Marines ze zintegrowanymi hełmami

Autor. Galvion
Kanadyjski producent producenta hełmów, systemów zarządzania energią i danymi - firma Galvion poinformował o otrzymaniu kontraktu od Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (USMC) na dostawę zintegrowanego systemu hełmowego IHS (Integrated Helmet System).
Pięcioletni kontrakt typu IDIQ (nieokreślona dostawa/nieokreślona ilość) zawarty z Dowództwem Systemów Piechoty Morskiej (Marine Corps Systems Command - MCSC) ma maksymalną wartość ponad 130 mln USD. System hełmowy IHS dla USMC jest efektem wieloletniego programu prowadzonego w ramach umowy OTA (Other Transaction Agreement) zawartej z Dowództwem Systemów Piechoty Morskiej (MCSC) w celu spełnienia wymagań operacyjnych Korpusu Piechoty Morskiej.
Rozwiązanie Galvion IHS to funkcjonalny, solidny system dostosowany do misji USMC, zoptymalizowany pod kątem spełnienia wszystkich wymagań technicznych USMC. Zamówione przez USMC hełmy IHS to konstrukcja typu hi-cut bazująca na czerepie Batlskin Hellbender, łącząca w sobie przedni kształt ECH (Enhanced Combat Helmet), ułatwiający integrację akcesoriami (np. goglami NV) oraz karbowaną konstrukcję tylną, zapewniającą stabilność konstrukcji. Wyposażony jest w najnowszą wersję, jednego z najlepszych z dostępnych na rynku rozwiązań, fasunku Apex, w którym wprowadzono ulepszenia opracowane w oparciu wnioski żołnierzy piechoty morskiej. Dzięki niemu IHS ma stanowić lepiej dopasowaną, wyważoną i stabilniejszą platformę do montażu gogli noktowizyjnych Elbit Systems SBNVG (Squad Binocular Night Vision Goggle) i termowizyjnych Safran DSI AN/PAS-29B ECOTI (Enhanced Clip-On Thermal Imager). Hełm może być zintegrowany z systemem zarządzania energią i danymi E.D.G (Energy Data Grid), oferując użytkownikom skalowalne możliwości operacyjne. IHS został zaprojektowany z myślą o obsłudze komponentów o jednolitym rozmiarze (osłona NVG, szyny, uprząż, paski mocujące) dla ułatwienia konserwacji i logistyki dostaw, a także zapewnienia możliwości modernizacji i wsparcia przez cały okres eksploatacji.

Autor. Galvion
Firma Galvion odpowiedzialna była za zaprojektowanie, produkcję oraz testy prototypów hełmów IHS, które miały zademonstrować możliwości techniczne i integracji z używanym przez żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej wyposażeniem indywidualnym, w tym systemami łączności i elektrooptyką (gogle nokto- i termowizyjne). Firma dostarczyła także ponad 1000 IHS w dwóch konfiguracjach, aby spełnić wymagania USMC dotyczące testów i oceny:
- wersja bazowa „Block 0” wyposażona w: osłonę NVD czołowego montażu do gogli NV ze stabilizatorami, szyny IHS z klipsami NVG i mocowaniami O2, gumki NVG, zewnętrznym układem taśm Velcro, paski mocujące baterię, najnowszy fasunek Apex oraz dostosowany pokrowiec na hełm z możliwością poprowadzenia okablowania;
- wersja zintegrowany „Block 1” będąca rozwinięciem „Block 0" wyposażona w system E.D.G, pojedynczych i podwójnych kabli do zasilania gogli SBNVG i ECOTI, zintegrowane światło stroboskopowe i oświetlenie taktyczne.
Czytaj też
Przypomnijmy, że pod koniec czerwca br. w Gdańsku odbyła się oficjalna uroczystość otwarcia fabryki należącej do firmy Galvion. W uroczystości wzięli udział m.in.: Catherin Godin, Ambasador Kanady w RP, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego oraz Jonathan Blanshay, założyciel i prezes wykonawczy Galvion. Prace adaptacyjne na obiekcie o powierzchni 3,6 tys. m², zlokalizowanym na terenie 7R City Flex Airport Gdańsk, rozpoczęły się we wrześniu 2023 r. Natomiast w kwietniu 2025 r. zakład osiągnął pełne zdolności produkcyjne i operacyjne, dołączając tym samym do pozostałych lokalizacji Galviona w USA (New Hampshire, Vermont i Massachusetts), Kanadzie (Montreal) oraz Wielkiej Brytanii (Bristol).

Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24.pl
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady