Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Finmeccanica

Konsolidacja Finmeccanica. Marka AgustaWestland pozostaje

Koncern Finmeccanica zmienił swoją strukturę wraz z początkiem 2016 roku. Należące do holdingu firmy takie jak Alenia Aermacchi, Selex ES czy OTO Melara będą występować pod wspólną marką Finmeccanica w ramach czterech wydzielonych sektorów. Pomimo utworzenia Finmeccanica Helicopters kosorcjum utrzyma historyczną i dobrze rozpoznawalną markę AgustaWestland. 

Restrukturyzacja Finmeccanica, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku, podzieliła konsorcjum na cztery sektory i 7 wyodrębnionych działów.  Sektory reprezentują główne kierunki aktywności i są to:

  • Śmigłowce;
  • Lotnictwo;
  • elektronika oraz systemy dla obronności i bezpieczeństwa;
  • kosmos.

W skład tych sektorów wchodzi siedem działów, zajmujących się określonymi typami produkcji i rozwoju:

  • Śmigłowce;
  • samoloty;
  • struktury lotnicze;
  • systemy lotnicze i kosmiczne;
  • elektronika dla pojazdów wojskowych i okrętów;
  • systemy obronne;
  • systemy informatyczne.

Podział zwiększy efektywność i wydajność działań Finmeccanica, redukując koszty zarządzania i maksymalizując efekty skali i synergii. Jako zunifikowany byt, Finmeccanica skonsoliduje swoją pozycję konkurując na coraz bardziej złożonych rynkach lotniczych czy obronnych.

Mauro Moretti, dyrektor generalny konsorcjum Finmeccanica

Całość restrukturyzacji została zapoczątkowana ponad rok temu, a ostateczny kształt struktury docelowej firma ogłosiła 22 grudnia 2015 roku. Pod wspólna marką będą obecnie występować liczne należące do holdingu firmy z branży lotniczej, morskiej, obronnej oraz kosmicznej. Są wśród nich Selex ES, DRS Technologies, Oto Melara, Whitehead Sistemi Subacquei, FATA czy AgustaWestland.

Ostatnia z tych firm jest w o tyle specyficznej sytuacji, że mimo utworzenia Finmeccanica Helicopters, śmigłowce AgustaWestland nadal będą sprzedawane pod tą marką, której siła na rynkach została oceniona wyżej niż planowany efekt co-brandingu. Otwartą kwestią pozostanie natomiast los licznych spółek joint venture, które współdzielą zlikwidowane marki, takich jak Thales Alenia Space.

Proces konsolidacji i rebrandingu Finmeccanica przypomina działania jakie zapoczątkował trzy lata wcześniej koncern EADS, który dokonał podobnych działań zmieniając jednocześnie nazwę na Airbus. Podobnie jak w tamtym przypadku, na efekty przyjdzie nam poczekać przynajmniej kilka miesięcy. Można jednak spodziewać się konsolidacji w zakresie administracji i zarządzania oraz licznych zmian w zakresie zacieśniania współpracy i tworzenia wspólnej, zwartej marki. Jak dotąd najbardziej widoczny efekt zmian, to przekierowanie z dotychczasowych stron internetowych firm takich jak OTO Melara czy AgustaWestland na wspólną witrynę Finmeccanica „One Company”, oraz rebranding w mediach społecznościowych. 

Reklama

Komentarze (1)

  1. Fiodor

    Robią to co my z polskim Pegazem i słusznie.