą do nowej generacji, charakteryzują się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Zaprojektowano je i rozwijano w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters. 

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.

 To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama