Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

MON o budowie śmigłowców z Ukrainą

Wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na poselską interpelację dotyczącą budowy śmigłowców we współpracy z Ukrainą poinformował: „prowadzenie rozmów lub zawieranie porozumień o wspólnej budowie śmigłowców przez polskie i ukraińskie podmioty, prowadzące działalność gospodarczą w obszarze projektowania i produkcji lotniczej, nie wymaga zgody resortu obrony narodowej w tym zakresie.”. MON nie przekazał natomiast konkretnych informacji o wysiłkach resortu w celu budowy śmigłowca z Ukrainą.

Fot. Motor Sicz.
Fot. Motor Sicz.

Poseł Krzysztof Brejza (PO) w interpelacji skierowanej do szefa MON pytał o wysiłki resortu związane z budową polsko-ukraińskiego śmigłowca. Odnosił się w ten sposób do zapowiedzi ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza z października 2016 roku, o planie zbudowania we współpracy z Kijowem maszyny będącej „zupełnie nową konstrukcją” o parametrach zbliżonych do śmigłowców zachodnich. W interpelacji pojawiły się również pytania o szacunkowe koszty i przebieg współpracy, czy np. powołanie nowej grupy eksperckiej.

W odpowiedzi wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz stwierdził: „produkcja śmigłowców jest formą działalności gospodarczej, prowadzonej przez przedsiębiorców. Oznacza to, że prowadzenie rozmów lub zawieranie porozumień o wspólnej budowie śmigłowców przez polskie i ukraińskie podmioty, prowadzące działalność gospodarczą w obszarze projektowania i produkcji lotniczej, nie wymaga zgody resortu obrony narodowej w tym zakresie.”.

W oświadczeniu resortu obrony w zasadzie nie było mowy o działaniach podejmowanych przez MON w kierunku wspólnej z Ukrainą budowy nowego śmigłowca. Wiceminister zaznaczył jednak, że prowadzenie takich rozmów lub podejmowanie podobnych działań „nie wymaga zgody resortu obrony”. W ten sposób mogą one potencjalnie być realizowane przez poszczególne przedsiębiorstwa, nawet jeżeli nie odbywa się to w ramach programu resortu obrony narodowej.

Ówczesny szef MON Antoni Macierewicz mówił o możliwości budowy śmigłowców z Ukrainą po zakończeniu niepowodzeniem negocjacji offsetowych dotyczących zakupu 50 maszyn Caracal w październiku 2016 roku. Jak wskazywano w analizie Defence24.pl, taka współpraca z Ukrainą mogłaby dotyczyć w pierwszej kolejności modernizacji istniejących śmigłowców pochodzenia sowieckiego: Mi-8, Mi-17, Mi-24. W Polsce wielokrotnie prezentowano koncepcje modernizacji/remotoryzacji maszyn tego typu w oparciu o rozwiązania przemysłu ukraińskiego. Kijów wdraża je dla własnych sił zbrojnych i formacji mundurowych.

W lutym 2017 roku rozpoczęto postępowania na zakup łącznie 16 maszyn dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej. Choć pierwotnie planowano zamknąć je jeszcze w ubiegłym roku, to tego zamiaru nie udało się zrealizować, a termin zakończenia tych procedur pozostanie nieznany. Resort obrony, w ramach Strategicznego Przeglądu Obronnego uznał za priorytet program śmigłowców szturmowych Kruk. Ich liczba ma docelowo się zwiększyć, ale jeszcze na początku lutego br. projekt ten wciąż był na etapie oceny podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Trwają również przygotowania do modernizacji Mi-24.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama