Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2019: radar i kierowane rakiety dla Mastera

Na tegorocznym XXVII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego zaprezentowano kilka kluczowych środków walki dla samolotów bojowych M-346FA. Znalazły się wśród nich: lotniczy radar kontroli ognia Grifo-346 od Leonardo i przeciwlotnicze pociski rakietowe typu powietrze-powietrze dalekiego zasięgu I-Derby ER od Rafaela.

Lotniczy radar Grifo-346. Fot. Mateusz Zielonka
Lotniczy radar Grifo-346. Fot. Mateusz Zielonka
image
Antena radaru Grifo-346. Fot. Mateusz Zielonka

Grifo-346 

Lotniczy radar kontroli ognia Grifo-346 został skonstruowany z myślą o samolocie myśliwsko-szturmowym M-346FA. Należy on do rodziny wielozadaniowych radarów dopplerowskich działających w paśmie X o nazwie Grifo z głowicą mechaniczną, która jest oferowana jako wyposażenie nowych, zaawansowanych bojowych statków powietrznych lub starszych maszyn jako element ich modernizacji. Obecnie 450 egzemplarzy jest używanych przez różne, współczesne lekkie samoloty bojowe, które wylatały już ponad 100 tysięcy godzin lotów operacyjnych. Według producenta dzięki modułowej konstrukcji radar ten może być w prosty sposób integrowany z różnymi platformami lotniczymi w korzystnej relacji koszt-efekt. Grifo-346 stanowi najnowszy model z tej rodziny, który jest przeznaczony do samolotów M-346FA i może być używany w trybach powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Radar ten ma być co istotne o wiele tańszy od podobnych rozwiązań na świece pomimo zachowania wysokich parametrów technicznych, przez co może być atrakcyjny dla mniej zamożnych państw poszukujących lekkich maszyn uderzeniowych. W przypadku tej maszyny antena radaru została zamontowana w miejscu dotychczasowego wyposażenia, które symulowało uzbrojenie w szkolnej wersji M-346 Master, a bloki elektroniki zostały umiejscowione w różnych, wolnych częściach kadłuba, co przy jego łącznej masie, nieco powyżej 100 kg, nie stanowi dużego obciążenia dla konstrukcji samolotu. M-346FA są oferowane przez Leonardo m.in. Polsce jako następca samolotów myśliwsko-bombowych Su-22M4/U3MK w Siłach Powietrznych.

image
Przeciwlotniczy pocisk rakietowy klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu I-Derby ER podwieszany pod M-346FA. Fot. Maciej Szopa

I-Derby ER 

Jedną z możliwości uzbrojenia M-346FA jest przeciwlotniczy pocisk rakietowy klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu I-Derby ER z aktywnym radarem. Pocisk ten został skonstruowany przez izraelską spółkę Rafael i jest jedną z rakiet rodziny Derby, powstałą z myślą o współczesnych myśliwcach wielozadaniowych. Ma im ona zapewniać zdolność do zwalczania statków powietrznych nieprzyjaciela począwszy od krótkiego, przez średni do dalekiego zasięgu do 100 kilometrów włącznie.  Pocisk posiada najnowszy, skonstruowany przez Rafaela aktywny radar RF w technologii półprzewodnikowej. W porównaniu do wcześniejszych wersji Derby zdecydowanemu zwiększeniu uległ zasięg tych rakiet, wykorzystano też nowe łącze danych oraz zaawansowane tryby pracy LOAL i LOBL. Pocisk został wyposażony także w nowy, zaawansowany system przeciwdziałania, który ma pozwolić na skuteczne działanie na polu walki z zakłóceniami generowanymi przez przeciwnika i może być dostosowany do wymagań klienta. System ma według producenta dysponować wysoką elastycznością operacyjną ze względu na możliwość skutecznego użycia o każdej porze dnia i w każdych warunkach pogodowych. I-Derby ER został już zintegrowany z maszynami takimi jak F-15, F-16, F/A-50, JAS-39 Gripen, Mirage-2000, M-346FA czy Suchoj Su-30. Raytheon oferuje pociski I-Derby ER w tandemie z przeciwlotniczymi pociskami rakietowymi typu ziemia-powietrze krótkiego zasięgu Python-5 jako uniwersalny zestaw dla współczesnych bojowych statków powietrznych.

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama