Przemysł Zbrojeniowy
Niemcy: Pakiet logistyczny dla Airbus Helicopters na śmigłowce H145M
Koncern Airbus Helicopters uzyskał siedmioletni kontrakt na kompleksowe wsparcie logistyczne śmigłowców H145M wykorzystywanych w niemieckich siłach zbrojnych.
Zakontraktowane prace obejmą m.in. zarządzanie obsługami technicznymi, naprawami, dostawy części zamiennych i będą realizowane na miejscu - u użytkownika. W tym celu Airbus Helicopters wyśle zespół specjalistów do bazy lotniczej Laupheim w Badenii-Wirtembergii w południowych Niemczech, który nawiąże współpracę z personelem technicznym Bundeswehry.
Umowa ma zapewnić dostępność, niezawodność i gotowość wszystkich piętnastu śmigłowców H145M, które będą wprowadzane do niemieckich sił zbrojnych od końca bieżącego roku. Mają być one używane przede wszystkim przez dowództwo sił specjalnych Niemiec (Kommando Spezialkräfte).
Dwusilnikowy helikopter H145M to ulepszona wersja śmigłowca H145 (oznaczonego poprzednio jako EC145 T2), przeznaczonego dla rynku cywilnego i służb porządku publicznego. Airbus Helicopters zakończył proces certyfikacji tego helikoptera pod koniec maja br., co pozwala na przeprowadzenie kolejnych prób wojskowych tego lata i rozpoczęcie przed końcem bieżącego roku dostaw pierwszych śmigłowców dla niemieckich sił zbrojnych (które są pierwszym nabywcą tych maszyn).
H145M ma maksymalną masę startową zwiększoną do 3,7 tony i może przenosić wyposażenie obejmujące karabiny maszynowe zamontowane obrotowo w drzwiach i uzbrojenie na zewnętrznych pylonach, czujniki optoelektroniczne z funkcją namierzania celu oraz wojskową awionikę służącą do łączności, nawigacji i zarządzania lotem. Dla potrzeb operacji specjalnych możliwe jest zamocowanie lin desantowych. Przeżywalność śmigłowca jest polepszona dzięki zabudowaniu osłon balistycznych w kabinie załogi, samouszczelniającym zbiornikom paliwa i urządzeniom samoobrony, chroniącym przed kierowanymi pociskami rakietowymi.
Śmigłowiec H145M ma silniki Turbomeca Arriel-2E z dwukanałowym cyfrowym układem sterowania (FADEC), otunelowane śmigło sterujące Fenestron, a także zmodernizowaną przekładnię główną i śmigła sterującego. Pozwoliło to na zwiększenie maksymalnej masy startowej o 50 kg, przy zachowaniu doskonałych własności śmigłowca w zawisie — nawet w sytuacjach, gdy jeden silnik nie pracuje (OEI).
edward
A u nas - jeszcze nie mamy, a juz narzekamy.
Marek
Przepraszam, ale czego nie mamy? Akurat jeśli chodzi o śmigłowce podobnego typu, do niedawna jeszcze w zakresie ich produkcji byliśmy samowystarczalni.