Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Korea Południowa testuje lekki śmigłowiec bojowy

Pierwsze uruchomienie silnika na śmigłowcu LAH / Fot. KAI
Pierwsze uruchomienie silnika na śmigłowcu LAH / Fot. KAI

W zakładach Korean Aerospace Industries (KAI) po raz pierwszy uruchomiono silnik lekkiego śmigłowca bojowego (LAH) opracowanego dla Armii Republiki Korei.

Testy prowadzone są w zakładach w Sacheon, około cztery miesiące po tym, jak odbyła się pierwsza publiczna prezentacja prototypu LAH (Light Armed Helicopter - Lekki Uzbrojony Helikopter). LAH (i jego cywilna odmiana LCH - Light Civil Helicopter) został opracowany na bazie dwusilnikowej platformy Airbus Helicopters H155 (dawniej EC155 B1).

Przykłady jego przystosowywania do realizacji zadań bojowych, to m.in. wyposażenie w trójlufowe działko Gatlinga kal. 20 mm (umieszczone w ruchomej wieżyczce), pylony które umożliwiają m.in. przenoszenie rakiet, zamontowana na nosie głowica elektrooptyczna działająca także w pasmie podczerwieni, zamontowane na kadłubie i w części ogonowej odbiorniki systemu ostrzegającego o opromienieniu oraz skierowane w górę rozpraszacze gazów wylotowych (zastosowane w celu zredukowania sygnatury cieplnej maszyny).

image
Wstępna wizualizacja LAH. Fot. Airbus Helicopters

RoKA szacuje swoje potrzeby na 214 śmigłowców LAH i planuje wprowadzenie ich do służby w latach 2022-2023. Przemawiając na Międzynarodowej Wystawie Lotnictwa i Obrony w Seulu (ADEX) w 2015 r., przedstawiciele Airbus Helicopters poinformowali, że firma planuje sprzedać 300-400 egzemplarzy LAH międzynarodowym klientom.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (8)

  1. ja

    czy działko to syn działa? armata automatyczna Gatlinga kal. 20 mm

    1. Łukasz

      Działko – popularne określenie małokalibrowych armat (dział). Stosuje się je do broni palnej o kalibrze od 20 mm do ok. 50 mm.

  2. werte

    Przestać płakać i obetrzeć nosy. Właśnie miał miejsce oblot polskiego małego odrzutowca cywilnego przystosowanego do startowania i lądowania na krótkich lotniskach trawiastych FLARIS LAR1 z Jeleniej Góry. Mamy potencjalną platformę dla szkolenia, niewielkich myśliwców i dronów. Projekt jest oczywiście firmy prywatnej zatem gdyby ktoś wpadł na pomysł wykorzystania wojskowego pewnie będzie miał pod górkę z MON ale jak widać w Polsce poza MON i PGZ też jest życie.

    1. Paranoid

      Bardzo ciekawy projekt, może z czasem dopracujemy się własnego silnika i będzie git. Trzeba tylko pamiętać, że to PGZ ma ciągnąć polską gospodarkę a nie jakiś zakichany prywaciarz ...

  3. Harry 2

    Nie mamy już dokumentacji do SOKOŁA. Może by tak zakupić licencję, wejść w jakieś układy? Dobrze się prezentuje, a i z Koreańczykami łatwiej się dogadać

    1. Davien

      Harry, to przeróbka EC-155 Dauphin.

    2. Harry 2

      Tak, wiem!

    3. Davien

      Wiec jak alicencja od Koreańczyków,Najpierw niech ci Airbus pozwoli wykorzystac ich smigłowiec:) Zreszta równie dobrze mozemy przerabiac chocby Sokoła, tylko trzeba miec za co:)

  4. handełes

    Koreańczycy z Południa pokazują,jak należy dbać o własną zbrojeniówkę i własną armię. A kolejni ministrowie ON w Polsce dewastowali i dewastują zarówno przemysł jak i dostawy z polskiej zbrojeniówki.

  5. KAR

    A my? Po prostu, brak słów...

  6. Rzyt

    Takie dla nas Kruk.

  7. ryszard56

    przydaly by sie takie i Apache

  8. Widlak

    Powinniśmy stale ulepszać i modernizować głuszca ale musi byc jakiś program badawczy z tego co wiem to nie ma a szkoda Ukraińcy modernizują swoje silniki my niestety nie.

Reklama