Reklama
  • Wiadomości

Niemiecki system modułowej ochrony wozów

Niemiecki koncern Rheinmetall przedstawił nową koncepcję hybrydowej, modułowej osłony wozów bojowych, łączącej pasywne i aktywne technologie obrony. Hybrid Protection Module (HPM) to kolejne rozwiązanie mające zapewnić załogom zwiększony poziom bezpieczeństwa, przy zwiększonym stopniu osłonności samych pojazdów.

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Najnowsze rozwiązanie HPM to modułowy system o elastycznej konstrukcji, zapewniający zwiększony poziomo osłonności dla różnych platform gąsienicowych lub kołowych. Jak podaje producent, główny cel to zwiększenie przeżywalności wobec ataku z użyciem ppk, czy granatników przeciwpancernych wyposażonych w tandemowe głowice bojowe.

Dotychczas w procesie rozwoju HPM osiągnięto VI poziom gotowości technologicznej, a założenia przewidują uzyskanie stopnia VIII w ciągu najbliższych 18-24 miesięcy.

ASOP ADS (Active Defense System) jest systemem rozproszonym i wielokanałowym. Może zwalczać tyle nadlatujących pocisków, ile pakietów wykonawczych jest zamontowanych na wozie bojowym (ich obszary aktywne zachodzą na siebie, co poprawia ochronę w wypadku jednoczesnego ataku kilku pocisków w jeden obszar wozu). Jednak stosowany sposób instalacji ADS na pojazdach narażał go na oddziaływanie kinetyczno-mechaniczne inne niż ppk czy rgppanc., wymagał też specjalnego interfejsu komunikacyjnego, charakteryzującego się sporą masą i wymiarami.

Sama koncepcja nowego rozwiązania jest w ogólnym zarysie bardzo prosta, polega na zintegrowaniu elementów osłony pasywnej (poprzez specjalnie utworzony interfejs) z wbudowanymi komponentami ADS. Pancerz pasywny stanowi osłonę dla ADS i odwrotnie, komponenty ADS zawierają w sobie funkcje i cechy osłony balistycznej - wszystko w specjalnie dobranej konstrukcji grodziowej - dwuwarstwowej.

image
Fot. Rheinmetall

Pierwsza warstwa zapewnia osłonę zewnętrzną (poziomu II wg STANAG 4569) oraz chroni komponenty/czujniki ADS przed odłamkami, pociskami broni mało- i średniokalibrowej, czy innymi zagrożeniami kinetyczno-mechanicznymi (chociaż sam moduł/efektor ADS zawiera niewrażliwy materiał wybuchowy).

Z kolei same pakiety efektora ADS są osadzone na pierwszej płycie (we wgłębieniu) od zewnątrz, a specjalny deflektor służy jednocześnie jako część pierwszej warstwy ochronnej, z czujnikami systemu zawartymi w przestrzeni pomiędzy nimi (dwa małe otwory - za pierwszym po prawej stronie znajduje się emiter laserowy, a odbiornik za drugim). W ten sposób stworzono autonomiczny, kompletny moduł, zapewniający dodatkową ochronę balistyczną.

Przekładka między pierwszą i drugą warstwą ochronną zapewnia miejsce na instalowanie komponentów sterowania ADS, a sama warstwa wewnętrzna zapewnia podstawę montażową dla komponentów i zamocowania do pojazdu (całość zwiększa całkowitą osłonę do poziomu V).

Moduły mają wymiary 180x150 mm, muszą być połączone z systemem zasilania pojazdu oraz mogą całkowicie lub częściowo zastąpić już istniejące elementy ochrony dodatkowej wozów bojowych. To rozwiązanie daje ok. 35% oszczędność na masie w porównaniu do obecnie stosowanych osłon.

image
Fot. Rheinmetall

Rheinmetall może też dostosować moduły do konkretnych wymagań potencjalnego odbiorcy (wymiary i masa) oraz pracuje nad zupełnie autonomicznym rozwiązaniem zasilanym z wewnętrznych baterii (na razie do 24 godzin ciągłej pracy).

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama