Przemysł Zbrojeniowy
Marynarka Wojenna chce kupić nowe okręty pomocnicze i modernizować okręt ORP ”Nawigator”
Inspektorat Uzbrojenia zamieścił na swojej stronie internetowej informacje o zamiarze przeprowadzenia dialogów technicznych w sprawie pozyskania jednostek służących do transportu środków zaopatrzenia oraz wykonywania prac holowniczych na redach i w portach (TRANSHOL) oraz zakupu i montażu systemu ESM (Electronic Support Measures) na okręcie rozpoznania radioelektronicznego typu 683 ORP „Nawigator”.
Termin zgłoszeń do dialogu mija 22 i 20 lipca br. i wtedy będzie już wiadomo z kim Inspektorat Uzbrojenia może w tej sprawie współpracować. Właściwe dialogi mają zostać przeprowadzone w sierpniu i we wrześniu.
Pierwszy ma dotyczyć nabycia: albo pływającej jednostki uniwersalnej, albo dwóch rożnych typów jednostek: motorówki cumowniczej i kutra transportowego. W tym przypadku postąpiono jednak inaczej niż w innych zaproszeniach dotyczących Marynarki Wojennej. Opublikowano bowiem jako załącznik wstępne wymagania na TRANSHOL, które jednoznacznie wskazują, czego MW oczekuje i co ma być dostarczone.
Czytaj także: MON publikuje listę chętnych do budowania Miecznika i Gawrona
Zgodnie z tymi wymaganiami nowa jednostka pływająca powinna posiadać:
- wyporność pełną do 80 t;
- dzielność morską do stanu morza 4;
- autonomiczność minimum 2 doby;
- możliwość przewozu do 10 osób;
- możliwość przewozu osób (pasażerów) w pomieszczeniach zamkniętych;
- ładowność nie mniej niż 4 t;
- możliwość dorywczej żeglugi w drobno pokruszonych lodach, w przybrzeżnych rejonach mórz niearktycznych;
- zdolność do transportu towarów, środków zaopatrzenia i łodzi na inne jednostki pływające przebywające na morzu oraz możliwość zabezpieczenia prac manewrowych cumowniczych na redzie i w porcie;
- możliwość samozaładunku i samowyładunku z nabrzeża w porcie;
- możliwość załadunku i wyładunku zaopatrzenia na lub z innego okrętu metoda ponową;
- możliwość przewozu ładunków spaletyzowanych;
- możliwość działania zarówno w dzień jak i w nocy;
- środki łączności w relacjach okręt – brzeg i okręt – okręt;
- posiadać możliwość przechowywania dodatkowych racji żywnościowych dla załogi motorówki.
W przypadku modernizacji okrętu ORP „Nawgator” chodzi o jego doposażenie w urządzenie ESM, które powinno realizować zadania w trzech zasadniczych funkcjach:
ostrzeganie o opromieniowaniu radarem - RWR (Radar Warning Receiyer);
pomiar i rejestracja parametrów sygnałów radiolokacyjnych - ELINT;
współdziałanie z okrętowym podsystemem ELINT 1w zakresie przesyłania informacji o wykrytych i zidentyfikowanych emisjach radiolokacyjnych.
Zobacz także: Światowy Dzień Hydrografii: ORP „Heweliusz” zaprasza
W ten sposób realizowany jest konsekwentnie jeden z najbardziej ambitnych na świecie procesów modernizacji technicznej sił morskich. Na razie odbywa się on przez prowadzenie negocjacji i analiz, ale mamy nadzieję, ze prędzej czy później pojawią się w naszych portach nowe jednostki pływające.
(MD)