Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kolejne 5 miliardów dolarów na F-35

F-35A Lightning II– fot. Alex R. Lloyd/USAF
F-35A Lightning II– fot. Alex R. Lloyd/USAF

Pentagon podpisał kontrakt z koncernem Lockheed Martin na zakup ósmej partii samolotów wielozadaniowych F-35 za 4,7 miliarda dolarów.

Zamówienie charakteryzuje się spadkiem ceny samolotów. W porównaniu do siódmej partii wyniósł on tylko 3,5%, ale w porównaniu do pierwszej już 57%.

Obecna umowa przewiduje dostawę 29 maszyn dla Stanów Zjednoczonych i 14 dla innych krajów: Izraela, Japonii, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Włoch. Po zrealizowaniu dostawy ogólna liczba F-35 u odbiorców przekroczy 200 sztuk.

4,7 miliarda dolarów nie jest jednak ostateczną ceną za samoloty, ponieważ Pentagon musiał zawrzeć dodatkowy, oddzielny kontrakt na zakup dla nich silników Pratt & Whitney za 1,05 miliarda dolarów. Również w tym przypadku zanotowano zmniejszenie się ceny w porównaniu do poprzedniej transzy–od 3,5 do 4,5%.

W ten sposób wiadomo już, że koszt samolotu F-35 w wersji „A” bez silnika to obecnie 94,8 miliona dolarów, w wersji „B” to 102 miliony dolarów, a wersji pokładowej „C”–115,7 miliona dolarów.

Celem dla Pentagonu jest obniżenie ceny samolotu wraz z silnikiem w 2019 r. do 80-85 milionów dolarów.

Reklama

Komentarze (4)

  1. ja

    Te wszystkie ceny to abstrakcja. Raz podają z silnikiem innym razem bez silnika. Te 80-85 mln to będzie z silnikiem ale np. bez radaru i integracji z uzbrojeniem;-)). Innym razem podadzą z całym pakietem logistycznym. Jeszcze innym z pakietem szkoleniowym etc. Później mędrcy z forum będą te ceny porównywać i się wykłócać kto zrobił lepszy biznes Arabia Saudyjska, Norwegia czy Kanada. Z góry wiadomo, że najgorszy zrobiła Polska. Bo powinna kupić Gripena;-))). blablabla

    1. nieja

      dlaczego akurat Gripena ? Brazylia ostatnio go kupiła, Czesi pożyczali, Szwajcarzy neutralnie neutralnej Szwecji myśliwiec wielozadaniowy wybrali - co innego, niż wielozadaniowy min myśliwiec.

  2. logik007

    Wychodzi jakieś 115 mln za sztukę w wersji A. Czyli spokojnie 2x taniej niż porównywalny możliwościami F22 i cena niższa niż starego już EF. Dużo osób pisze, że konstrukcja ma wady, ale jakoś z tą serią w służbie będzie już więcej F35 niż EF, które na dodatek mają takie wady, ze w ogóle w Niemczech nie latają :). Nawet słabiutki Grippen EP czy starej generacji Rafael mają porównywalne ceny, a w kategori stealth ten samolot nie ma żadnej konkurencji. Jak cena zejdzie do 80mln za sztukę to nawet złom radziecki Su 35 nie będzie specjalnie tańszy. Jedyną budżetową alternatywą dla F35 może być F 16V ale to tez już zabytek w sumie, więc wybór nowej generacji samolotow dla naszych sił powietrznych jest w zasadzie tylko 1. A przy tych 80mln na przynajmniej 32 sztuki powinno nas być spokojnie stać.

    1. Tyberios

      Cena jednostkowa Gripena NG nie jest znana. A cena nie zejdzie do 80 milionów... kiedyś zakładali że przy zamówieniach znacznie większych uda im się może zbić cenę do 86 milionów ale wiadomo że to były bajki i ani samolot nie uzyska takiej produkcji ani cena nie zejdzie do tych magicznych 86. Najbardziej optymistyczna wersja to 100 milionów za sztukę, pełną... z silnikiem i awioniką. Ledwo co nas było stać na 48 F-19C/D Block 52+ a ty o kilkukrotnie droższych F-35 piszesz że "spokojnie"? A zmodernizowanie do standardu V (bo to właściwie jest jedynie pakiet modernizacyjny skupiający się na nowym radarze i w sumie tyle) wydaje się bardziej sensowne w przyszłości.

    2. wódz indian

      Japonia płaci 200 mln $ za szt przy zamówieniu 6 maszyn. 115 mln to tylko samolot. Musisz do tego dodać infrastrukturę, uzbrojenie, serwis ...

  3. Fred

    czyli NATO około 40 sztuk maszyn 5 generacji, a Rosja zero. Dobrze liczę?

    1. ja

      Z całym szacunkiem źle liczysz. NATO - 220 sztuk. Rosja zero. F-22 Raptor to również 5 generacja. Służą od prawie 10 lat.

    2. logik007

      190 samych F 22 a tu piszą, że po zrealizowaniu tej partii F 35 będzie w sumie ponad 200, czyli NATO - 400 samolotów stealth, Rosja może podobna ilośc ogólnie zdolnych do lotu (średnia wieku 40+ lat). Stealth ani Rosja ani Chiny przez najbliższe 20 lat raczej nie zrobią bo nawet te słynne prototypy typu PAK mają echo radarowe większe niż stareńkie EF, bo to żaden stealth tylko bardziej kanciasty stary SU 27.

  4. kol

    Jeśli ten samolot nawet nie uczestniczy w ćwiczeniach bo jest w trakcie badań to co nam po nim?

Reklama