Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2021: Okręty i statki od Remontowej Shipbuilding

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach stocznia Remontowa Shipbuilding prezentuje swoją bogatą ofertę różnego rodzaju okrętów wojennych i statków cywilnych. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują niszczyciel min typu Kormoran II, holownik typu B860 i statek wielozadaniowy typu B618.

Kormoran II 

Kormoran II to seria polskich niszczycieli min projektu 258 zaprojektowana i budowana przez konsorcjum stoczni: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej SA. (obecna PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.). Okręty te zastępują znajdujące się w służbie liniowej wyeksploatowane niszczyciele min projektu 206FM. Umowa na budowę i dostawę prototypu (i zarazem pierwszego egzemplarza) i umowę ramową na kolejne dwa egzemplarze podpisano 23 września 2013 roku z Inspektoratem Uzbrojenia MON. 27 grudnia 2017 roku, zaraz po oddaniu do służby pierwszej jednostki tego typu. podpisano umowę na budowę dwóch kolejnych takich okrętów.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

W ramach programu Kormoran II przewidziano pozyskanie trzech okrętów tego typu o nazwach ORP „Kormoran (numer burtowy 601), ORP „Albatros” (numer burtowy 602) i ORP „Mewa” (numer burtowy 603). Jak dotąd w służbie liniowej znajduje się „Kormoran”. „Albatros” jest po próbach morskich (jesienią przewidziane są próby zdawczo-odbiorcze, po których okręt trafi na wyposażenie MW), podczas gdy „Mewa” ma rozpocząć próby morskie w bieżącym miesiącu. Wszystkie trafiły lub trafią do 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Obecne plany zakładają pozyskanie trzech kolejnych okrętów tego typu w latach 2029-2031. Do głównych zadań niszczycieli min typu Kormoran II ma należeć wykrywanie i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych i przeprowadzanie innych jednostek przez zaminowane akweny, a także stawianie min morskich oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Holownik

Holownik to seria polskich jednostk projektu B860 zaprojektowana i zbudowana przez konsorcjum na czele ze stocznią Remontowa Shipbuilding. Spółka ta wygrała konkurencyjny przetarg na dostawę tych okrętów. Umowę na budowę i dostawę sześciu holowników podpisano 19 czerwca 2017 roku z Inspektoratem Uzbrojenia MON.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

W ramach programu Holownik przewidziano pozyskanie łącznie sześciu okrętów tego typu o nazwach H1 „Gniewko”, H-2 „Mieszko”, H-3 „Leszko”, H-11 „Bolko”, H-12 „Semko” i H-13 „Przemko”. Jaki pierwszy z nich do służby liniowej trafił prototypowy „Bolko”, a następnie do czerwca 2021 roku dołączyły do niego pozostałe. Dostarczone holowniki trafiły po trzy do 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do ich głównych zadań zależy zabezpieczanie bojowe i wsparcie logistyczne na morzu i w portach, wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcie akcji ratowniczych oraz transport osób i zaopatrzenia, neutralizacja zanieczyszczeń czy podejmowanie z wody torped. 

Statki cywilne 

Oprócz wyżej wspomnianych modeli niszczyciela min projektu 258 „Kormoran” i holownika projektu B860 H-11 „Bolko” prezentowane są także dwa modele cywilnych statków przeznaczonych do różnych zadań. Pierwszą z nich jest statek wielozadaniowy projektu B618 „Zodiak II”, który wraz z drugą bliźniaczką jednostką „Planeta I” został dostarczony dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Gdyni, gdzie mają służyć do realizacji zadań statutowych. Drugą z nich z kolei jest prom typu „Salish”, który został zakupiony już m.in. przez kanadyjskiego armatora BC Ferries.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze