Siły zbrojne
MON kupił dodatkowe Mastery
Inspektorat Uzbrojenia podpisał z koncernem Leonardo umowę na dostawę czterech dodatkowych samolotów M-346 Master, oznaczonych w Polsce Bielik.
Zgodnie z komunikatem Leonardo wartość umowy wynosi 115 mln euro, czyli około 485 mln złotych. Umowa obejmuje dostawę czterech samolotów M-346 Master do października 2020 roku, jak i pakiet wsparcia. Umowa zawiera też opcję na dostawę kolejnych czterech maszyn do roku 2022.
Obecnie Siły Powietrzne RP dysponują ośmioma samolotami Master, oznaczonymi Bielik, dostarczonymi na podstawie umowy podpisanej w 2014 roku. Tamten kontrakt miał wartość 1,167 mld zł. Obejmował dostawę kompleksowego systemu szkoleniowego AJT wraz z dostawami części zamiennych oraz materiałami eksploatacyjnymi, wsparciem technicznym, systemem informatycznym wsparcia i pełną dokumentacją techniczną.
Włączenie samolotów M-346 Master do służby w Siłach Powietrznych odbyło się z opóźnieniem, gdyż na początku nie mogły one symulować pewnych elementów uzbrojenia zgodnie z założeniami umowy. Maszyny udało się odebrać do końca 2017 roku. Według wcześniejszych informacji wykonawcy za opóźnienie naliczono kary umowne. W trakcie konferencji prasowej po podpisaniu umowy zaznaczono, że rozliczenie kontraktu nie objemowało kary umownej, kwestie te procedowane są oddzielnie.
O rozpoczęciu negocjacji w sprawie dostaw czterech samolotów Master z opcją na kolejne cztery Inspektorat Uzbrojenia poinformował w styczniu br. Wprowadzenie samolotów tego typu pozwoli na wycofanie przestarzałych maszyn szkolno-treningowych TS-11 Iskra.
kolo
uzbroić parę i jako straszaki do baz z f-16 mniej palą paliwa... pozdrawiam
axyz
Mogli te dodatkowe Mastery zakupić w wersji z podwieszeniami uzbrojenia. Nie do walki, ale aby szkoleni piloci od czasu do czasu mieli okazję potrenować w realu na poligonie, a nie tylko wirtualnie.
Davien
A co za róznica czy uzywasz uzbrojenia wirtualnie czy odpalasz prawdziwe , no moze poza kosztami tego odpalonego uzbrojenia.
Willgraf
Dla takiego laika jak ty nie majacego zielonego pojecia o zadaniach i programie szkolenia lotniczego żadna, ale dla wyszkolenia pilota zasadnicza, koszt strzelania ostrego itak będzie przeniesiony ze szkoly orlat do pułków - eskadr i wyjdzie defacto drożej, a takie samoloty nadaja się idealnie do eskadr morskich jakby co, niestety te nieuzbrojone już nie
ryszard56
a kiedy nowe F-16,F-35,F-15 DO WALKI ELEKTRONICZNEJ??
komandoch
jedyne do walki elektronicznej to EA18G inne się nie nadają
Nikt
Zwykły samolot można wyposażyć w odpowiednie zasobniki ;)
Lotnik
Nie wiem po co nam potrzebne te samoloty szkolne skoro całe lotnictwo odchodzi od stosowania w szkoleniu samolotu pośredniego typu ATJ, na rzecz uniwersalnego taniego trenażera P-21. Może zamiast haseł, przedstawić uzasadnienie tego bardzo kosztownego zakupu i jego kluczową rolę w szkoleniu pilotów?
Nieździwiony
Najprościej jak się da to : SZKOLENIA PILOTÓW WRAZ Z SYMULACJĄ RÓŻNEGO UZBROJENIA. Podkreślam różnego
nikt
Wczesne trenażery też są ważne, są elemntem szkolenia. i AJT wcaaaale się nie sprzedają xD
inżynier
A Białoruś kupiła takie same ale uzbrojone. Dla mnie całe te styropianowe towarzystwo ma jeden cel - rozbrojenie nas Polaków. Jednym słowem zwę ich - \"zdrajcy\"!
Davien
Białorus kupiła znacznie prostsze i gorsze jak-130 a co do używania uzbrojonych maszyn tej klasy to zapytaj SAA ile juz straciła Albatrosów w wersji bojowej w walce z dzihadystami bez OPL:)
Jestem robotem
Powinny być zmodernizowane przynajmniej do wariantu zdolnego przenosić pociski p-p naprowadzane w podczerwieni i/lub podwieszania zasobników WRE. Do tych ostatnich, włoskich i ponoć bardzo dobrych Elettronica ELT-555, są zresztą już przystosowane. Przystosowanie do przenoszenia rakiet p-p pozwoliłoby je wykorzystywać do zwalczania pocisków manewrujących. Ale do tego potrzebny byłby jeszcze system oparty o samoloty AEW&C, taki jak choćby EL/W-2085, który pomógł Izraelczykom naprowadzić AH-64 na irańskiego drona, zanim ten jeszcze osiągnął granicę Izraela.
bender
Zapomniałeś dodać najważniejszego: wszystkie Twoje życzenia mają się spełnić natychmiast i za darmo.
Lotnik
Nikt oczywiście nie poda sum jakie nasz budżet musiał wyasygnować na wyszkolenie pojedynczego pilota w USA zdolnego do pilotowania F-16. To były ogromne sumy, rzędu milionów złotych. W obecnej chwili dzięki własnej flocie samolotów szkolnych w odpowiedniej klasie będziemy za stosunkowo nieduże pieniądze szkolić własne kadry, a w niedalekiej przyszłości może i międzynarodową śmietankę. Zakup ten przyniesie więcej korzyści niż strat.
Nieździwiony
Być może dokupienie 4 szt. Masterów jest odpowiedzią o koszt szkolenia naszych pilotów w Stanach
Andrzej
My to już mamy takie i tyle uzbrojenia że kupujemy tylko trenażery , przekroje , makiety poglądowe , symulatory , urządzenia ćwiczebne , ślepą amunicje . Jak tak dalej pójdzie to MASTERÓW będziemy mieli tyle samo co zdolnych do lotów F-16 a załogi czołgów będą za miast na poligonach ćwiczyły w BATTLE OF TANKS , mówią że taniej i bezpieczniej .Przyszłą wojnę też bym rozegrał w pogodne popołudnie w oparciu o jakąś pltformówkę nie wychodząc z domu - ostatecznie taniej i bezpieczniej i komfortowo.
Myśliciel
Potwierdzam, że bezpieczniej. Pytanie ile wyniesie koszt przerobienia czołgów na drony i czy to opłacalne i odpowiedzialne? Chyba napewno nie
pytajnik
Czy ktoś wie jakie zmiany konstrukcyjne ma Master w stosunku do Jaka-130 -- nie chodzi mi o elektronikę a o konstrukcję, przecież to samolot robiony na jego planach.
arona
NIE na jego planach tylko konstrukcja opracowana wspólnie przez firmy Jakowlew i Aermacchi. Po 7 latach wspólnych prac drogi wspólników się rozeszły i każdy dokończył swój samolot po swojemu.
Marcin
To nie jest samolot robiony na planach Jaka 130. Początkowo włosi i rosjanie prowadzili wspólnie projekt, a potem się rozdzielili i każdy dokończył samodzielnie. Samoloty te mają wspólne korzenie, ale to nie znaczy,że jeden był robiony na planach drugiego.
tyle
Jeżeli sami piloci mówią, że to dobry zakup , choć mocno spóźniony i podkreślają efektywność nauki na symulatorach, to znaczy , że część komentujących bezproduktywnie tylko bije pianę i to w stylu -nie znam się, to się wypowiem. Pytania, po co nam tylu wyszkolonych pilotów , to już jest absolutne kuriozum.
Lucjan 3
Fajnie ale już należy brać pod uwagę wersję FA !
hermanaryk
Przeczytaj, co napisał na ten temat Box.
Lucjan 3
Tak w sytuacji \"normalnej\" kiedy wojsko posiada odpowiednią ilość samolotów ale my nie mamy sytuacji \"normalnej\" np. su22 i m29 bez odpowiedniej elektroniki itp. dlatego każda \"łata\" jest dobra. Widomo, że to nie są samoloty do wywalczenia przewagi powietrznej ale do innych celów np. pociski powietrze-ziemia itp.
Box
Ale łata na łacie juz niekoniecznie bo łatanie może się okazać bardziej kosztowne niż jest warte. Skoro chcemy tworzyć jakieś centrum szkolenia to niech te samoloty latają jako szkolne, a może przy okazji zarobią na jakąś nową efke. A dwa: wartość bojowej wersji będzie i tak minimalna a może się to skończyć tym, że ktoś stwierdzi ze skoro już mamy 16 nowych prawie bojowych Masterow to może nie potrzebujemy juz kolejnych samolotów. Trzeba naciskać na kupno nowych maszyn a nie domagać się kupowania jakiś półsamolotow bojowych
tut
Z punktu widzenia budżetu jest to słuszne postępowanie. Nie mamy kasy więc kupujemy po trochu. Budując potencjał.
konik
Samolotami szkolnymi budujemy potencjał... brawo. Przecież w całym ty dealu chodzi o to, żeby Leonardo zbytnio nie odczuło kar za spóźnienie się z dostawą... ot i cała filozofia tego zakupu
tut
Rozumiem że potencjał pilotów jest dla ciebie bez znaczenia.
AIS
A może, czego bym sobie życzył, za te \"kary\" jakiś większy udział w Świdniku....przed zakupem smiglaków
Mastery -- Eurofightrery -- Taurusy
Leonardo proponuje nam Eurofightery i wisi nam kary umowne za opóźnienia Mastera. Ja bym darował Leonardo te kary umowne, co poprawiłoby mu kalkulację programu Mastera, a dla nas te trochę opóźnienia nie miało aż takiego znaczenia, ale jednocześnie oczekiwałbym, że Leonardo uczciwie rozliczy z nami zakup np. 100 Eurofighterów udzielając korzystnych kredytów i minimalizując typowe w sprzedaży kanty. Mając Mastery, F-16 i Eurofightery mielibyśmy podstawy dla programu szkolenia na tych samolotach, a potem można dokupić Grippeny lub zrobić wspólny ośrodek szkoleniowy z dużym użytkownikiem Grippena. Jednocześnie mielibyśmy samolot przenoszący tanie i potężne Taurusy, które jednak powinny częściowo i odciążając lotnictwo być odpalane z wyrzutni gąsienicowych i z C-295.
Box
Ludzie to jednak mają wyobraźnię. A potem wszystko będzie stało na ziemi bo cała kasa będzie szła na utrzymanie logistyki to tylu rodzajów takich samych samolotów. Żadnego anulowania kar, niech nabiorą trochę szacunku do europy środkowej i żadnego złomu z euro w nazwie a tymbardziej gripenow. Mamy już f16 wiec dokupić kolejne, a do tego dwie eskadry f35. Proste. W miarę tanie i optymalne
Davien
Leonardo to ma całe 21 procent w konsorcjum produkujacym Eurofightery wiec sami to ci raczej niewiele zaoferują. W cenie 100EF-2000 to kupiłbys ze 200F-16V lub F-35, bo Eurofighter jest równie drogi jak F-22 wiec powodzenia w marzeniach:)
aaa
Dostałbyś zakaz pełnienia funkcji publicznych za dyscyplinę finansów publicznych (zaniechanie należności).
Box
Istnieje potrzeba uruchomienia rządowego programu zakupu samolotów bojowych poza budżetem mon. Za kwotę 40mld rozłożona na 10 lat można zakupić dwie eskadry f35 i trzy f16, co wielokrotnego zwiększyło by siłę naszego lotnictwa. Samoloty f35 dały by nam dodatkowo element przewagi nad siłami rosyjskimi co jest trudne do osiągnięcia w jakim kolwiek innym obszarze
myślę że
Każde uzbrojenie, które jest nieliczne i zlokalizowane w paru znanych miejscach, zostanie w razie W od razu na początku zneutralizowane, jeśli nie przez ataki rakietowe to przez grupy sabotażystów. Jeśli mamy naprawdę zdolni dać odpór agresji (inaczej zapobiec wojnie), to stawiałbym na systemy tańsze i liczniejsze, rozlokowane w dziesiątkach i setkach miejsc. Zamiast garści superdrogich samolotów.
taki sobie placek
żadnych f35 !!! raczej stawiajmy na su 35 ;) poczytajcie co zagraniczna prasa w krajach ich użytkowników pisze o tych cudach techniki wojennej...jak ich producent dyma na kase, co im oferuje z uzbrojenia i kiedy to dostaną...jakby ogłosili konkurs na bubel stulecia to oddam wszystkie głosy na f35. a czemu to się nazywa lighting z 2 ? bo dwa razy szybciej wyssa kase z portfela kupującego...
Box
Ciekawe że realna wizja zakupu przez Polskę f35 tak bardzo odstrasza niektóre osoby, które zapewne zupełnie przypadkowo proponują kupno konstrukcji rosyjskich:) Dodatkowe f16 jest nam potrzebne jak smar do silnika - a f35 to silnik. I nic nie stoi na przeszkodzie żeby go rozlokowac np na 3 czy 4 lotniskach np po 8-12 sztuk z zapasowymi stanowiskami dla ewentualnego wsparcia z usa. F16 i tak nie będą na dużo większej ilości. F35 jest jedynym samolotem który pozwala nam uzyskać przewage, dlatego to nie jest pytanie czy tylko dlaczego jeszcze nie?
realizm
Powinny być uzbrojone.
KarLag
nie powinny
dim
Też lotnicze: Za flagową prasą turecką, Grecy podaję, ze delegacja turecka w Waszyngtonie dostała właśnie wybór, że albo S-400, albo F-35. Natomiast Grecy zapewne mają teraz 2 baterie S-300 PMU-2 Favorit z 96 szt. starszych pocisków plus jakieś nowe, pnoć \"zasięg 195 km\". Wiadomo, że o to występowali, oficjalnie podali jeszcze, że Putin był przychylny, potem tylko że wykonano jakiś, niesprecyzowany upgrade, a potem już zupełny brak dalszej info medialnej co mają teraz.
takie cuda
Ktoś rozpuszcza takie informacje. Cel: słowo \"S-400\" staje się ciałem i to ważnym. Mam nadzieję że administracja Trumpa nie da się w to wpuścić.
Davien
Grecy mieli jak sie zdaje S-300P, ich modernizacja do S-300PMU-2 jest mozliwa ale to wymiana wiekszosci wyposażenia baterii. Jeżeli mają pociski o zasięgu 195km to zapewne dostali 48N6 w pierwszych wersjach
Willgraf
i znowu w wersji bez możliwości przenoszenia uzbrojenia ....kto piszę założenia szkoleniowe dla pilotów, znowu pierwsze ostre strzelania na maszynach bojowych lub nigdy z uwagi na koszty ! KOLEJNE bezmyślne decyzje !
dropik
wersja z uzbrojona byłaby zbyt droga. nie wiele tansza od f16. to chyba dobrze , że zwykły treningowy czy nie dobrze ?
Adaś
Liczyłem na rzeczowy komentarz i się nie zawiodłem.
Gts
Bezmylsny to ty jestes kolego, poczytaj popytaj, niektorzy nawet na forum wyjasnia ci ze to nie ma sensu. Maszyna treningowa nigdy nie bedzie bojowa, lepiej kupic mniej, ale maszyn czysto bojowych. Zreszta, 48 F-16 rozlozony na kilka lat nie rujnuje naszego budzetu znaczaco podnoszac nasze mozliwosci.
realista
-.- fajnie tylko brakuje dwóch pylonów na coś co naprowadzasz na koordynaty z GPS i naciskasz guzik z 300-500 km ...
ja
Ludzie ogarnijcie się z tym uzbrojonym Masterem bo to już śmieszne się robi. Niemożecie zrozumieć że taki samolot miałby małe możliwości bojowe a do szkolenia nie potrzeba uzbrojenia (patrz np.: T-38 Talon,T-45 Goshawk itp.)
Luke
Okay to sa baby steps forward, teraz musimy dokupic 64 dodatkowe misliwce.
lol
A wydębiliśmy za darmo w ramach kar umownych jakieś sztuki, czy wielkomyślnie zrezygnowaliśmy z tego i wolimy płacić?
Box
Master jest samolotem szkolnym a nie bojowym i od podwieszenia mu broni takim się nie stanie i będzie mógł robić conajwyzej za cel. Potrzebujemy normalnych maszyn bojowych, a nie oszukiwania się dozbrojonymi Masterami. Jeden nieuzbrojony master wychodzi po ok 100mln zl (wraz z całym pakietem) podczas gdy nowy f16 to około 200mln. Koszt zakupu 2 eskadr f35 i 3 f16 zmieścił by się w 40mld. Rozkladając to na 10lat otrzymujemy 4mld rocznie, co można bez problemu sfinansować z poza budżetu MONu. Oczywiście przy okazji wynegocjować serwis i możliwość modernizacji f16 w Polsce. A zakup Masterow wydaje się jak najabrdziej opłacalny. Godzina lotu mastera wynosi 20-25% godziny lotu samolotem f16. Tak więc biorąc pod uwagę że mastery mają przejąć 30% nalotu, cena godziny lotu w f16 wynosi ok 60tys złotych oraz że średnia ilość wylatanych godzin na jeden samolot wynosi 350 rocznie to roczne oszczędności z tytułu użytkowania Masterow powinny wynieść ok 250mln zł. Czyli zakup 12 sztuk powinien zwrócić się po 5 latach.
Paweł P.
Nie jest tak, że lepiej kupić – im później tym lepiej, z założeniem że trzeba to jednak szybko zrobić, aby nie było za późno. Szkolenie trwa krócej, czy dłużej niż \"zbudowanie\" samolotu? Chyba, dobrze jest zadbać o szkolenie zawczasu.
rozczochrany
W warunkach takich wojen jak w afryce czy na bliskim wschodzie M-346 możne być samolotem bojowym , bo tam nasycenie lotnictwem i środkami obrony przeciwlotniczej wroga jest dozo mniejsze a przeciwnik ma z reguły starej generacji sprzęt. W takim konflikcie przeciwnikiem \"ubojowionego\" mastera będzie star zestaw przeciwlotniczy Szyłka, rakietowy Osa, czy działko ZUR-2-23 na ciężarowce a z samolotów Mirage III czy Mirage F-1 lub chiński klon Mig-21. Natomiast na europejskim teatrze działań wojennych takie samoloty jako bojowe nie mają racji bytu.
Jestem robotem
Zadania bojowe współczesnego myśliwca w walce powietrznej to nie tylko zwalczanie wrogiego lotnictwa. Vide- film ze zniszczenia irańskiego drona przez izraelski AH-64. Pociski manewrujące lecą z podobną prędkością i reprezentują podobną SPO.
raptor
Co oni tam? Mają drogi kołowania płytami OSB wyłożone? ;)
King
Brawo! Bardzo dobry zakup. A teraz czekamy na zamówienie kolejnej partii F-16 w najnowszej wersji oraz ustawienie się w kolejce na F-35.
qwe
A 3 lata temu zezłomowano 19 iryd. Można było wykończyć zabudować radar i przynajmniej MW mialaby samolot
Lucjan 3
Chyba jako pocisk scud ;)