Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Lojalny skrzydłowy dla FA-50 i myśliwca przyszłości z Korei [WYWIAD]

Lekki samolot bojowy FA-50 w zaawansowanej wersji wraz z systemami bezzałogowymi
Lekki samolot bojowy FA-50 w zaawansowanej wersji wraz z systemami bezzałogowymi
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

W rozmowie z Defence24.pl Jake Kim, Vice President & Head International Business Department, Korea Aerospace Industries mówi o rozwoju lekkich samolotów bojowych FA-50 i nowego myśliwca KF-21. Podkreśla, że obie te maszyny będą mogły współdziałać z trzema typami towarzyszących bezzałogowców opracowywanych w Korei.

Reklama

Paweł Kupisz: KAI po raz pierwszy zaprezentowało na targach ADEX myśliwiec KF-21. Kiedy KF-21 będzie gotowy do produkcji seryjnej i dostaw? Jakie są jego zalety w porównaniu z F-35 i F-16?

Reklama

JaeHong Jake Kim, Vice President & Head International Business Department, Korea Aerospace Industries, Ltd.: Zaczęliśmy przeprowadzać loty testowe KF-21 od  20 lipca 2022 roku. Zakończymy próby, obejmujące ponad 2000 lotów w roku 2026 roku. Dzisiaj mamy sześć latających prototypów samolotów. One latają praktycznie codzienne, przechodzą więc ciężkie próby.  Na razie nie odnotowaliśmy trudności i wszystko idzie bardzo dobrze zgodnie z planem.

Seryjna produkcja KF-21 zostanie podzielona na dwie fazy, tak jak prace rozwojowe. W maju tego roku otrzymaliśmy od rządu wstępne potwierdzenie przydatności bojowej samolotu KF-21. Na tej podstawie będziemy mogli zacząć wstępną produkcję, którą można uważać za część produkcji seryjnej, od 2027 roku.

Reklama

KF-21 to nie F-16, nie jest też taki jak F-35. F-35 to pełna 5. generacja, a my chcemy osiągnąć zdolności, ale krok po kroku. My na razie pracujemy nad samolotem generacji 4+, ale na podstawie jego doświadczeń łatwiej będzie nam zmodernizować KF-21 do samolotu 5. generacji a potem myśliwca 6 generacji.

Na naszym stoisku prezentujemy obecnie nasz status tego co mamy, ale także naszą przyszłość. A to obejmuje stworzenie platformy zdolnej współdziałania do współpracy z systemami bezzałogowymi (Manned-Unmanned Teaming, MUM-T). W przyszłości będzie do tego zdolny każdy nasz produkt, czyli myśliwce FA-50 i KF-21 oraz śmigłowce Light Attack Helicopter i Surion. Nie chcę porównywać KF-21 z F-1. Ten ostatni do doskonały samolot 4 generacji, ale niestety jak wiele takich samolotów nie może rozwinąć się w 5. generację lub 6. Generację z uwagi na koncepcję projektu samolotu. Nasz KF-21 jest zupełnie inny, co oznacza, że ma wielki potencjał do bycia myśliwcem 5. i 6. generacji.

Systemy bezzałogowe przeznaczone do współpracy z KF-21
Systemy bezzałogowe przeznaczone do współpracy z KF-21
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Jak wygląda perspektywa KF-21 w Polsce? Czy rozważacie tutaj możliwość współpracy przemysłowej w zakresie KF-21?

Jesteśmy otwarci na różne modele współpracy. Jeśli chodzi o KF-21, chcemy poznać  polską wizję partycypacji polskiej strony. Skala współpracy przemysłowej będzie zależała od tego, czy Polska chce uczestniczyć w programie, produkować jakieś elementy, czy po prostu kupić samoloty. Jesteśmy na tą chwilę otwarci, najważniejsze jest polskie zainteresowanie i otrzymaliśmy już wstępne informacje w tym zakresie od Polskich Sił Powietrznych. Obecnie jesteśmy zaabsorbowani w kontekście polskim dostarczeniem w terminie samolotów FA-50.

Te samoloty także rozwijamy i na nich także przewidujemy wprowadzenie możliwości ich współpracy z bezzałogowcami ALE, które rozwijamy do współpracy z załogowymi samolotami w ramach MUM-T. Używamy FA-50 w charakterze demonstratorów tej technologii, testujemy poszczególne elementy ALE.

Kiedy udowodnimy, że to działa dla naszej platformy FA-50, która ma wiele wspólnego z KF-21, to będzie łatwiej rozszerzyć i włączyć te rozwiązania do KF-21. Następnym krokiem będzie tworzenie bardziej zaawansowanych, większych bezzałogowców AAP. I ostatecznie ten AAP (Adaptable Aerial Platform) będzie mógł wykonywać misje w głębi terytorium przeciwnika, przenosząc uzbrojenie, sensory. Z kolei AAP ewoluował w stronę bojowego bezzałogowca (Unmanned Combat Air Vehicle, UCAV). I te trzy systemy, ALE, AAP i UCAV będą dostępne do współpracy z FA-50 i KF-21. To jest cały system i żaden inny myśliwiec 4. generacji nie ma takich możliwości.

Systemy bezzałogowe KAI
Systemy bezzałogowe KAI
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

F-35 jest inny – posiada wysokie możliwości i co za tym idzie jest w stanie wykonywać misje ofensywne wysokiego poziomu, podczas gdy F-16 będzie działał na średnim poziomie, wykonując działania defensywne, izolację pola walki i bliskie wsparcie powietrzne. FA-50 z kolei w Korei powstał do wykonywania misji najmniej wymagających, dzięki czemu odciąża inne platformy.

Jaką rolę może więc KF-21 odegrać w Polsce?

KF-21 będzie bardzo dobrym dopełnieniem między F-35, o wysokich zdolnościach bojowych oraz samolotami o średnich zdolnościach. Wiem, że Polska potrzebuje jeszcze dwóch eskadr i KF-21 będzie bardzo dobrym wypełnieniem tej luki i będzie mógł w przyszłości zostać rozwinięty do 5. i 6. Generacji, w przeciwieństwie na przykład do F-16.

Dodam, że KF-21 jest interoperacyjny z amerykańskimi technologiami, jakie są stosowane w F-16, F-35 czy FA-50. Przekazaliśmy te informacje Polskim Siłom Powietrznym i mogą je uwzględnić w prowadzonych pracach analitycznych.

Czytaj też

Polska już kupiła samoloty FA-50, pierwsze zostały dostarczone. Zakupiono również bardziej zaawansowany model FA-50PL, wraz z radarem Raytheona oraz zasobnikami Sniper. Na jakim etapie jest rozwój tej wersji dla Polski? Jakie nowe rodzaje broni może posiadać FA-50PL?

Wersja PL pokazuje skalę rozwoju myśliwca FA-50. Zaczynając od całkowicie nowego radaru AESA i przechodząc do integracji z najnowszą wersją Sidewindera AIM-9X. Dla nas to bardzo ważny etap w rozwoju tego samolotu i duże wyzwanie.

Do rozwoju FA-50PL potrzebujemy wsparcia od naszych partnerów, ale rozmowy z nimi poszły bardzo dobrze. Teraz przed nami okres prac, ale wszystko idzie zgodnie z planem i założeniami podpisanego kontraktu. Jestem głęboko przekonany, że dostarczymy FA-50PL na czas i zgodnie z kontraktem.

Jeśli chodzi o ewolucję FA-50, to dopiero ją rozpoczęliśmy. Chcemy iść dalej i poza wersją PL, która jest najnowocześniejszą w tej chwili, chcemy utworzyć wersję jednomiejscową. W wersji jednomiejscowej samolot będzie miał większy zasięg i będzie mógł przenosić więcej uzbrojenia. Zastanawiamy się też nad integracją nowych typów kierowanych pocisków rakietowych.

KF-21
KF-21
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Poza KF-21 i FA-50, jakie systemy oferujecie dla Polski? Czy oferujecie bojowe bezzałogowce, skrzydłowych dla FA-50, KF-21?

Jak powiedziałem, możemy zaoferować różne pakiety naszych usług i produktów, w tym z związanych z logistyką czy zapleczem symulatorowym uwzględniającym zdolności integracji symulacji rzeczywistej, wirtualnej i konstruktywnej (LVC Live, Virtual Constructive). Pracujemy obecnie z PGZ żeby mieć logistyczne zabezpieczenie dla FA-50PL na wiele lat. Również jako KAI skorzystamy w tej współpracy.

Oprócz tego możemy jednak zaoferować pakiet obejmujący towarzyszące bezzałogowce. Mogą to być systemy ALE, Aerial Launched Effects, AAP, Adaptable Aerial Platform oraz UCAV. Mamy więc trzy opcje, z których można wybierać. Te systemy będą integrowane z naszymi platformami, jak FA-50 i KF-21.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
Reklama

Komentarze (18)

  1. Al.S.

    Dlaczego znowu kłamiesz? Masz na tyle dobre pojęcie o uzbrojeniu, żeby samemu wiedzieć iż piszesz trzy po trzy. W dodatku bez obciachu, wiedząc że wielu forumowiczów czyta cię na wylot. Cyt: "zabierzesz jedynie 2x GBU-12 lub 2x Maverick" Otóż jeden FA-50 może zabrać OSIEM GBU-12, GBU-38/B JDAM, czy innych o wagomiarze ok 500 funtów, czyli ca 225 kg. Po TRZY na potrójnym zaczepie na pierwszej parze węzłów, o obciążalności ok tony do 5,5G każdy, oraz po JEDNYM na parze drugiej, o obciążalności ok 500 kg. Pod kadłubem może wtedy jeszcze przenosić zbiornik 150 US gal (568l), a na końcówkach skrzydeł a-a do samoobrony. Prowadzący formację może zamiast jednej bomby przenosić na węźle zasobnik Sniper. Owszem, FA50 nie ma "zadnego" WRE, bo ma WRE całkiem do rzeczy, a mianowicie SPECTROLITE SPS-65V-5 izraelskiej Elbit/Elisra, z możliwością podłączenia emitera zakłóceń. ."Provision for tie-in with jammer system".Jeżeli misja wymaga więcej, jeden z samolotów formacji może zabrać zasobnik WRE.

    1. Davien3

      AIS sam kłamiesz bo masz jedynie DWA wolne węzły uzbrojenia a GBU NIE WAZY tyle co zwykła Mk-82 ale sporo więcej Natomiast GBU-38 zabierzesz maks 2 i to na wewnetrznych wezłach Jeden Snipoer oznacza ze naraz podswietlasz JEDEN cel wiec automatycznie te 4 GBU-12 co masz na tej parze poleca naraz w JEDEN obiekt a ty jestes w zasiegu kazdego rosyjskiego OPL Co do masy podwieszeń to nie doliczasz masy belki wielozamkowej i samej belki podwieszeń bo ta tona to maks udźwig wezła w skrzydle. Te WRE co podajesz to system samoobrony więc obroni ci JEDEN samolot a nie pare. Ty masz w ogóle pojecie o czym piszesz??

    2. Al.S.

      Zestaw GBU-38 waży dokładnie 559 lb (253.6 kg), czyli o 28,3kg więcej niż zwykła Mk-82. Nośność węzła do 5,5G wynosi 2200 lb (990kg), belka tripple ejector rack BRU42 waży 123lb (55,3kg). Liczymy: bomby 760,8kg + 55,3kg= 816kg. Zostaje niemal 200 kg zapasu nośności. Są zdjęcia FA50 właśnie z trzema bombami GBU-38 na belce z potrójnym zamkiem, co powinno zakończyć tą czczą dyskusję. GBU naprowadzają się inercyjnie i GPS, więc podświetlenie potrzebne jest im w ostatniej sekundzie przed uderzeniem w cel, a Sniper może naraz naprowadzać wiele bomb, zrzuconych w odpowiedniej sekwencji. Znów pudło. Samoloty mają wbudowany system samoobrony- patrz wyżej. Jeżeli potrzebują dodatkowo zakłócania aktywnego, jedna z maszyn z formacji może zabrać zasobnik zakłóceń aktywnych. Pisząc, że zasobnik WRE chroni tylko jeden samolot, to tak jakbyś napisał, że F18 Growler latają po to, aby chronić same siebie. Lepiej zakończ, bo jeszcze bardziej się ośmieszysz.

