Reklama

Środowisko testowe ma 12 metrów wysokości i tyle samo średnicy, pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. Jest unikatowe na skalę światową, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach.

Badane w Łodzi wirniki należą do nowej generacji, charakteryzują się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Zaprojektowano je i rozwijano w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters. 

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.

 To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. Atom

    Mega! Chciałbym pracować w takim instytucie przy testowaniu śmigieł..

  2. Nessum Dormi

    Informacja na czasie - bezpośrednio po tragicznej katastrofie Super Pumy (na bazie której opracowano Caracala) w Norwegii. Odpadł w locie wirnik nośny; wszystkie Super Pumy uziemiono podejrzewając wadę fabryczną/konstrukcyjną.

    1. Boczek

      Nie wszystkie. L1 latają.

  3. leming

    To nie będzie wspólnych projektów z zaawansowaną technologicznie firmą motor sicz ? Tam też mają takie innowacyjne stanowisko do badania śmigieł ?

  4. bogdan

    Facet,nie masz pojęcia co to jest nowoczesny wirnik smiglowcowy,mielismy fabrykę smiglowcow z epoki kamienia lupanego ale dla pewnej grupy ludzi nieważne co byleby polskie,a tamte smiglowce były zaprojektowane w ZSRR

  5. gg

    Hahah, koraliki i swiecidelka dla tubylcow. Klaszczemy ! A mielismy fabryke smiglowcow i sprzedalismy za bezcen, ale klaszczemy, klaszczemy.

    1. Boczek

      ... a dlaczego ją sprzedaliśmy?

  6. Ad_summum

    Było jak było. Jest jak jest. Teraz trzeba budować a nie malkontencić.

  7. Ad_summum

    Ja bym szedł z tymi co chcą robić interes z nami nie na nas...

  8. zLoad

    Heheh Polacy chca produkowac wlasne smiglowce? Co zrobic zeby ich nie dopuscic do tego skromnego (dla tych co produkuja) rynku? Dajcie im cos do roboty. :) Niech sobie dlugia przy czyms co zajmie im czas a wyniki beda nie do wykorzystania przez nich. LUDZIE MYSLCIE.

    1. Viktor

      Załóż firmę i produkuj. Kto Ci broni.

  9. KubaG

    AH wyprzedził "Plan Morawieckiego" pokazując w jaki sposób przemysł powinien współpracować z ośrodkami naukowymi. Może Caracal nie jest optymalnym śmigłowcem dla naszych sił zbrojnych ale sam fakt ewentualnej szerszej współpracy polskiego przemysłu z koncernem Aibus byłby dla Polski korzystny . Airbus to ciekawy model businessowy. Zaczynając od skutecznego montowania samolotów z części pochodząxych z różnych części Europy a kończąc na np. projektowaniu kabin przy użyciu gogli VR. W czzasach gdy "innowacyjność" nagle stała się tak modnym słowem sporo można by się od nich nauczyć.

  10. Tomaszek

    Konstrukcja na zdjęciu skojarzyła mi się z poniemieckimi budowlami, którym przypisuje się jakieś tajemnicze przeznaczenie (np. badania nad "latającymi dzwonami"), a tu proszę - stanowisko do badania wirników nośnych!

  11. mar. petrow

    ot taki mały lobbing pośredni. zdaje si, że w łodzi miałby byc składany caracal

    1. tak to chyba wygląda

      Za to inni nic nie dają. Czy to znaczy, że Airbus jako jedyny się poczuwa do jakiejś współpracy, a inni to tylko pieniążki chcą brać?

  12. Szyszka

    Brawo. Tak trzymać.