Reklama

Siły zbrojne

Nowe F-15EX dla USAF. Osiem w pierwszym roku

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Amerykańskie siły powietrzne zamierzają w roku budżetowym 2020 wprowadzić do eksploatacji  8 myśliwców przewagi powietrznej nowej wersji F-15EX. Według wstępnych planów, w kolejnych latach ma zostać pozyskanych do 144 egzemplarzy tych samolotów. Będą one uzupełnieniem dla wprowadzanych F-35A.

Wprowadzenie samolotów F-15EX, zaliczanych do tzw. generacji 4+, oficjalnie ma przyczynić się do odświeżenia mocno wyeksploatowanej floty F-15C/D (planowane wycofywanie od 2020 roku) i F-15E. Wszystkie te wersje bazują na konstrukcji opracowanej ponad 45 lat temu.

Natomiast wśród innych przyczyn pozyskiwania tej maszyny podaje się chęć szybkiego i ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji nowych samolotów, mających nie dopuścić do zmniejszenia przewagi w stosunku do floty maszyn bojowych Rosji i - zwłaszcza - Chin.

Na zakup ośmiu pierwszych F-15EX w budżecie na rok podatkowy 2020 przewidziano kwotę 1,1 mld USD co oznacza, że cena jednostkowa, wraz z dodatkowymi kosztami, wynosi ok. 125 mln dolarów. Stała cena jednostkowa za F-15EX - po rozpoczęciu pełnych dostaw - ma jednak spaść do nawet 65 - 70 mln USD. W założeniu Pentagonu samoloty mają być kosztowo-efektywnym uzupełnieniem dla wprowadzanych do USAF F-35A w niektórych zadaniach, w tym związanych z obroną powietrzną. Nie bez znaczenia przy decyzji o realizacji programu była też chęć utrzymania bazy przemysłowej, opartej na co najmniej dwóch przedsiębiorstwach zaangażowanych w produkcję nowoczesnych myśliwców. 

Program budowy najnowszej wersji F-15 ma być obarczony znacznie niższym ryzykiem, niż wprowadzanie nowych maszyn, ma być też znacznie efektywniejszy kosztowo, niż modernizacja obecnie eksploatowanych maszyn. Oznacza to, że po ponad dwóch dekadach przerw w zakupach F-15, w U.S. Air Force ponownie pojawią się nowe maszyny tego typu. Na korzyść F-15EX przemawia też to, że samoloty tej wersji mają wykorzystywać już istniejąc system eksploatacji i szkolenia - być może w jedynie lekko zmodyfikowanej formie.

Nie oznacza to jednak, że starsze maszyny zostaną całkowicie wycofane. Siły powietrzne USA przewidziały 949 mln USD na modernizację wybranych F-15, pozostających nadal w użyciu. W zasadzie chodzi tu m.in. o nowy radiolokator (APG-82 AESA) i zmodyfikowaną awionikę.

W F-15EX mają być zastosowane płaskie wyświetlacze wielkoformatowe, JHMCS II, niskoprofilowy wyświetlacz HUD, planowane są też pewne modyfikacje płatowca (szczególnie skrzydeł). Wersja ta ma też otrzymać nowe środki łączności (w tym satelitarnej), EPAWSS (Eage Passive Active Warning Survivability), czy nowe wyposażenie rozpoznawcze z systemem IRST Legion.

Zmiany w konstrukcji płatowca mają pozwolić na wydłużenie resursu do 20 tys. godzin lotu (prawie trzy razy więcej niż w obecnie eksploatowanych maszynach). Również dzięki nowym belkom AMBER nowa maszyna może przenosić do 22 rakiet p-p AIM-120 (w sumie do 13 000 kg uzbrojenia w różnych konfiguracjach, w tym pociski kolejnej generacji jak np. hiperdźwiękowe). Możliwość przenoszenia dużej ilości uzbrojenia była kolejnym powodem, dla którego USA chcą wrócić do wprowadzania tych maszyn.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (28)

  1. pielgrzym

    Niech Polska pozyska samoloty F-15 EX jeśli jak Amerykanie twierdzą cena samolotu ma się wachać między 65-70 mln.dol. i niech zakupią w programie FSM Może jeszcze będzie transfer technologii, pociski hipersoniczne do nich kto wie próbować trzeba..Amerykanie rezygnują z programu F-15 czemu nie skorzystać.Możemy być również piątym partnerem programu Eurofighter Typhoon. Możemy również z Koreańczykami budować samoloty FA-50, oraz KF-21 Boreman Bloc-2 i 3. Koreańczycy dzielą się technologią to dlaczego nie skorzystać i nie rozbudować Polskiej MW, fregaty,niszczyciele, lekki lotniskowiec, poduszkowce desantowe i inne.

