- Wiadomości
Kontrakt na napędy wieży i stabilizację polskich Leopardów. Współpraca przemysłowa z ZM Tarnów
Jenoptik Defense & Civil Systems otrzymał kontrakt na dostawę 126 elektrycznych systemów napędu wieży i stabilizacji dla polskich czołgów Leopard 2A4, modernizowanych do standardu Leopard 2PL. Podpisana podczas tegorocznego MSPO umowa będzie realizowana we współpracy z polskimi przedsiębiorstwami, w tym ZM Tarnów. Wartość kontraktu wynosi 22 mln euro.

Prace w ramach kontraktu będą realizowane we współpracy z polskimi partnerami, w tym ZM Tarnów. Dostarczone przez spółkę systemy to część programu modernizacji polskich czołgów. Elektryczne napędy wieży i stabilizacji trafią do wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej Zakładów Mechanicznych "Bumar-Łabędy" S.A. Dostawa zostanie przeprowadzona między 2017 a 2020 rokiem.
Nowe, budowane w ramach współpracy przemysłowej komponenty zastąpią wszystkie systemy hydrauliczne wykorzystywane do tej pory. Mają przy tym charakteryzować się łatwiejszą obsługą i generować mniej ciepła, zapewniając odpowiedni poziom stabilności czołgu i wieży w ruchu.
Według komunikatu firmy Jenoptik to największy partner zagraniczny obok Rheinmetall Defence, który bierze udział w polskim projekcie modernizacji czołgów. Umowę między niemiecką firmą a PGZ podpisano podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Sam kontrakt na modernizację 128 czołgów Leopard 2A4 podpisano w grudniu 2015 roku między Polską Grupą Zbrojeniową i ZM Bumar Łabędy a Inspektoratem Uzbrojenia resortu obrony.
Leopardy zostaną zmodernizowane do standardu 2PL. W programie biorą również udział PCO S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A. (między innymi w zakresie dostaw elementów napędów wieży i stabilizacji, we współpracy z Jenoptik), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" sp. z o.o. oraz Rosomak S.A. Modernizacja ma na celu nie tylko podniesienie możliwości taktyczno-technicznych wozu i dostosowanie go do wymogów współczesnego pola walki, ale również uzyskanie przez polskie podmioty zdolności do samodzielnych obsług, napraw i modernizacji tych maszyn w przyszłości.
Czytaj więcej: Leopard 2PL: wkład polskiego przemysłu w program modernizacji czołgu
Program modernizacji czołgów Leopard 2A4 zaplanowano na lata 2018-2020, z opcją aneksowania umowy o 14 dodatkowych maszyn, które Wojsko Polskie pozyskało w 2013 roku wraz z czołgami Leopard 2A5.
Zgodnie z wstępnymi założeniami konsorcjum miało w roku 2017 konsorcjum dostarczyć dwa pojazdy prototypowe wozów Leopard 2PL. W roku 2018 modyfikacji przez niemiecki koncern Rheinmetall, z zastosowaniem polskich komponentów, miało zostać poddanych sześć wozów. Kolejnych 12 czołgów planowano modernizować w zakładach Bumar-Łąbedy z rosnącym udziałem strony polskiej. Od 18 egzemplarza strona polska miała być wiodąca w dalszych pracach, aż do zakończenia prac nad 128 wozem Leopard 2PL w roku 2020. Na rok 2021 zaplanowano podpisanie aneksu i modernizację pozostałych 14 czołgów znajdujących się na wyposażeniu Wojska Polskiego.
Uczestnicy tegorocznej edycji MSPO w Kielcach mieli okazję zobaczyć demonstrator zmodernizowanego Leoparda w wersji 2PL.
Czytaj więcej: MSPO 2016: Modernizacja Leoparda po polsku
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133