Przemysł Zbrojeniowy
Mitsubishi przedstawia demonstrator nowego KTO
Salon przemysłu obronnego DSEI Japan 2019 stał się okazją do prezentacji demonstratora kołowego transportera opancerzonego w układzie 8x8 oferowanego przez firme Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Stanie on w szranki z wozem AMV XP fińskiej Patri i LAV 6.0 amerykańskiego koncernu GDLS do serii prób mających wyłonić następcę eksploatowanego przez Japońskie Lądowe Siły Samoobrony (Rikujō Jieitai) Type 96.
Postępowanie w tej sprawie jest prowadzone przez Agencję ds. Dostaw, Technologii i Logistyki (ATLA). Model transportera MHI po raz pierwszy pokazano na targach Eurosatory 2014 w Paryżu. Pojazd oparto na rozwiązaniach zaczerpniętych z kołowego niszczyciela czołgów Type 16 MCV (Maneuver Combat Vehicle). Głównym założeniem projektowym było uzyskanie dużej mobilności taktycznej i zapewnienie wysokiej odporności balistycznej i przeciwminowej.
Obecnie zaprezentowany wóz ma ok. 8000 mm długości, 2800 mm szerokości i 2200 mm wysokości. Jego masa własna to ok. 18 000 kg, DMC 28 000 kg a zawieszenie jest niezależne. Stała załoga to dwóch żołnierzy, wóz może przewozić co najmniej dziewięciu w pełni wyposażonych żołnierzy desantu. Wszyscy oni zajmują miejsca na siedziskach redukujących skutki wybuchu miny lub innego ładunku pod dnem lub kołami pojazdu.
Jako napęd zastosowano 4-cylindrowy silnik diesla 4MA o mocy ponad 400 kW, który pozwala na rozpędzenie tej maszyny do 100 km/h na drodze utwardzonej.
Zasadniczy pancerz może być wzmocniony dodatkowymi panelami stalowymi lub kompozytowymi (w zależności od wymagań) oraz segmentami reaktywnymi czy siatkami chroniącymi przed pociskami wystrzeliwanymi z ręcznych granatników przeciwpancernych.
Producent deklaruje, że oprócz typowego transportera pojazd może być oferowany w wersji bwp, wozu wsparcia ogniowego, pojazdu ewakuacji medycznej czy dowodzenia i rozpoznania. Samo wyposażenie również można znacznie rozbudować m.in. o BMS, systemy obserwacyjne czy środki łączności specjalnej.
Japończycy docelowo planują pozyskać przynajmniej 400 nowych transporterów. Obecnie w eksploatacji jest 365 transporterów opancerzonych Typu 96.
ThinQ
śmiszny taki jakiś