  2. Hhh

    22 Amraamy-czyli jeden F15 zestrzeli połowę floty rosyjskich myśliwców zdatnych do lotu.

    1. bryxx

      W obliczu ostatnich wydarzeń, biorąc pod uwagę że trzeba 5-6 amraamów do strącenia jednego mig-21 to zaczyna to inaczej wyglądać. To nie pierwszyzna , wszak do strącenia jednego bezbronnego su22 to f-18 potrzebował 2 rakiet.To są twarde fakty.Jednym słowem dla nas to Grippen w ostateczności EF albo jakiś Francuz.

    2. Davien

      A to ciekawe że MiG-a zestzrelił jeden AIM-120, a Hindusi próbują znowu coś zmyslac jak z tym "zestzrelonym" F-16( tylko ze pilot który miał tego dokonać nie wiedział o tym). Na Su-22 potrzebowali jednego pocisku, bo AIM-9X miał awarię i to są twoarde fakty a nie panskie teorie spiskowe:)

    3. bryxx

      F-18 odpalił jeden czy dwa pociski?

  3. TADEK dodał

    Fajne zestawienie resurs F-15 20 tyś godzin latadełko F-35 2tyś godzin F-15 11 ton udźwigu efektorów cuś zwane F-35 1,5tony zamknięte w skrupie cena F-15 70. mln hurtem latadełko F-35 100 mln hurtem. za to że ma dodatkowo 3iphony i przyciemnianą kabine coby pilot nie był widoczny dlatego nazywa sie go niewidzialnym bo pilota nie widać i jest malowany blendą cynkową z miałem węglowym i pomyśleć F-15 był dzieckiem Mig-25 który wylądował w Japoni

  4. DSA

    Kolejny F-35 utracony. Tym razem F-35A w Japonii. Na razie nie wiadomo co było przyczyną. Biorąc pod uwagę ilość F-35 i ilość F-15 użytkowanych na świecie statystyka wypadków nie wygląda najlepiej dla tego pierwszego, mimo że F-15 to są egzemplarze które latają po 30, a niektóre i więcej lat

    1. Davien

      Panie DSA znowu:) jak chcesz sie bawić w statystykę, prosze bardzo dla F-15 wskażnik niezawodności to 1,92 wypadku na 100 tys h lotu, dla F-35 to 1 na 100 tys h lotu wiec znowu poelgłes na całej linii. W ciagu 13 lat F-35 2 wypadki, a F-15??

    2. Dromader z Masłowa

      Tyle, że F-15 bił się trochę tu i tam... a F-35 gdzie? Gdzie latał te 13 lat? Nad własnym podwórkiem? Zobaczymy współczynnik tego F-35 jak wylata choć POŁOWĘ lotów bojowych z tego co nabił Orzeł.

  5. mati69

    Biorąc pod uwagę, że F18 SH ma też wersję walki elektronicznej (Gowler), co by było lepsze dla nas za MIGi: 2 eskadry F15, czy 2 eskadry F18 (w tym kilka Gowlerów) ?

    1. Davien

      Mati, najlepsze by były 2 eskadry F-35A JUz ci wyjasniam dlaczego i to nie bawiąc sie w dane techniczne: F-15X/EX sa jedynie dla USAF, F-15AE sa potwornie drogie, EA-18G Growler korzysta z zasobników ALQ-99 a tych USA nie sprzedaje, do tego na lądzie lepsze od F-18 sa juz F-16V.

    2. F-16 na wczoraj.

      mati69, najlepsze dla nas były by F-16 Block 70/72, posiadamy już infrastrukturę i pilotów. F-35 nie osiągnęły jeszcze gotowości operacyjnej i jeszcze są niedopracowane, poza tym nie wiadomo jak będzie wyglądała ich eksploatacja. Na dzisiaj ich gotowość operacyjna jest mniejsza niż 50%. F-35 to nowoczesna zabawka, ale też i droga zabawka (nie chodzi o cenę nabycia, zaraz pewnie Davien wyskoczy z ceną dla Belgii, ale o koszty serwisu i utrzymania).

    3. DSA

      Czyli chcesz powiedzieć, że Finowie dostali zgodę amerykańskiego rządu na nabycie Growlerów (w przypadku gdy F-18 wygra przetarg) i kupią je bez ALQ-99? Jaja sobie robisz

  6. Voodoo

    Ogrzewamy kotlety????...tzn ze nikt nie przewiduje pelnoskalowej wojny przez conajmniej 3 dekady....dobrze

    1. Davien

      Voodoo to jak nazwać całe lotnistwo Rosji??

  7. ministrant

    takich samolotów nam trzeba nie f35 ,te mają resurs 3 razy ,o uzbrojeniu nie wspomnę

  8. KOSA

    Nie ważne co kupią. Byleby coś w końcu kupili. Bo od gadania jeszcze nic się nie wydarzyło. Niech kupią cokolwiek.

  9. Igor

    13 ton uzbrojenia? Wow, wymiata! No proszę, jeden amerykański samolot to ekwiwalent min. dwóch rosyjskich. Należałoby jeszcze policzyć ile kW energii potrzebują rosyjskie samoloty by uzyskać ten sam efekt co samolot amerykański (np. moc potrzebna by radar wykrył obiekt 1m2 z odległości 200 km), a także dobrym wskaźnikiem byłby współczynnik pokazujący ile kg paliwa potrzeba do przeniesienia na odległość np. 1000 km jednej tony uzbrojenia. Kilowaty to agregat (masa) i ciepło do odprowadzenia (zmniejsza też czułość radaru), a paliwo to masa. Poza tym ten sam kilowat mocy w radarze GaN (USA) to ok dwukrotnie większy zasięg niż starsza technologia GaAs (Rosja) lub ten sam efekt połową mocy (mniejsza szansa na wykrycie). Takie porównanie dość dobrze pokazałoby wartość rozwiązań amerykańskich vs rosyjskie.

    1. znawca

      Igor ne przesadzaj, jaki ekwiwalent teoretyczna ilość przenoszonych rakiet ?? każda rakieta kosztuje setki tysięcy dolarów a odpalenie 22 to wydatek wielu milionów, to samo można osiągnąć posyłając w formacje przeciwnika rakietę z głowica jądrową.

    2. Davien

      Igor, Rosja nie ma jeszcze pokładowych AESA na mysliwcach poza kilkoma okrojonymi przerobkami Irbisa czyli N036 na trzech Su-57. A co do porównania mocy to przy 20kW radar Irbis z su-35 ma zasięg 400km dla RCS 3m2 w stożku 10x10 stopni, radar AN/APG 77v1 z F-22 przy tej samej mocy widzi RCS 1m2 z 440kmw stożku 120-160stopni:)

    3. Davien

      I w odpowiedzi dostać kilkadziesiąt we własny kraj, by ci wiecej takie mysli do głowy nie przychodziły:)

  10. marek

    I to jest tak naprawdę samolot dla nas, nie F35. OPL rosyjskiego nie będziemy przełamywać (a do tego jest F35), tylko bronić własnego terytorium.

    1. Davien

      Marek, nie wiem czy zauwazyes ale powstaje zaledwie 144 sztuki F-15EX, poczatkowo miało byc 252 F-15X i EX. Natomiast akurat dla nas to na pierwszym miejscu F-35, a na drugim F-15AE, tyle że ten drugi jest koszmarnie drogi.

    2. hunter

      najlepszą obroną jest atak...w jednych miejscach będziemy się bronić ale w innych będziemy też atakować i f35 to dobry wybór, f15 dobrze by uzupełniał całość

    3. ~ricci

      Też jestem za F15 chociaż z innych względów. Natomiast twój pomysł zostawienia OPL przeciwnika w spokoju zasługuje na nagrodę Darwina! Bez zniszczenia OPL żaden nasz samolot i heli nie polata bo zwyczajnie będzie strącony. A wojska rosyjskie wkraczając do Polski będą podciągały swoją OPL coraz dalej aby ochraniać własne zgrupowania. Jak widzisz aby się przed tym obronić musimy zniszczyć OPL przeciwnika.

  11. Gojan

    Zakup F-15 wygląda na votum nieufności USAF dla F-35, przynajmniej częściowe.

    1. Davien

      Gojan, kupuja je by zastapic stare F-15C/D których jeszcze nie zmodernizowano do F-15C 2040. i jako WSPARCIE dla F-35 więc jakie wotum nieufności. Za parę lat wchodzi do uzytku AMRAAM-ER o zasięgu ok 300km.

    2. Marek

      F-15EX to maszyna służąca do czegoś innego.

    3. Gts

      Zrozum ty i tobie podobni że każdy samolot ma inne możliwości i do czego innego jest tworzony. F-35 jest tworzony do przenikania przez obronę przeciwnika i uderzenia w pojdeyncze cele strategiczne, najczęsciej są to cele radikokacyjne. Zadaniem F-15 to przewaga powietrznej albo maszyna szturmowa F-15 to maszyna będąca noscielem dużej liczby pocisków i do tego została stworzona. Pamiętaj że F-35 ma zabudowane w kadlubie to co generacja 4 nosiła na pylonach, a do tego jeszcze kilka niespodzianek więcej. F35 jest zbudowany do tego aby mógl bardziej pracować na małych wyskosciach jak chocby lądowanie na lotniskowcach, a F- 15 nie. Każdy z tych kto się troche orientuje w tych maszynach wie że tak naprawdę potrzeba 4 kategorii maszyn. Maszyn stealth jak F-35 i F-22, ale również ich odpowiedników które będą magazynami broni i paliwa. Stąd wszyscy się zastanwiaja w jaki model iść nastepnie. F-22 i F-35 miały nosić pociski na pylonach, ale chyba z tego zrezygnowano uznając stealth za coś ważniejszego. Uznano, że gdy te maszyny wyvzyszczą przeciwnika będzie można z powodzeniem użyc starszych maszyn. Powrócono więc do koncepcji ich modernizacji. Wynika to częściowo z problmów z cena, produkcja i dostępnością maszyn 5 generacji. Gdy te problemy zostaną rozwiązane poprzez np upowszechnienie się technologii to wtedy te problemy mogą zostać w dużej mierze wyeliminowane, a poszczególnym formacjom zaoferowane wersje rozwojowe. Stąd właśnie szanse dla takich maszyn jak KF-X w programach innych państw. Amerykanie w USAF to do tej pory pomstują na wstrzymanie produkcji F-22. Dziś ich modernizacja byłaby znacznie tańsza i bardziej możliwa, a trwajaca produkcja pozwalałaby na utrzymanie niezbędnych minimow. Nigdy nie wolno przerwać produkcji nie mając żadnych sensownych alternatyw. USAF nie powinno zejśc nigdy poniżej zakładancyh 380 maszyn, zwłaszcza, że jeszcze przed startem programu chcieli ich ponad 700. Płacą za frajerstwo, a to jest nauczka dla nas. Jeśli ktoś wiec mówi, że starczy nam 48 F-16, a dalej coś się wykombinuje to popełnia ten sam błąd.

  12. alex4225

    Zgadzam się iż ten myśliwiec jest zdecydowanie lepszym wyborem niż inne a zwłaszcza F-35 który jeszcze długo nie będzie 'pełnowartościowym' samolotem współczesnego pola walki

  13. koloo

    i to jest nailepsza maszyna f15 dla nas a nie f35 ktory za jakies max 10 lat bedzie tak samo widoczny dla radiolokacji optycznej przeciwnika co maszyny 4 generacji...a w ilosci przenoszonego uzbrojenja i manewrowosci bije f35 tak wiec pakowanie sie w f35 jest bezsesowne

    1. znawca

      kolego F35 nie jest niewidoczny ! ma obniżoną wykrywalność i to głównie dla radarów centymetrowych czyli tych stosowanych na myśliwcach, F35 sam ma radar jak go włączy zostanie wykryty bez problemu wykryją go też radary metrowe, po za tym osłona kabiny wykonana z poliwęglanu pokrytego prawdopodobnie złotem doskonale odbija mikrofale bo raczej wątpię żeby zrobili przezroczysty materiał RAM, osłona radaru z natury rzeczy musi być przezroczysta dla mikrofal a jakie RCS ma sam radar stosowany na F35 ? sowieckie systemy OPL z lat 80 dawały rade wykrywać i śledzić cele o bardzo małym RCS z odległości co najmniej 100 kilometrów aby zdążyć je zestrzelić dokładnie głowice i pociski balistyczne które są małe i mają małe RCS wątpię że f35 z jego niedoskonałościami daje mniejsze echo dla radaru.

    2. Rdest

      f22 i f35 już są widoczne na radach pasywnych i cały ten stealth system o kant szpica rozbić.

    3. say69mat

      A co to takiego rzeczona 'radiolokacja optyczna'??? Miałeś może na myśli 'barierę optyczną' v/s horyzont radiolokacyjny???

  14. Ryszard 56

    I takie dla Nas z 5 eskadr

  15. Davien

    A to ciekawe. Czyzby F-15X umarł smiercią naturalna skoro mówią o F-15EX czyli wersji dwumiejscowej? Ograniczyli tez ilość , miało byc 252 a będzie 144.

    1. bryxx

      Może nie umarł, ale na pewno na współczesnym polu walki przy jego ogromnym uzbrojeniu lepiej się sprawdzi wersja 2 miejscowa. Już na pewno sto razy ta maszyna dla nas lepsza niz f-35.

    2. Marcin

      skąd te 252 ?? przecież niedawno twierdziłeś że nie ma mowy o zakupie chociażby jednego Eagle, a teraz 144 to tyle co nic?

    3. DSA

      miało nie być żadnych nowych F-15. Ostatnie zamawiano bodajże w 2001. Niestety F-35 nie spełnia oczekiwań i stąd konieczność posiadania innego obok F-22 samolotu do utrzymywania przewagi w powietrzu

  16. Eryk

    32 sztuki F 15 EX w miejsce SU i 32 sztuki F 35 do współpracy w miejsce Mig 29

  17. w

    kupic 100 szt dla nas. A na F-35 przyjdzie czas

  18. Janusz

    Nie ważne co kupi polski rząd pisu i tak każdy typ samolotu nawet nie wystartuje do walki bo zostanie zamieniony w popiół przez Iskandery. Pieniądze wyrzucone w błoto.

  19. Lucjan 3

    Ciekawe co na to MON, zapewne pójdą w f35, a nowych f15 nawet nie wezmą pod uwagę.

    1. Davien

      Lucjan, żeby coś kupic to musi to cos byc dostepne a F-15X/EX powstaje wyłącznie dla USAF . Kupic możesz sobie F-15AE tylko niech pana cena nie zaskoczy.

  20. strategia na Rosję

    na każde 6 F-35 Polska winna mieć 1 F-15X (jako nosiciela 22 sztuk AIM-120) a F- 35 jako do wykrywania celów (latające ukryte pasywne radary lecące przed(dookoła) F-15X

  21. J.M.P.

    I to jest materiał na Harpię, powinniśmy celować w F-15X ewentualnie w Super Horneta, nie porywać się na śmieszną ilość F-35. No ale ta ekipa ja mawiał pewien minister znów zrobi loda LM.

  22. devlin0

    sa sprawdzone....skuteczne...czemu my sie niemi nie zainteresujemy?

  23. Marcin

    No i super, po co płacic wielokrotnie więcej za nieudane F-35 ? Dobry samolot, udany o sprawdzonej konstrukcji zawsze wygra.

  24. gawron

    No to jest sprzęt. Za jednym lotem bojowym rozwali 5x więcej SU aniżeli F16/F35. Z powodu braku OPL takich właśnie obrońców przestrzeni powietrznej potrzebujemy,

  25. Polak

    Dla nas jak znalazł

Reklama