    3. Davien3

      @AIS co do GBU-38 masz rację moja pomyłka ale nie ma zdjecia FA-50 z JDAM sa jedynie z Mk-82 Do tego wewnetrzne węzły będziesz miał zajete przez zbiorniki podwieszane Co do BRU-42 TER to one sa uzywane na FA-50? Co do Snipera to od kiedy on moze podswietlac wiecej niz jeden cel?? Pomijam fakt ze JDAM podswietlenia nie potrzebują a Laser JDAM FA-50 nie moze przenoisić Natomiast co do WRE to ten zestaw co podałes słuzy WYŁACZNIE do samooobrony a porónanie go do przenoszonych przez Growlera AN/ALE-99 pokazuje jedynie ze masz zerowa wiedze w temacie. Natomiast proste RWS i wyrzutniki flar i dipoli na niewiele ci sie zdadzą przeciwko wiekszości rosyjskiej OPL Wiec jak widac dalej nie masz racji. Aha tak na koniec: zbiorniki sa potrzebne bo maszyna ma mikry zasieg a tankowca powietrznego nie mamy i szybko miec nie bedziemy.

  2. Aiden

    4. Ostatnio jeden z dziennikarzy złożył zapytanie do agencji uzbrojenia pytanie o postępowanie dotyczące pozyskania uzbrojenia dla F35 i FA. W odpowiedzi napisano że trwają prace nad pozyskaniem powyższego od zeszłego roku ale przez ustawę zakupy amunicji są niejawne. Więc możliwe że w najbliższych miesiącach dostaniemy komunikat DSCA co kupiliśmy. Jeżeli jednak uzbrojenie zostało zamówione z innego kierunku to nie będzie wiadomo co i za ile.

  3. Aiden

    3. Jeżeli 2 kolejne eskadry które chcemy zamówić to bedą F35 i do tego dołożymy tankowce to wtedy te samoloty bedąc cały czas w powietrzu bedą musiały zniszczyć wrogą opl w danym regionie oraz z narwią bronić dostępu do naszej przestrzeni w powietrzu. Dopiero w tedy gdy niebo będzie czyste wlatują FA i walą w składy paliwa, amunicji, infrastrukturę, sztaby miejsca koncentracji wojsk. W taktyce ich wykorzystania walka z rosyjskim lotnictwem powinna być ostatnią rzeczą, które te samoloty mają robić. Od tego są F35 F16 oraz opl.

  4. Aiden

    2. Na ćwiczeniach naszego wojska bodajże na ostatniej anakondzie rolę CAS pełniły SU-22. Ja na prawdę jestem pełen podziwu dla pilotów którzy latają tymi złomami i dla techników obsługii,którzy muszą przygotowywać te złomy do lotu. Ja FA 50 traktuje jako zamianę za SU i moim zdaniem integracja z AIM 120 nie jest aż taką wielką koniecznością. Już prędzej wolałbym tam wsadzić MBDA spear i Storm Braker. Żeby te samoloty mogły walić bombami z jak najdalszej odległości.

  5. Aiden

    1.Niestety ale jak przez ponad 30 lat wszystkie partie polityczne, które rządziły w naszym kraju olewały kwestie modernizacji armii to teraz trzeba na szybko szukać czasem lepszych czasem gorszych rozwiązań. Gdyby w okolicach 2012 roku zamówiono 2 eskadry F16 dziś FA nie byłyby potrzebne już teraz pewnie te 2 eskadry byłby w pełni operacyjne i spokojnie moglibyśmy czekać na F35 i planować kolejne ruchy co do wzmacniania sił powietrznych.

  6. pablopic

    Z całego tego programu, w naszych warunkach to tylko te skrzydłowe się do czegoś mogą przydać, osłonią samolot szkolny przed trafieniem.

  7. rwd

    W lotnictwie nasza współpraca z Koreą nie przyniesie nam znaczących korzyści i należy zakończyć ją jak najszybciej. Zaangażowanie się w KF-21 byłoby kosztownym błędem.

    1. GGG BBB

      @rwd - to są frazesy i pustosłowie. Masz jakiekolwiek argumenty???? Bo ja też mogę napisać "W lotnictwie nasza współpraca z Koreą przyniesie nam znaczące korzyści i należy wdrożyć ją jak najszybciej. Zaangażowanie się w KF-21 będzie strzałem w dziesiątkę!." Dlaczego? Bo tak.

    2. GGG BBB

      @GB Pan Jake Kim rzeczywiście mógłby to powiedzieć explicite i było by oczywiste. Natomiast deklaracji o integracji AIM-120 z FA-50PL było wiele. Oczywiście mógłby powtórzyć to po raz 20-ty z pozdrowieniami do Davienka3. Myślę, że gdyby nie zintegrowali FA-50PL z AIM-120, to byłby skandal. Zasadniczo i AIM120 i PhantomStrike są od RT. Nie powinno być najmniejszych problemów z integracją. Zostaje tylko doklepanie kawałka kodu do komputera misji i testy.

    3. GB

      GGG BBB, tak deklaracji o integracji z AIM-120 było wiele, ze strony polskiego MON i mediów z nim związanych.

  8. KrzysiekS

    Na dokładkę mały cytat "Interesującym typem uzbrojenia koreańskiego jest bomba szybująca KGGB naprowadzana przez GPS i oparta na standardowej bombie lotniczej Mk-82 o wagomiarze 500 funtów. Producent deklaruje zasięg do 70 km." z PZ

    1. Davien3

      Krzysiek nawet dalej ale po pierwsze Polska nie uzywa KGGB więc musielibysmy je kupic, po drugie KGGB nie jest zintegrowana z naszymi F-16 ani F-35

  9. KrzysiekS

    No dobrze Panowie czytajcie uważniej wywiady. FA-50PL w pierwszej kolejności ma być zintegrowany z nowym radarem i AIM-9X. W późniejszym okresie (ale w ramach tej samej umowy) ma posiadać integrację z AIM-120. BRISTON nie wiadomo nic nie mówili (czyli raczej nie)? Na pewno sami Koreańczycy planują integrację z Taurus KEPD 350K-2 ale to już poza kontraktem.

  10. S0ket

    Fa-50pl będzie służyć jako patrolowiec okey mało uzbrojenia ale że sniperem, plus awacs będzie widział pierwszy cel , odpala z dystansu rakiety plus w parze aecacych każdy ma swego dodatkowego skrzydłowego który odpala kolejne dwie lub jedna rakietę i po sprawie . To nie jest szturmowa maszyna , ani bombowiec q tym bardziej nie przewagi pow. Nasi latają na f-16 reszta to trumny. Musimy mieć ciągłość w lotach pilotów,( jak widać po podwodniakach co nasi odwalili) na maszynie szkolno patrolowej bo do prawdziwego boju się nie nadaje ale postraszyć będzie mogła.

    1. Davien3

      SOket jak mówi wiceprezydent KAI FA-50PL nie bedzie miał AMRAAMów ale AIM-9X wiec raczej kiepski z niego mysliwiec. Sniper nie słuzy eo wykrywania to zasobnik celowniczy

    2. GGG BBB

      @Davien3 - ten pan z KAI nic takiego nie powiedział. Co najwyżej nie wymienił AIM-120. Może dziennikarz powinien zapytać wprost: "Kolega Davien3 z forum D24 twierdzi, że nie dacie rady zintegrować AIM-120 z FA-50 - czy to prawda?" ?? Nie powiedział też że FA-50PL będzie miał skrzydła, podwozie, owiefkę na kabinie, ogona ze sterami. Będziesz twierdził, że dostaniemy FA-50PL bez podwozia i części ogonowej. Z drugiej strony w kilku wywiadach były podawane informacje o tym, że KAI/ROKAF chce mieć zintegrowane meteory z FA-50 i KF-21. Ale o tym nie ma w tym wywiadzie. Też twierdzisz, że nie zintegrują Meteorów z FA-50?

    3. GB

      GGG BBB, no wedle mnie to pan Kim powinien najpierw powiedzieć o integracji z AIM-120 jako najważniejszą rakietą pow-pow samolotów NATO, a ewentualnie tylko wspomnieć o integracji z AIM-9X. Jak wiadomo FA-50 jest zintegrowany ze starymi wersjami AIM-9.

  11. Furlong

    Czyli potwierdzili że f/a 50 to maszyna wyłącznie do malo wymagajacych zadań. Nie wspomnieli nawet słowem o integracji aim 120, to też daje do myslenia. Miejmy nadzieję że nowy rząd powstrzyma to szaleństwo i zamówi zamiast tego kolejne F35. KF 21 to też temat nie dla nas, raczej dla tych którzy nie mają dostepu do F35 i to dopiero około 2030 roku. Już pomijam że z tą jego przynależnością to 5 czy 6 gen. to ciężko skoro to maszyna wykorzystyjaca silniki z Super Horneta...

    1. Chyżwar

      Sorry Gregory. W odróżnieniu od nieszczęsnych Caracali za Fafiki w wersji PL już zapłacono, więc nowy rząd za zerwanie kontraktu dostałby taką karę umowną, że buty by mu od tego spadły. A integracja z Aim-120 będzie i Brimstone będzie. Chyba, że ten nowy rząd to skopie.

    2. Davien3

      Chyzwar nie będzie ani Brimstone ani jak widac nawet AIM-120 a za FA-50PL zapłacono jedynie zaliczke a nie cała sume wiec skończ kłamać

    3. GB

      Chyżwar, jeśli nie będzie integracji choćby z AIM-120 to jest to już powód do zerwania umowy z winy Koreańczyków i nałożenia na nich kar. Oczywiście jeśli rząd PiSu zapisał taką integrację w umowie, a sama umowa jest na równorzędnych warunkach. Ja w cale nie jestem pewien czy założono integrację z AIM-120 znając niekompetencje PiSu. Jeśli zaś jest i Korea wywiąże się z umowy to Koalicja zapewne nie zerwie umowy. Tylko PiS zrywa umowy, a Polska płaci za nich kary tak jak było z Caracalem.

  12. Redaktor kapusta

    Jest ciekawa prawidłowość w komentarzach, kiedyś przed lutym 2022r. można było czytać co to Rosyjski sprzęt nie ma, jaki to on najlepszy nie mający analogów, tych komentarzy już nie ma. Za to są dotyczące Polskich zakupów uzbrojenia, jakie to słabe nie nadające się, właściwie do niczego, ewentualnie jak już jest ciężko skrytykować to, to też coś się znajdzie :)

  13. Chyżwar

    Koreańczykom trzeba przyznać, że mają rozmach i jak coś robią, robią to z głową. Ale u nich nie ma polityków śmierdzieli, którzy dla partykularnych interesów gotowi są szkodzić własnemu państwu. Jak widzę, co robią nasze tak zwane "elity" to rzygać mi się chce.

    1. Olo75

      rozumiem Cię doskonale - mam to samo odczucie

  14. JDM$

    Na tle EF KF wygląda na bardzo zawansowaną projekt. Samolot ten wydaje się być bardzo ciekawy tym bardziej, że silniki ma te same co F18 i będzie współpracował z F35 - do tego jest zaprojektowany a nie modernizowany jak pozostałe maszyny na rynku. Na miejscu Polski wybrałbym ten projekt zamiast EF lub F15

  15. Reo

    Uważam że jedyna korzyść z samolotów KF-21 byłaby dla przemysłu w przypadku dołączenia do programu i rozwinięcia tego samolotu w prawdziwe 5. pokolenie. Z dużym udziałem naszego przemysłu, produkcją w kraju, przekazaniem technologii i dużym zamówieniem dla Sił Powietrznych. Na to wszystko się raczej nie zanosi więc do koreańskich wynalazków podchodzę z dystansem. Zobaczymy jeszcze co wyjdzie z FA-50PL.

  16. KAR

    Na dzień dzisiejszy wszystkie przyszłe plany współpracy z Koreą stoją pod znakiem zapytania. Dopóki nowa władza nie przejmie sterów w Polsce, to nie będzie wiadomo w jakim kierunku to wszystko pójdzie.

    1. Paweł P.

      Jeszcze nie rządzą, a sygnałów nie mało – wszystko wszyscy wiedzą :) Gratuluje Polsko!

  17. yeti65

    FA-50 nie jest taki zły jak go malują.. Wystarczy zobaczyć jak działa rosyjskie lotnictwo. Nowoczesne myśliwce ( нет аналога в мире ) działają z pod osłony własnej OPL. Tyle to i FA-50 będzie potrafił, a może i trochę więcej.. Podejrzewam, że nawet F-35 nie będą przełamywać wrogiej OPL, wlatując bezpośrednio w jej zasięg, tylko będą operować z nad własnego terytorium.. Samolot w dobie tak rozwiniętej elektroniki i sztucznej inteligencji jest tylko ciężarówką przenoszącą zaawansowane uzbrojenie. Lepszy tani samolot+ dużo dobrego uzbrojenia, niż supersamolot z garstką rakiet..

    1. Davien3

      @yeti FA-50PL z tego co tu podaja nie bedzie miał nawet AIM-120 za to dostana AIM-9X Czyli do tego do czego chca ich uzywac w naszym lotnictwie sa jeszcze gorsze niz miały być Nie bedzie tez dużo przenoszonego uzbrojenia bo masz po dwa węzły pod skrzydłami po jednym na końcu skrzydeł wyłacznie pod AIM-9 i jeden centralny Do tego samolot nie ma żadnego wbudowanego WRE a zasobnik Sniper moze byc podwieszony jedynie centralnie Czyli przy Sniperze i zbiornikach dodatkowych( a te sa wymagane bo Polska nie ma tankowców powietrznych ) daje ci jedynie 2 węzły na uzbrojenie czyli zabierzesz jedynie 2x GBU-12 lub 2x Maverick Aha nie masz wtedy zadnego WRE.

    2. Dudley

      Problem w tym, że nawet przy zastosowaniu FA50 w sposób prze ciebie przywołany, ma bardzo ograniczone możliwości. Niższa prętkość i pułap samolotu powoduje też mniejszy zasięg broni ( rakiet i bomb szybujacych). Niższa pr ętkość wznoszenia powoduje że samolot jest dłużej narażony na wykrycie i porażenie przez wroga opłat. FA50 nadaje się jedynie do misji air policing i zaawansowanego szkolenia. No może do ganiania pasterzy po górach.

    3. Edmund

      @Davien n potęgi i @Dudley - ja wiem, ze musicie pisać zgodnie z wytycznymi z Kremla, ale fakty są inne. FA50PL to będzie także zabójczy samolocik, który może zagrozić nawet najbardziej zaawansowanym samolotom rosyjskim, a to dlatego, ze będzie miał zaawansowane, nie wymienione w artykule uzbrojenie oraz będzie otrzymywał informacje o celach z systemu IBCS. Mały ale ,,wariat". Co więcej wyposażony w autonomiczne drony, będące jego oczami i pazurami to już jakość przyszłości po bardzo atrakcyjnej cenie.

  18. szczebelek

    Drzwi od stodoły będą na pewno lepsze, bo powiedzą, że F16 będą zmodernizowane, a F35 to te dwie nowe eksadry i te 80 sztuk jest wystarczające 🤫🤭