Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2015: Ukraiński przemysł w Kielcach. Oferta współpracy dla Polski

Zakłady Motor Sicz i koncern Antonowa to główni ale nie jedyni ukraińscy wystawcy podczas kieleckiego salonu. Firmy te poszukują możliwości kooperacji z polskim i zachodnim przemysłem lotniczym oraz zbrojeniowym, oferując produkty na światowym poziomie. 

  • Lekki śmigłowiec MSB-2. Fot. J.Sabak
    Lekki śmigłowiec MSB-2. Fot. J.Sabak
  • Silnik MS-500V. Fot. J.Sabak
    Silnik MS-500V. Fot. J.Sabak
  • Śmigłowiec Mi-8MSB. Fot. J.Sabak
    Śmigłowiec Mi-8MSB. Fot. J.Sabak
  • Posiedzenie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON
    Silnik MS-14. Fot. J.Sabak
  • Fot. J. Sabak
    Fot. J. Sabak

Motor Sicz to światowej klasy producent silników lotniczych, oferujący jednostki napędowe dla śmigłowców i samolotów. Dotąd firma była silnie związana z odbiorcami rosyjskimi, dostarczając jednostki napędowe dla wielu samolotów cywilnych i wojskowych oraz wszystkich typów śmigłowców produkowanych przez koncern Russian Helicopters. Silniki z Zaporoża są również stosowane w samolotach ukraińskiego koncernu Antonow, łącznie z najnowszą maszyną An-178, oblataną wiosną bieżącego roku.

W Polsce szczególne zainteresowanie Motor Sicz wzbudziła możliwość remotoryzacji śmigłowców rodziny W-3 Sokół produkowanych w zakładach PZL-Świdnik. Wymiana dotychczas stosowanych silników PZL-10W na znacznie silniejsze jednostki napędowe MS-500V ma zagwarantować tej maszynie odpowiednie osiągi, otwierając możliwość eksportu na rynki w Azji czy Afryce. Wzrost mocy startowej każdego silnika z 900KM (dla PZL-10W) do niemal 1500KM, przy porównywalnych wymiarach to kwestia skoku generacyjnego, jaki dzieli te dwie jednostki napędowe. Silnik MS-500V można zobaczyć na stoisku ukraińskiej firmy.

Motor Sicz
Lekki śmigłowiec MSB-2. Fot. J.Sabak

Motor Sicz jest bardzo zainteresowana nie tylko modernizacją W-3 Sokół ale też innych maszyn które są lub były produkowane w Polsce. Współpraca z polskimi zakładami umożliwiłaby w pełni zgodną z międzynarodowym prawem modernizację tych maszyn i - dzięki dostępowi do dokumentacji - przyspieszyła te prace.

Chcemy modernizować maszyny które produkowano i produkuje się w Polsce. Produkujemy nowe, turbinowe silniki do samolotów An-2. Nowe silniki do śmigłowców Mi-2 i W-3 Sokół. Sprawdziliśmy sytuację np. w Korei Południowej, Chinach czy Indiach. Tam są na przykład potrzebne średnie śmigłowce, sześciotonowe. To jest kategoria waszego Sokoła. To bardzo udana maszyna w klasie, która jest na świecie bardzo popularna. Tych śmigłowców będzie najwięcej w użyciu. Gdyby w śmigłowcu W-3 Sokół zmienić silnik na mocniejszy, to jego osiągi, a zwłaszcza udźwig, masa użyteczna, poważnie wzrośnie.

Wiaczesław Bogusłajew, prezes zakładów Motor Sicz
 

Motor Sicz pozyskała na rynku wtórnym i remotoryzuje śmigłowce W-3 Sokół. Ale firma z Zaporoża nie ogranicza swojej aktywności do Polski i nie czeka na dostrzeżenie możliwości kooperacji przez nasze firmy. Obecnie kończą się prace nad modernizacją i remotoryzację śmigłowca Mi-2, noszącego oznaczenia Mi-2MSB. Wersja ta została już oblatana i obecnie przechodzi badania certyfikacyjne. Opracowano też bardziej zaawansowany projekt MSB-2 ze zbiornikami konforemnymi i cyfrowa awioniką. Jego model, podobnie jak model Mi-8MSB, zajmuje istotne miejsce na ekspozycji.

Motor Sicz
Śmigłowiec Mi-8MSB. Fot. J.Sabak

Firma poszukuje też innych możliwości kooperacji z firmami z UE nie ograniczając się do wiropłatów. W tym roku oblatano austriacki samolot Diamond DA50 z ukraińskim silnikiem AI-450S, a w przyszłości podobny napęd ma otrzymać dwusilnikowy Diamond DA52. Firma pracuje też nad modernizacją bardzo rozpowszechnionych i produkowanych kiedyś przez zakłady w Mielcu samolotów transportowych An-2. Oblatano już prototyp wyposażony w napęd turbośmigłowy, który zastąpił tłokową jednostkę napędową. W Kielcach zaprezentowano stosowany w tej aplikacji silnik MS-14.

Interesującym kierunkiem jest możliwość wspólnej modernizacji poradzieckiego sprzętu na rynkach zagranicznych, zwłaszcza dla użytkowników z rejonów takich jak Azja, gdzie jest on nadal wykorzystywany w znaczących ilościach. 

Motor Sicz
Silnik MS-500V. Fot. J.Sabak

Zainteresowanie współpracą z Polską, nie tylko w zakresie modernizacji maszyn An-2, wyraża również państwowy koncern Antonow, producent samolotów transportowych i specjalistycznych do zastosowań cywilnych i wojskowych. Firma jest zainteresowana wykorzystaniem w swoich maszynach wielu komponentów i agregatów z Polski, które mogłyby zastąpić podzespoły dostarczane dotąd z Rosji. Ale w planach są również bardziej ambitne wspólne projekty, związane np. z patrolowym samolotem dalekiego zasięgu An-148-300 MP czy opracowaniem maszyny mogącej być następca produkowanych w Mielcu samolotów M28 Skytruck. Antonow może też zaangażować polskie firmy do udziału w produkcji najnowszych maszyn transportowych An-178 czy An-70, oraz jego turboodrzutowej wersji An-188. 

Interesująca jest również oferta firmy Helitraining, która zajmuje się szkoleniem pilotów i produkcją zaawansowanych symulatorów śmigłowców. Ukraiński producent poszukuje możliwości utworzenia w Polsce centrum symulatorowego dla maszyn Mi-2 i Mi-8/17. Polska jeszcze co najmniej przez 10-15 lat będzie posiadać znaczną liczbę maszyn Mi-17, pomimo trwającej procedury pozyskiwania 50 egzemplarzy H225M Caracal. Nie ma też obecnie planu zastąpienia śmigłowców Mi-2 eksploatowanych przez Wojsko Polskie.

Symulator Mi-8
Fot. J. Sabak

Kolejny kierunek współpracy to centrum szkoleniowe dla pilotów śmigłowców H135 i H145 firmy Airbus Helicopters oraz samolotów pasażerskich Embraer. W tym zakresie trwają rozmowy dotyczące zarówno certyfikacji przez producenta jak i uzyskania lokalizacji i infrastruktury w Polsce. Dzięki tego typu działaniom możliwe byłoby szkolenie pilotów nie tylko z Polski, na przykład obsługujących śmigłowce LPR, ale również z Europy północnej i zachodniej. Zarówno śmigłowce H135/145, jak i samoloty Embraer są maszynami bardzo popularnymi w lotnictwie europejskim. 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama