- Wiadomości
L-39NG demonstruje możliwości nowego silnika
Czeski samolot L-39NG, głęboka modyfikacja popularnego samolotu szkoleniowego L-39 Albatros, przechodzi obecnie próby w locie mające wykazać przydatność nowej jednostki napędowej.

Producent samolotu L-39NG poinformował o prowadzonych testach maszyny wyposażonej już w nowy silnik. Próby przeprowadzone dotychczas potwierdziły przydatność nowej jednostki napędowej w lotach samolotem zdolnym do wykonywania pełnej akrobacji.
Producent, firma Aero Vodochody, w ostatnich miesiącach przedstawiła demonstrator nowej wersji samolotu potencjalnym odbiorcom zagranicznym, umożliwiono też przeprowadzenie lotów ich pilotom.
L-39NG to mocno zmodernizowana wersja znanego samolotu L-39 Albatros, wyposażona w cywilny silnik FJ44-4M oraz nową awionikę. Jest ona oferowana w postaci zarówno pakietu modernizacyjnego dla obecnych użytkowników L-39, jak też - w przyszłości - jako nowa konstrukcja. Producent liczy na szerokie zainteresowanie grona obecnych użytkowników Albatrosów, wymagających, ze względu na kończące się resursy, wymiany dotychczasowych silników AI-25TL. Uwaga potencjalnych nabywców zwracana jest nie tylko na zalety jednostki napędowej, związane z jej nowoczesnością, lecz również na aspekt ekonomiczny. Montaż i serwisowanie silnika cywilnego są znacząco tańsze od wykorzystania zespołu napędowego o przeznaczeniu typowo wojskowym.
Awionika samolotu może zostać dostosowana do wymagań klienta, pozwoli ona na szkolenie przyszłych pilotów samolotów 4. i 5. generacji - L-39NG wyposażony jest również w pięć punktów podwieszeń broni, a w komplecie z maszyną oferowane są zaawansowane technologie symulacyjne, pozwalające na zmniejszenie kosztów szkolenia.
Kolejnym etapem modernizacji samolotu L-39NG ma być wymiana kadłuba na zaprojektowany całkowicie od nowa, w którym również wykorzystany zostanie silnik FJ44-4M, co ma pozwolić na rozłożenie modernizacji tego typu, a w konsekwencji kosztów, w czasie.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]