Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2018: Hawkei z polskim uzbrojeniem i łącznością
Podczas MSPO 2018 koncern Thales Australia po raz kolejny zaprezentował uniwersalny pojazd opancerzony w układzie 4x4 Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle). Tym razem w wariancie spolonizowanym z wyposażeniem produkcji Grupy WB i Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
Pojazd Hawkei jest od pięciu lat stałym gościem kieleckich targów, będąc propozycją firmy Thales w realizowanym przez Siły Zbrojne RP programie Pegaz, którego celem jest wybór opancerzonego wozu 4x4 dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej, a w późniejszym okresie także dla Wojsk Lądowych. Ta platforma mogłaby też potencjalnie służyć jako wóz rozpoznania w artyleryjskich modułach ogniowych systemu Homar czy jako nosiciel ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych.
W tym roku zaprezentowany wariant australijskiego wozu ma w swoim wyposażeniu wiele polskich elementów, co istotne pochodzących zarówno od firm państwowych jak i prywatnych. Jest to element szerszego programu związanego z pokazem możliwością polonizacji produkcji Hawkei w przypadku wprowadzenia ich na wyposażenie polskich sił zbrojnych.
Prezentowany pojazd uzbrojono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ZSMU-A3B z karabinem maszynowym 12,7 mm z ZM Tarnów. U podstawy systemu uzbrojenia oraz w tylnej części pojazdu znalazły się sensory produkowanego przez PCO S.A. systemu samoosłony pojazdu typu „Obra” zapewniającego 360 stopniowe pole detekcji zagrożeń.
Pojazd wyposażono także w system łączności Fonet oraz radiostacje Radmor Comp@n od Grupy WB. Pozwalają one nie tylko na kodowaną łączność, ale również pozwalają na wykorzystanie zautomatyzowanego systemu wsparcia dowodzenia Topaz który został zainstalowany w samochodzie, co czyni z Hawkei potencjalny pojazd dowódczy lub rozpoznawczy. Obsługę systemu Topaz umożliwiają w tej opcji trzy ekrany wielofunkcyjne umieszczone w kabinie, z których jeden wykorzystywany jest również do obsługi ZSMU. Instalacja łączności oraz systemu Topaz została przy tym zrealizowana w ekspresowym czasie, w przeciągu zaledwie tygodnia w zakładzie WB Electronics w Ożarowie Mazowieckiem.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
Marek
@Nieździwiony w całości? Szczerze mówiąc wątpię. Tytułem przykładu wyjaśnij mi jak ty sobie wyobrażasz opłacalność produkcji silników dla niewielkiej w sumie liczby pojazdów. Nawet Thales sam ich do tych pojazdów nie robi, korzystając z możliwości australijskiej filii Steyer Motors.
rrrrr
Fajny i dobrze wygląda. Połączenie zagranicznego producenta z naszymi może dać dobry efekt końcowy
[sic!]
Fajny, mój faworyt.
Grzywa89
Ciekawe co kupią, oby nie honkera?
Nieździwiony
Hawkei coraz bardziej sie polonizuje i dobrze. Pytanie czy oferta Thalesa jest lepsza (czytaj tańsza) niż Cegielskiego z ich Huzarem. Moim zdaniem lepszy byłby do Pegaza i nawet Mustanga Hawkei- chcą produkować u nas w całosci, a Cegielski podobno juz moze produkować Huzara. Decyzja nalezy do MON-u
redsa
Australijski złom za gigantyczne pieniądze. Mamy własne Żubry, Tury, Dziki, Honkery nie potrzebne nam takie złomy których nikt nie kupuje. Takie wozy były dobre w latach 80tych. PGZ ma znacznie nowocześniejsze pojazdy.
wojtek
Bardzo jestem ciekaw, co sadzi o tym pojezdzie ktos kto spedzil wieksza ilosc czasu w ZWD na honkerze. Nie tyle moze odnosnie wlasciwosci jezdnych, co miejsca w srodku pojazdu.
ryszard56
jezeli rozpoznania to gdzie wysuwany maszt obserwacyjny?
kriss
dlaczego nie zakupią tego? na co czekają w tym IU ?
Maxl
Piękny samochód. Wnętrze super. Brać!
grzechu
Współpraca polskiego przemysłu państwowego i prywatnego z zagranicznym. Można? Można. Tak właśnie powinno to wyglądać.
Mar
Bardzo dobra propozycja szczególnie w kontekście Adelajdy oraz opcjonalnego sprowadzania rudy uranu od największego producenta na świecie jakim są Australijczycy
Sucholski.
Nie lepiej kupić więcej Wirusów za niecałe 200 000$ jeden?