- Wiadomości
Łabędy remontują PT-91 Twardy, chcą serwisować Leopardy
Zakłady ZM Bumar-Łabędy uruchomiły linie modernizacyjną silników W-46-6 do standardu S12U o większej mocy. Są one stosowane między innymi w czołgach PT-91 Twardy. Kolejna partia tych wozów dla Wojska Polskiego jest właśnie remontowana w Łabędach. Ale plany na przyszłość obejmują też modernizację, a w perspektywie również serwisowanie polskich Leopardów. Rozmowy z firmą Krauss-Maffei Wegmann GmbH, producentem wozów tego typu, już trwają.
Jak informuje Andrzej Szortyka, prezes zarządu ZM Bumaru-Łabędy, plany związane z obsługą czołgów Leopard 2 zakładają w perspektywie uruchomienie odrębnego centrum serwisowego. Oczywiście w pierwszej kolejności należy wraz z producentem, firmą Krauss-Maffei Wegmann GmbH, zrealizować modernizację i polonizację Leopardów 2A4 Wojsk Lądowych. Decyzji w tej sprawie należy spodziewać się w ciągu najbliższego kwartału.
Obecnie zakład koncentruje się na realizacji tegorocznego zlecenia Inspektoratu Wsparcia MON na remont 13 czołgów PT-91 Twardy. Uruchomiono też linie modernizacyjną silników W-46-6 o mocy 780KM do standardu turbodoładowanego S12U o mocy 850KM. Jednostki napędowe tego typu są stosowane w czołgach Twardy, wozach WZT-3 i armatohaubicach Krab.
Jednak ze względu na plany zmiany siników w Krabach na mocniejsze jednostki produkcji zagranicznej, losy tej inwestycji nie są pewne. Z tego samego powodu zawieszono wykonanie i montaż 16 kolejnych kadłubów armatohaubic Krab. W wypadku zastosowania innej jednostki napędowej, niezbędna okaże się zmiana wymiarów i konstrukcji komory silnikowej. W tej sytuacji rozwiązaniem lepszym z przyczyn technicznych i ekonomicznych jest wykonanie kadłuba w konfiguracji docelowej, niż ewentualna modyfikacja.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS