Reklama
Reklama
  • Wiadomości

Wojsko z umową na części do Rosomaków

Warszawska 2. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła podpisanie umowy ramowej ze spółką Rosomak S.A. na dostawę podzespołów, części zamiennych oraz materiałów do pojazdu KTO 8x8 Rosomak.

KBWP Rosomak.
KBWP Rosomak.
Autor. 17. Wielkopolska Brygada Zmechanizowana/X

Ogłoszenie o postępowaniu dotyczące zawarcia umowy ramowej na wspomniane elementy zostało ogłoszone pod koniec czerwca. Dostawy w ramach kontraktów wykonawczych zakładano w latach 2025-2028. W dniu 4 listopada jednostka poinformowała, że wśród trzech zgłoszonych ofert zwycięska została ta przekazana przez spółkę Rosomak S.A., a stosowna umowa ramowa została zawarta 31 października.

Reklama

Miejscem realizacji umowy będzie 2. Regionalna Baza Logistyczna – Skład Elbląg. Zamawiający przewiduje prawo opcji w umowach realizacyjnych. Realizacja kontraktu ze spółką z Siemianowic Śląskich będzie obowiązywać od 31 października 2025 roku do 30 listopada 2028 roku. Szczegóły zamówienia pozostają niejawne, zaś maksymalna wartość umowy ramowej wynieść ma 32,5 mln PLN.

Kołowe bojowe wozy piechoty Rosomak należące do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej.
Kołowe bojowe wozy piechoty Rosomak należące do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej.
Autor. kpt. Anna Dominiak/17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana

KTO Rosomak to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od pierwowzoru z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Pojazd ten jest bazą dla wielu wersji specjalistycznych, jak wozy ewakuacji medycznej, wozy zabezpieczenia technicznego, a nawet pojazdy walki radioelektronicznej. Jednostkę napędową stanowi silnik Scania DI 12 56A03PE o mocy 480 KM (w nowszych wersjach Scania DC13 o mocy 610 KM). Bazowo ważący 22 tony wóz może rozpędzić się do 100 km/h na drodze oraz do 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.

Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez pociski starszego typu kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.

W wariancie kołowego bojowego wozu piechoty uzbrojenie umieszczono w wieży Hitfist-30P o włoskim rodowodzie. Uzbrojeniem głównym jest armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44 kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Zapas amunicji do armaty automatycznej wynosi 200 nabojów. Opancerzenie pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba.

KTO Rosomak podczas pokonywania rzeki w ramach ćwiczeń Dzielny Bóbr-25.
KTO Rosomak podczas pokonywania rzeki w ramach ćwiczeń Dzielny Bóbr-25.
Autor. kpt. Anna Dominiak, st. szer. spec. Krzysztof Gajkowski / 17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay
Reklama
Reklama