Reklama
  • Wiadomości

Lekki pojazd opancerzony GPV z Finlandii

Fińska firma Sisu Auto poprzez swoją spółkę zależną Sisu Defense prezentuje lekko opancerzony pojazd GPV (General Purpose Vehicle), będądzy zmodyfikowaną wersją wcześniej opracowanego transportera GTP. Nowy pojazd wyposażony jest w silnik o większej mocy i nową skrzynię biegów, wprowadzono w nim również szereg usprawnień i modyfikacji.

Samochód opancerzony GPV 4x4. Fot. Sisu
Samochód opancerzony GPV 4x4. Fot. Sisu

GTP 4x4 po raz pierwszy oficjalnie pokazano na wystawie motoryzacyjnej Auto 2018 w Rydze na Łotwie. Pojazd charakteryzuje się szkieletową i modułową konstrukcją, niezależnym zawieszeniem, blokadą mechanizmu różnicowego w każdym kole oraz pneumatycznymi hamulcami tarczowymi i układem ABS.

Jego wymiary to 6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2500 mm wysokości, może przewozić do 16 żołnierzy lub ładunek o masie maksymalnie 4500 kg. Masa własna pojazdu to 14 000 kg, wóz napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (prędkość maksymalna na drodze utwardzone to ponad 100 km/godz a zasięg do 700 km). Na jego bazie ma powstać, pprócz transportera piechoty, wariant ewakuacji technicznej i ratownictwa z żurawiem, wóz ewakuacji medycznej oraz pojazd rozpoznawczy o ładowności zwiększonej do 5000 kg.

W nowym GPV zamontowano sześciocylindrowy czterosuwowy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz OM926, chłodzony wodą z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 300 KM przy 2200 obr./min (1200 Nm przy 1600 obr./min) i automatyczną skrzynię biegów Allison 3500SP. Turbosprężarka i chłodnica powietrza doładowującego są montowane standardowo, podobnie jak układ rozruchu na zimno (układ świec żarowych zamontowanych w chłodnicy powietrza doładowującego, a także jej grzejnik). Silnik i skrzynia biegów są połączone z blokadą mechanizmu różnicowego na każdym kole i niezależnym układem zawieszenia.

Wymienne z GTP są moduły załogowy i transportowy. Cechą tej konstrukcji, podobnie jak GPV, jest możliwość oddzielenia ramy i podwozia od modułów nadwozia co pozwala na zabudowę wielu wariantów specjalistycznych. Taki rodzaj konstrukcji pozwala również na dopasowanie wymaganego poziomu ochrony za pomocą dodatkowego zestawu dopancerzenia.

Załoga GPV składa się z czterech żołnierzy, pojazd jest wyposażony w skrzynię ładunkowaą służąca do przewozu wyposażenia zadaniowego lub akcesoriów dodatkowych i osprzętu. W planach jest opracowanie wersji dowodzenia, zestawów plot, samobieżnego moździerza czy mobilnej stacji radiolokacyjnej.

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama