Fińska firma Sisu Auto poprzez swoją spółkę zależną Sisu Defense prezentuje lekko opancerzony pojazd GPV (General Purpose Vehicle), będądzy zmodyfikowaną wersją wcześniej opracowanego transportera GTP. Nowy pojazd wyposażony jest w silnik o większej mocy i nową skrzynię biegów, wprowadzono w nim również szereg usprawnień i modyfikacji.
GTP 4x4 po raz pierwszy oficjalnie pokazano na wystawie motoryzacyjnej Auto 2018 w Rydze na Łotwie. Pojazd charakteryzuje się szkieletową i modułową konstrukcją, niezależnym zawieszeniem, blokadą mechanizmu różnicowego w każdym kole oraz pneumatycznymi hamulcami tarczowymi i układem ABS.
Jego wymiary to 6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2500 mm wysokości, może przewozić do 16 żołnierzy lub ładunek o masie maksymalnie 4500 kg. Masa własna pojazdu to 14 000 kg, wóz napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (prędkość maksymalna na drodze utwardzone to ponad 100 km/godz a zasięg do 700 km). Na jego bazie ma powstać, pprócz transportera piechoty, wariant ewakuacji technicznej i ratownictwa z żurawiem, wóz ewakuacji medycznej oraz pojazd rozpoznawczy o ładowności zwiększonej do 5000 kg.
W nowym GPV zamontowano sześciocylindrowy czterosuwowy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz OM926, chłodzony wodą z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 300 KM przy 2200 obr./min (1200 Nm przy 1600 obr./min) i automatyczną skrzynię biegów Allison 3500SP. Turbosprężarka i chłodnica powietrza doładowującego są montowane standardowo, podobnie jak układ rozruchu na zimno (układ świec żarowych zamontowanych w chłodnicy powietrza doładowującego, a także jej grzejnik). Silnik i skrzynia biegów są połączone z blokadą mechanizmu różnicowego na każdym kole i niezależnym układem zawieszenia.
Wymienne z GTP są moduły załogowy i transportowy. Cechą tej konstrukcji, podobnie jak GPV, jest możliwość oddzielenia ramy i podwozia od modułów nadwozia co pozwala na zabudowę wielu wariantów specjalistycznych. Taki rodzaj konstrukcji pozwala również na dopasowanie wymaganego poziomu ochrony za pomocą dodatkowego zestawu dopancerzenia.
Załoga GPV składa się z czterech żołnierzy, pojazd jest wyposażony w skrzynię ładunkowaą służąca do przewozu wyposażenia zadaniowego lub akcesoriów dodatkowych i osprzętu. W planach jest opracowanie wersji dowodzenia, zestawów plot, samobieżnego moździerza czy mobilnej stacji radiolokacyjnej.
dropik
miny to popularny rosyjski sposób walki. Są w tym mistrzami. Stosujac miny narzutowe np z gradów mozna blokowac pewne rejony
fcuk
Pegaz i pojazdy specjalistyczne. OPL, PPK, moździerze a la Spear. Wyrzutnie amunicji krążącej, etc.
dokk
PEGAZ i wymiana BRDMów w formacjach rozpoznawczych. Jest też wersja SISU GPT, czyli transporter taktyczny drużyny piechoty. Też jak w mordę strzelił.
dokk
Mało tego. Firma SISU od dekad produkuje profesjonalne pojazdy do prac leśnych i arktycznych, a więc nie tylko wygląda ale i jest to pojazd dla wojska, na nasze lokalne realia terenowo klimatyczne. Mógłby to być dla nas, taki strzał jak w Rosomaka.
gliwiczanin
I tak powinien wyglądać pojazd dla wojska. Fiński pojazd chyba nawet spełnia wymogi naszego MON. Mon powinien kupić pojazdy opancerzone i bez pancerza od jednego producenta tak by w pełni zunifikować nasz sprzęt wojskowy. Najlepiej jeśli by kupili od krajowych zakładów, które już proponowały takie pojazdy np. AMZ Kutno lub od zakładów Cegielskiego który współpracuje z Tatrą albo jakiś innych. Tylko tak by pieniądze zostały w kraju.
MateuszS
No. PEGAZ jak w mordę strzelił:)
Sternik
Po Afganistanie i Iraku wszystkim odbiło na punkcie ochrony przeciwminowej pojazdów przez co budują wszystkie pojazdy o pół metra wyższe niż kiedyś. Co najśmieszniejsze to na europejskim teatrze działań nam taka ochrona nie jest potrzebna bo to nas będą atakować a nie my więc to my będziemy minować - mam nadzieję - a nie nasz przeciwnik. Niestety skutkuje to wyższą sylwetką pojazdów przez co są łatwiejsze do namierzenia. A poza tym fajny. Przydałoby się trochę takich jako wozy dowódcze i pelotki z Piorunami 1/2.
Sidematic
"blokadą mechanizmu różnicowego w każdym kole". Od kiedy to koła mają mechanizmy różnicowe? :-D
Sidematic
"będądzy". Dobre :-)
Pol
Fajny letki samochodzik 14 ton I to na ramie Hsw powinno zakupic Licencję. Taki honker to ja rozumiem.