Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: Systemy łączności i ostrzegania na ekspozycji firmy KenBIT

System Neptun. Fot. Maciej Szopa/Defence24
System Neptun. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Na tegorocznych targach MSPO firma KenBIT Sp. j. prezentowała szereg rozwiązań związanych z szeroko pojętą łącznością. Wśród nich została pokazana mobilna stacja satelitarna VSAT, pojazdowe oraz okrętowe systemy łączności wewnętrznej a także System Ostrzegania o Opromieniowaniu Laserowym SOL-2.

BITcom

Pokładowy system komunikacji BITcom składa się z elementów do montażu na pojazdach tj. wozy dowodzenia czy bojowe. To propozycja przeznaczona zarówno do integracji lokalnych usług telekomunikacyjnych załogi pojazdu, jak i do zapewnienia praktycznie każdej możliwości komunikacji z innymi systemami łączności i dowodzenia jakie funkcjonują w Siłach Zbrojnych RP. BITcom zapewnia foniczną łączność wewnętrzną z dostępem do środków radiowych z dowolnego stanowiska w trybie odsłuchu sieci radiowej, oraz w trybie nadawanie i odbioru. Jego radiostacje mogą być obsługiwane zdalnie z pulpitu interkomu. Załoga pojazdu może komunikować się z operującym na zewnątrz wozu desantem, za pośrednictwem należących do systemu radiotelefonów RTK-1. Istnieje też możliwość wyniesienia elementów systemu na zewnątrz i stworzenia „wynośnego” punktu łączności.

image
System BITcom. Fot. Maciej Szopa/Defence24

BITcom zapewnia połączenia radiowe poprzez kanały UKF/KF między abonentami analogowych i cyfrowych sieci telekomunikacyjnych. Umożliwia też szyfrowaną wymianę danych i automatyczne zobrazowanie sytuacji taktycznej z pozycjami obiektów, sił sojuszniczych itp. System zaopatrzony jest w odbiorniki GPS, umieszczone zarówno
w urządzeniach pojazdowych jak i radiostacjach RTK-1, dzięki czemu na ekranach BITcom może być wyświetlane aktualne położenie wszystkich żołnierzy desantu.

image
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Tulipan – Mobilna Stacja Satelitarna VSAT

Mobilna Stacja Satelitarna VSAT Tulipan została wykonana na bazie samochodu Mercedes Benz Sprinter. Atutem stacji jest to, że można ją odtworzyć na dowolnym pojeździe (opancerzonym, terenowym), na którym jest możliwość zainstalowania anteny na dachu oraz modułów elektronicznych, zasilania i zabezpieczeń przepięciowych wewnątrz pojazdu. Stacja jest przeznaczona do zapewniania łączności w skali globalnej i dostarczania usług teleinformatycznych – transmisji danych, głosu i prowadzenia wideokonferencji. Na jej wyposażenie składają się: antena satelitarna do pracy w paśmie Ku i C, antena GSM umożliwiająca wykorzystanie sieci komórkowych, antena DVB-S z automatycznym naprowadzaniem i DVB-T do odbioru telewizji satelitarnej i naziemnej, access point i antena Wi-Fi do komunikacji lokalnej, terminal wideokonferencyjny, komputer PC, serwer, kamera IP do obserwacji otoczenia i pracy anteny, urządzenia zobrazowania, routery itp..
Oprócz wyposażenia elektronicznego w samochodzie został założony m.in. także system stabilizatorów z napędem elektromechanicznym do pozycjonowania pojazdu na postoju,
tak aby zapewnić stabilność anteny satelitarnej.

Okrętowe Systemy Łączności

KenBIT zaprezentował również aż trzy systemy łączności przeznaczone dla okrętów. Pierwszym z nich jest system łączności wewnętrznej Afrodyta, umożliwiający dwukierunkową łączność głosową (TALK-BACK). Cały system składa się z trzech rodzajów elementów: bezobsługowej jednostki centralnej AF-CENT z interfejsami na osiem linii abonenckich z możliwością rozszerzenia, stacji abonenckich i panelu dyspozytorskiego z wyświetlaczem graficznym OLED, klawiaturą numeryczną, klawiszami funkcyjnymi i skróconego wybierania.
Afrodyta umożliwia nadawanie komunikatów z zewnętrznego źródła do wybranych bądź wszystkich abonentów (retranslacja z rozgłośni okrętowej PA) i opcjonalnie nadawanie komunikatów przez rozgłośnię PA.

image
System Afrodyta. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Z kolei Okrętowy System Edycji i Transmisji Wiadomości MHS PIGEON, specjalnie zaprojektowany na potrzeby okrętów Marynarki Wojennej RP, to podstawowy element okrętowej transmisji danych w kanałach łączności radiowej, służący do zapewniania odpowiedniej komunikacji i świadomości sytuacyjnej w obrębie jednej jednostki pływającej. Rozwiązanie to umożliwia edycję wiadomości przez wielu użytkowników i ich transmisję
w ramach współpracy interoperacyjnej Sojuszu Północnoatlantyckiego. Dodatkowo zapewnia też funkcję chatu oraz obsługę poczty elektronicznej. Ma także interfejsy do systemów zewnętrznych co umożliwia transmisję i odbiór wiadomości od jednostek sojuszniczych. MHS PIGEON zapewnia również jednoczesny wielodostęp użytkownikom o różnych poziomach uprawnień oraz umożliwia zestawienie połączeń sygnałów akustycznych i sterujących między różnego rodzaju urządzeniami łączności.

MHS PIGEON powstał w architekturze klient-serwer. Serwerem jest Interfejs MHS
z wewnętrzną baza danych SQL. Do niego mogą być podłączane takie urządzenia modemy, urządzenia kryptograficzne i radiostacje. Klientami systemu są aplikacje zainstalowane
na terminalach PC. Są to: MHS Messenger (do edycji i transmisji wiadomości), MHS Configurator (konfiguracja interfejsu MHS), MHS Chat i E-mail.

Proponowany przez KenBIT Okrętowy Zintegrowany System Łączności Neptun został zaprojektowany na potrzeby okrętów marynarki wojennej, umożliwiając optymalne wykorzystanie pokładowych środków łączności radiowej, terminali satelitarnych, urządzeń transmisji danych i systemów kryptograficznych. Neptun zapewnia połączenia między następującymi rodzajami urządzeń łączności: radiowymi nadawczo-odbiorczymi, końcowymi terminalami środków łączności i terminalami tekstowymi, a także urządzeniami utajniania mowy, teleinformatycznymi urządzeniami utajniającymi i modemami radiowymi.

System jest przy tym skalowalny i łatwo konfigurowalny, dzięki czemu można go instalować także na małych jednostkach pływających. W jego skład mogą wchodzić: komutatory KSR, Terminale VT-Sec, interfejsy VTS, urządzenia kryptograficzne, radiostacje, odbiorniki
i komputer sterujący. Neptun może też w prosty sposób integrować systemy łączności
w obszarach łączności międzynarodowej i Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zapewnia wykorzystanie okrętowych radiostacji KF i UKF wymagających równoczesnej pracy
w połączeniu z wieloma różnymi terminalami komunikacji fonicznej i transmisji cyfrowych.

 

System Ostrzegania o Opromieniowaniu Laserowym SOL-2

Przeznaczony do wykrywania, ostrzegania i ochrony pojazdu lub obiektu przed promieniowaniem laserowym emitowanym na odległościach 400 m – 6 km, system SOL-2 jest rozwiązaniem chroniącym przed namierzaniem laserowymi dalmierzami i wskaźnikami celu w 360o półsferze. Po wykryciu emisji wzbudza alarm, może też informować o zaistniałej sytuacji system kierowania walką. Poza wykrywającymi promieniowanie czujnikami SOL-2 został zaopatrzony również w efektory w postaci wyrzutni granatów i pocisków dymnych.
Ich odpalanie może zostać zainicjonowane w sposób automatyczny, bądź ręczny w zależności od wybranego ustawienia. System może być instalowany na obiektach morskich i lądowych. Wykrywa kierunek, z którego zostało dokonane opromieniowania z dokładnością do 15o w płaszczyźnie poziomej i 40o w pionowej.

image
SOL-2. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Reklama
Reklama

Komentarze