Koreańskie silniki do Kraba. Porozumienie Hanwha i HSW

Autor. kpr. Sławomir Kozioł / 18 Dywizja Zmechanizowana / zoom.mon.gov.pl
Hanwha Aerospace dostarczy Hucie Stalowa Wola kompletne zespoły napędowe do armatohaubic samobieżnych Krab. Koszt transakcji wyniesie ok. 1,1 mld zł.
Przedmiotem podpisanej 7 kwietnia umowy między Hanwha Aerospace a Hutą Stalowa Wola jest dostawa kompletnych zespołów napędowych do armatohaubic samobieżnych Krab. W kontrakcie opiewającym na około 280 mln dolarów (ok. 1,1 mld zł) przewidziano dostawę 87 powerpacków z Republiki Korei do Polski w latach 2026-28. Tożsame zespoły napędowe są stosowane w haubicach K9A1 Thunder w służbie Wojska Polskiego. Wiele wskazuje, że otrzymają je także pojazdy w docelowym wariancie K9PL.
Umowę podpisali: Son Jae-il, prezes zarządu i dyrektor generalny Hanwha Aerospace, Wojciech Kędziera, prezes zarządu HSW, a także Barbara Cena, członek zarządu i dyrektor finansowy HSW. W uroczystości wzięli też udział: Arkadiusz Bąk, pełniący obowiązki prezesa zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Kim Dong-hyun, szef Grupy Biznesowej Systemów Lądowych Hanwha Aerospace, oraz Lee Boo-hwan, dyrektor generalny Hanwha Aerospace Europe. Poprzednie kontrakty na dostawy zespołów napędowych zawarto w latach 2014 i 2023.
Podwozie Kraba stanowi zmodyfikowany wariant nośnika stosowanego w koreańskiej ahs K9 Thunder. Umowa na jego produkcję w Stalowej Woli oraz lokalizację została podpisana w grudniu 2014 roku. W kolejnym roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zademonstrowano pierwszy egzemplarz ahs Krab na docelowym podwoziu. Z Republiki Korei do Polski wysłano 36 gotowych nośników. Kolejne, już wyprodukowane w HSW, systematycznie polonizowano.
Zespół napędowy (ang. powerpack) z koreańskiej haubicy trafił do Kraba bez zmian. Zastosowano czterosuwowy, chłodzony cieczą, turbodoładowany silnik wysokoprężny MTU typu MT 881 Ka-500. Motor o pojemności skokowej 18,2 litra generuje 1000 KM przy 2700 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 2235 Nm przy 2000 obr./min. Jednostka jest produkowana na licencji MTU Friedrichshafen (dziś spółkę zależną Rolls-Royce Power Systems) przez koreańskie przedsiębiorstwo STX Engine.
Silnik sprzężono z hydrokinetyczną przekładnią główną Allison X1100-5A3, która posiada cztery przełożenia do przodu i dwa do tyłu, a także integralny hydrostatyczny mechanizm skrętu oraz tarczowy układ hamulcowy. Na potrzeby K9 i Kraba wytwarza ją koreańska firma SNT Dynamics. Co ciekawe, wariant przekładni X1100 jest stosowany we wszystkich seryjnie produkowanych wariantach amerykańskiego czołgu podstawowego M1 Abrams, w tym służących w Wojsku Polskim M1A1FEP oraz M1A2SEPv3.

Autor. MTU
WIDEO: Co z Borsukiem? Trofiniak odchodzi, Amerykanie na Litwie - Defence24Week 116