Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Marynarka Wojenna chce kupić nowe okręty pomocnicze i modernizować okręt ORP ”Nawigator”

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny w sprawie pozyskania jednostek pływających TRANSHOL – fot. M.Dura
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny w sprawie pozyskania jednostek pływających TRANSHOL – fot. M.Dura

Inspektorat Uzbrojenia zamieścił na swojej stronie internetowej informacje o zamiarze przeprowadzenia dialogów technicznych w sprawie pozyskania jednostek służących do transportu środków zaopatrzenia oraz wykonywania prac holowniczych na redach i w portach (TRANSHOL) oraz zakupu i montażu systemu ESM (Electronic Support Measures) na okręcie rozpoznania radioelektronicznego typu 683 ORP „Nawigator”.



Termin zgłoszeń do dialogu mija 22 i 20 lipca br. i wtedy będzie już wiadomo z kim Inspektorat Uzbrojenia może w tej sprawie współpracować. Właściwe dialogi mają zostać przeprowadzone w sierpniu i we wrześniu.

Pierwszy ma dotyczyć nabycia: albo pływającej jednostki uniwersalnej, albo dwóch rożnych typów jednostek: motorówki cumowniczej i kutra transportowego. W tym przypadku postąpiono jednak inaczej niż w innych zaproszeniach dotyczących Marynarki Wojennej. Opublikowano bowiem jako załącznik wstępne wymagania na TRANSHOL, które jednoznacznie wskazują, czego MW oczekuje i co ma być dostarczone.

Czytaj także: MON publikuje listę chętnych do budowania Miecznika i Gawrona

Zgodnie z tymi wymaganiami nowa jednostka pływająca powinna posiadać:

  • wyporność pełną do 80 t;

  • dzielność morską do stanu morza 4;

  • autonomiczność minimum 2 doby;

  • możliwość przewozu do 10 osób;

  • możliwość przewozu osób (pasażerów) w pomieszczeniach zamkniętych;

  • ładowność nie mniej niż 4 t;

  • możliwość dorywczej żeglugi w drobno pokruszonych lodach, w przybrzeżnych rejonach mórz niearktycznych;

  • zdolność do transportu towarów, środków zaopatrzenia i łodzi na inne jednostki pływające przebywające na morzu oraz możliwość zabezpieczenia prac manewrowych cumowniczych na redzie i w porcie;

  • możliwość samozaładunku i samowyładunku z nabrzeża w porcie;

  • możliwość załadunku i wyładunku zaopatrzenia na lub z innego okrętu metoda ponową;

  • możliwość przewozu ładunków spaletyzowanych;

  • możliwość działania zarówno w dzień jak i w nocy;

  • środki łączności w relacjach okręt – brzeg i okręt – okręt;

  • posiadać możliwość przechowywania dodatkowych racji żywnościowych dla załogi motorówki.


W przypadku modernizacji okrętu ORP „Nawgator” chodzi o jego doposażenie w urządzenie ESM, które powinno realizować zadania w trzech zasadniczych funkcjach:


  • ostrzeganie o opromieniowaniu radarem - RWR (Radar Warning Receiyer);




  • pomiar i rejestracja parametrów sygnałów radiolokacyjnych - ELINT;




  • współdziałanie z okrętowym podsystemem ELINT 1w zakresie przesyłania informacji o wykrytych i zidentyfikowanych emisjach radiolokacyjnych.




Zobacz także: Światowy Dzień Hydrografii: ORP „Heweliusz” zaprasza

W ten sposób realizowany jest konsekwentnie jeden z najbardziej ambitnych na świecie procesów modernizacji technicznej sił morskich. Na razie odbywa się on przez prowadzenie negocjacji i analiz, ale mamy nadzieję, ze prędzej czy później pojawią się w naszych portach nowe jednostki pływające.

(MD)
Reklama
Reklama

Komentarze