- Wiadomości
NH90 Sea Lion zakończył pomyślnie próby dla Deutsche Marine
Jak poinformował Airbus Helicopters, morski śmigłowiec wielozadaniowy bazowania pokładowego NHI NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) „Sea Lion” z sukcesem ukończył testy wojskowe przez przed planowanym przekazaniem pierwszych tego typu maszyn na uzbrojenie niemieckiej marynarki wojennej.

W czasie testów śmigłowiec "Sea Lion" zademonstrował swoje możliwości w realizacji podstawowych misji dla nich przewidzianych taki jak: poszukiwawczo-ratownicze (SAR) z wykorzystaniem wyciągarki ratunkowej do ratowania rozbitków na morzu, rozpoznania morskiego oraz przerzut i desant żołnierzy oraz wyposażenia pododdziałów sił specjalnych na powierzchnię morza do pontonów desantowych.
Czytaj też: Więcej NH90 dla Hiszpanii
W pokazie udział wzięli przedstawiciele niemieckiej marynarki wojennej i rządowej agencji ds. dostaw uzbrojenia Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw). Pozytywny wynik testów pozwala na rozpoczęcie dostaw 18 morskich śmigłowców tego typu Deutsche Marine.
Sea Lion pozwoli na zastąpienie dotychczas używanych 22 egzemplarzy morskich śmigłowców wielozadaniowych Westland WS-61 Mk. 41 "Sea King" wersji poszukiwawczo-ratowniczych i transportowych, których resurs zbliża się ku końcowi. Nowe maszyny mają operować z pokładów fregat rakietowych typu F124 i F125 oraz okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin. Mają zostać podporządkowane 5 Skrzydłu Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 5, w skrócie MFG 5). Loty operacyjne z lotnisk mają rozpocząć się w 2022 roku, a z pokładów okrętów w 2023 roku.
Czytaj też: Katar już płaci za śmigłowce NH90
Śmigłowiec wielozadaniowy NHI NH90 został opracowany i jest produkowany przez europejskie konsorcjum NHIndustries (w skład którego wchodzą francusko-niemiecki Airbus Helicopters, brytyjsko-włoski Leonardo Helicopters i holendarski Stork Fokker Aerospace). Niemiecka wersja "Sea Lion" jest w porównaniu do klasycznej wersji NH90 NFH wyposażona dodatkowo w ulepszony sprzęt łączności i nawigacji do operowania w cywilnej przestrzeni powietrznej oraz dodatkowe sensory i ulepszony system typu "swój-obcy".
W 2009 roku niemiecka marynarka wojenna ogłosiła chęć zakupu aż 30 tych maszyn w celu generacyjnej wymiany i unifikacji swojej floty wiropłatowej. W marcu 2013 roku podjęto jednak decyzję o redukcji zamówienia do 18 egzemplarzy. Oblot pierwszej maszyny tej wersji dla Niemiec odbył się 8 grudnia 2016 roku. Dostawy pierwszych planowane są na koniec br., co stanowi półroczne opóźnienie względem pierwotnych planów. Zakończenie dostaw przewidziane jest w 2022 roku.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]