Reklama
  • Wiadomości

Nadchodzi nowa wersja śmigłowca Tiger

OCCAR (Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) zleciła Airbus Helicopters przygotowanie studium możliwości przebudowy śmigłowców Tiger używanych przez siły zbrojne Francji, Niemiec i Hiszpanii do nowej wersji Mk III.

Śmigłowce Tiger/ Fot. Airbus Helicopters
Śmigłowce Tiger/ Fot. Airbus Helicopters

Wiadomo już, że partnerami Airbus Helicopters będą przedsiębiorstwa Thales i MBDA. W ramach prac nad nowym wariantem śmigłowca planowane jest m.in. wprowadzenie nowych systemów celowniczych, awioniki opartej o architekturę modularną, a także nowych systemów łączności i wymiany danych (w tym zastosowanie  - we wszystkich egzemplarzach eksploatowanych we Francji, a w śmigłowcach niemieckich i hiszpańskich opcjonalnie - systemu łączności Scorpion)  oraz komunikacji radiowej. Prace mają też objąć zaprojektowanie i wprowadzenie do służby nowego pocisku powietrze - ziemia MAST-F.

Tiger HAD,  fot. A.Hładij/Defence24.pl
Tiger HAD, fot. A.Hładij/Defence24.pl

Ta ostatnia kwestia budzi jednak pewne kontrowersje wśród uczestników projektu. Niemcy i Hiszpania nie chcą bowiem angażować się w te prace i dają do zrozumienia, że zadowoleni są z trwającej współpracy z izraelskim konsorcjum Rafael. To właśnie ze względu na rozpowszechnienie pocisków Spike w siłach zbrojnych tych krajów, nie są one zainteresowane angażowaniem się w drogie zadania badawczo-rozwojowe, które wcale nie muszą się zakończyć sukcesem. Francja usiłuje tu jednak uderzać w czułą strunę jaką jest europejski program czołgu podstawowego (a konkretnie, możliwość zastosowania w nim doświadczeń z programu rakiety MAST-F).  Studium Tigera Mk III ma przy tym uwzględniać możliwość zastosowania innych rozwiązań czyli pocisków Brimstone, Spike oraz amerykańskich JAGM. 

W ramach studium przewidziane jest też opracowanie mechanizmów poprawy skuteczności działania obsługi naziemnej. Jest to konieczne, bowiem ze względu na skomplikowany łańcuch logistyczny (wielu dostawców części) w krytycznym momencie ubiegłego roku, wskaźnik dostępności sięgnął zaledwie 25%.

Pierwsze egzemplarze Tigera w wersji Mk III mają znaleźć się w służbie w 2025 roku i pełnić ją przynajmniej do roku 2040. Warto dodać, że śmigłowiec Tiger jest promowany w Polsce jako propozycja w programie Kruk. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że wobec ciągłego przesuwania się w czasie wyłonienia zwycięzcy tego postępowania, Polsce zostanie zaoferowana wersja Mk III. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama