Koncern Finmeccanica zmienił swoją strukturę wraz z początkiem 2016 roku. Należące do holdingu firmy takie jak Alenia Aermacchi, Selex ES czy OTO Melara będą występować pod wspólną marką Finmeccanica w ramach czterech wydzielonych sektorów. Pomimo utworzenia Finmeccanica Helicopters kosorcjum utrzyma historyczną i dobrze rozpoznawalną markę AgustaWestland.
Restrukturyzacja Finmeccanica, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku, podzieliła konsorcjum na cztery sektory i 7 wyodrębnionych działów. Sektory reprezentują główne kierunki aktywności i są to:
- Śmigłowce;
- Lotnictwo;
- elektronika oraz systemy dla obronności i bezpieczeństwa;
- kosmos.
W skład tych sektorów wchodzi siedem działów, zajmujących się określonymi typami produkcji i rozwoju:
- Śmigłowce;
- samoloty;
- struktury lotnicze;
- systemy lotnicze i kosmiczne;
- elektronika dla pojazdów wojskowych i okrętów;
- systemy obronne;
- systemy informatyczne.
Podział zwiększy efektywność i wydajność działań Finmeccanica, redukując koszty zarządzania i maksymalizując efekty skali i synergii. Jako zunifikowany byt, Finmeccanica skonsoliduje swoją pozycję konkurując na coraz bardziej złożonych rynkach lotniczych czy obronnych.
Całość restrukturyzacji została zapoczątkowana ponad rok temu, a ostateczny kształt struktury docelowej firma ogłosiła 22 grudnia 2015 roku. Pod wspólna marką będą obecnie występować liczne należące do holdingu firmy z branży lotniczej, morskiej, obronnej oraz kosmicznej. Są wśród nich Selex ES, DRS Technologies, Oto Melara, Whitehead Sistemi Subacquei, FATA czy AgustaWestland.
Ostatnia z tych firm jest w o tyle specyficznej sytuacji, że mimo utworzenia Finmeccanica Helicopters, śmigłowce AgustaWestland nadal będą sprzedawane pod tą marką, której siła na rynkach została oceniona wyżej niż planowany efekt co-brandingu. Otwartą kwestią pozostanie natomiast los licznych spółek joint venture, które współdzielą zlikwidowane marki, takich jak Thales Alenia Space.
Proces konsolidacji i rebrandingu Finmeccanica przypomina działania jakie zapoczątkował trzy lata wcześniej koncern EADS, który dokonał podobnych działań zmieniając jednocześnie nazwę na Airbus. Podobnie jak w tamtym przypadku, na efekty przyjdzie nam poczekać przynajmniej kilka miesięcy. Można jednak spodziewać się konsolidacji w zakresie administracji i zarządzania oraz licznych zmian w zakresie zacieśniania współpracy i tworzenia wspólnej, zwartej marki. Jak dotąd najbardziej widoczny efekt zmian, to przekierowanie z dotychczasowych stron internetowych firm takich jak OTO Melara czy AgustaWestland na wspólną witrynę Finmeccanica „One Company”, oraz rebranding w mediach społecznościowych.
Fiodor
Robią to co my z polskim Pegazem i słusznie.