Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2019: Power-pack Borsuka

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. (WZM) z Poznania przedstawiają w Kielcach szybko-wymienny zespół napędowy dla Borsuka. Ten nowoczesny power-pack oferowany jest wraz z szerokim wachlarzem wsparcia jego eksploatacji przez zakłady posiadające szerokie kompetencje w tym obszarze.

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Power-pack docelowo przeznaczony dla Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty Borsuk (NBPWP) zaprojektowano i wykonano w WZM, które wchodzą w skład Konsorcjum z liderem Hutą Stalowa Wola S.A. Projekt NBPWP jest finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Konkursu Nr 5/2014.

Nowy szybko-wymienny zespół napędowy o pojemności skokowej 15,92 dm3 łączy konstrukcyjnie ośmiocylindrowy, czterosuwowy silnik MTU 8V199 TE120 o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa dostarczany przez firmę MTU oraz automatyczną skrzynię przekładniową X300 z mechanizmami skrętu firmy Caterpillar. 

Układ chłodzenia to już krajowy wyrób, składający się z pakietu chłodnic odpowiadających za chłodzenie mediów silnika i skrzyni przekładniowej oraz oleju hydraulicznego systemu napędu wentylatorów i pędników strugo-wodnych. Pomiędzy silnikiem a skrzynią przekładniową umieszczono przystawkę PTO służącą do napędu pomp hydraulicznych zespołu napędowego. System power-pack wyposażony został również w układ filtracji powietrza dolotowego wraz z separatorem odśrodkowym.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Masa zespołu napędowego wraz z płynami eksploatacyjnymi wynosi ok. 3200 kg. Ma on 2436 mm długości, 1949 mm szerokości oraz 1421 mm wysokości. Zużycie paliwa na postoju to do 36 dm3/godz. Maksymalna moc przy 2300 obr./min. wynosi 530 kW (721 KM) a maksymalny moment obrotowy przy 1500 obr./min. 2700 Nm. Minimalna prędkość obrotowa to 750 obr./min. Skrzynia X300 ma cztery przełożenia do jazdy do przodu i dwa do tyłu, a cały układ jej sterowania jest w pełni automatyczny (elektroniczny).

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

WZM od kilku lat rozbudowują swoje zdolności w zakresie remontów/regeneracji, modernizacji, produkcji i projektowania zespołów napędowych dla wozów bojowych czy pojazdów wsparcia. Te kompetencje koncentrowane są w funkcjonującym w Poznaniu Centrum Zespołów Napędowych. Będąca jego elementem, uruchomiona w 2015 roku hamownia,  pozwala na obsługę silników o mocy do 1500 KM, a stale powiększane zaplecze remontowo-magazynowe daje możliwość świadczenia dla Sił Zbrojnych RP kompleksowego i kompetentnego wsparcia eksploatacji.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama