Reklama
  • Analiza

Kiedy ruszy budowa hal do produkcji okrętów PGZ?

PGZ Stocznia Wojenna sp. z o. o. szuka wykonawcy na budowę hali kadłubowej, hali produkcyjnej oraz budynku socjalno-administracyjnego z zagospodarowaniem terenu, rozbudową i przebudową nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z budową, przebudową i likwidacją infrastruktury technicznej towarzyszącej. Planowany termin rozpoczęcia robót to luty 2023 roku, a ich zakończenie 16 miesięcy później.

Wizualizacja przyszłej hali kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Wizualizacja przyszłej hali kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Autor. PGZ Stocznia Wojenna
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (Lider Konsorcjum), PGZ Stocznia Wojenna sp. z o. o. (Członek Konsorcjum) oraz Remontowa Shipbuilding S. A. (Członek Konsorcjum) zawarło 27 lipca 2021 roku ze Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia (aktualnie Agencją Uzbrojenia) umowę Nr IU/42/XI-49/ZW/NEG/ROZ/DOS/Z/2021/332 mającą za przedmiot pozyskanie zdolności do rażenia celów morskich, powietrznych i lądowych przez pozyskanie trzech fregat kryptonim Miecznik. Zgodnie z założeniami budowa tych okrętów będzie realizowana w obu stoczniach, ale ich finalny montaż będzie robiony w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

W związku z tym stocznia ta musi zrealizować program inwestycyjny oraz równocześnie ograniczyć swoją infrastrukturę. Pierwszym krokiem była sprzedaż dużej części terenu, budynków i hal oraz części nabrzeży. Od stoczni odkupił je Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni. Za kilka lat gdy stocznia opuści te tereny, prawdopodobnie zostaną one włączone do portu wojennego w Gdyni, z którym bezpośrednio graniczą.

Reklama

Kolejnym krokiem było ogłoszenie 10 października 2022 roku przetargu na wybór Inwestora Zastępczego dla stoczni dla zadania inwestycyjnego na budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym. Powołanie inwestora zastępczego do realizacji określonej inwestycji jest częstym rozwiązaniem stosowanym przez firmy, które nie dysponują specjalistami ani doświadczeniem w pracach budowlanych, projektowych, nadzorczych czy też czynnościach administracyjnych z tym związanych. Wynajęcie inwestora zastępczego pozwala uniknąć inwestorom zatrudniania takich specjalistów i budowania z nich zespołu w przypadku realizacji tylko pojedynczej inwestycji budowlanej. Dodatkowo inwestorzy zastępczy przeważnie mają duże i wieloletnie doświadczenie. Inwestorem zastępczym zostało Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST S. A. w Szczecinie.

Wcześniej stocznia zleciła wykonanie dokumentacji projektowej firmie Industria Project sp. z o. o. w Gdańsku. Firma ta będzie prowadziła również nadzór autorski nad realizacją inwestycji.

Reklama
Wizualizacja przyszłej hali produkcyjnej i budynku socjalno-administracyjnego w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Wizualizacja przyszłej hali produkcyjnej i budynku socjalno-administracyjnego w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Autor. PGZ Stoczna Wojenna
Reklama

Program inwestycyjny PGZ Stoczni Wojennej obejmuje szereg inwestycji budowalnych. Przedmiotem obecnie ogłoszonego przetargu jest budowa hali kadłubowej z czterema przybudówkami, hali produkcyjnej, budynku socjalno-administracyjnego z przybudówką techniczną oraz przebudowa i rozbudowa Nabrzeża Slipowego. Prace obejmą również zagospodarowanie terenu, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z budową, przebudową i likwidacją infrastruktury technicznej towarzyszącej oraz rozbiórką istniejących obiektów. Ponadto przedmiotem zamówienia jest dostawa i montaż sprzętu oraz urządzeń wymienionych w dokumentacji wraz z próbami, odbiorami technicznymi i szkoleniem załogi, w tym suwnic przewidzianych do obsługi hali kadłubowej i hali produkcyjnej.

Hala kadłubowa ma mieć długość 154,3 metry i szerokość 38,5 metra. Wysokość konstrukcji od poziomu posadzki do szczytu kalenicy będzie wynosić 42,99 metra. Na wschodniej oraz zachodniej ścianie hali znajdować się będą bramy składane z tkaniny, przy czym wschodnia brama będzie umożliwiać wyjazd suwnicy na estakadę. Wymiary bram pozwalać mają na wprowadzenie poszczególnych sekcji okrętów, a w następnej kolejności na ich wyprowadzenie w celu zwodowania. Na północnej ścianie hali umieszczona została brama boczna o wymiarach około 5 x 5 m z otwieraniem pionowym.

Reklama
Polska korweta patrolowa ORP Ślązak
Polska korweta patrolowa ORP Ślązak
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Reklama

Hala produkcyjna ma mieć długość 121,2 metra, odległość w osiach słupów 19,95 metra i wysokość około 14,91 metra. Hala od strony elewacji południowej dostawiona będzie do budynku biurowego, w którym przewidziano zaplecze socjalne dla pracowników. Została ona zaprojektowana jako dwunawowa, rozplanowana na rzucie prostokąta z dachem dwuspadowym, jednokondygnacyjna, podzielona wewnątrz ścianą na dwie funkcjonalne części. W jednej części hali zostanie zlokalizowana m. in. ślusarnia, ślusarnia ciężka, stanowisko hydrauliki siłowej z polem odkładczym, natomiast druga część hali przeznaczona jest na m. in. warsztat mechaniczny ze stanowiskiem remontów silników, stanowisko obsługi linii wałów oraz stanowisko do obsługi wind, pomp i sprężarek. Dostęp do hali będzie zapewniony przez zewnętrzne bramy wjazdowe podnoszone pionowo, umieszczone w ścianach szczytowych hali o wymiarach około 5 m x 5 m.

Budynek socjalno-administracyjny o długości 75,74 metra i szerokości 22,04 metra będzie czterokondygnacyjny w tradycyjnej konstrukcji żelbetowej na planie litery „C". Budynek będzie podzielony na trzy główne strefy funkcjonalne czyli zaplecze higieniczno-sanitarne i socjalne dla pracowników hali produkcyjnej, sekcję administracyjno-finansową wraz z biurem zarządu oraz sekcję konstrukcyjno-technologiczną.

Reklama

Celem przebudowy Nabrzeża Slipowego jest zmiana nośności istniejącego nabrzeża, które w świetle hali kadłubowej będzie posiadało nośność 12 t/m2, a na pozostałej części 8 t/m2. Głębokość techniczna przy nabrzeżu pozostanie 8 metrowa, a głębokość dopuszczalna 9,5 metra ma być utrzymana na szerokości 40 metrów basenu od nabrzeża.

Orientacyjne rozmieszczenie inwestycji w infrastruktury w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, łącznie z przeniesieniem doku pływającego należącego do stoczni.
Orientacyjne rozmieszczenie inwestycji w infrastruktury w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, łącznie z przeniesieniem doku pływającego należącego do stoczni.
Autor. PGZ Stocznia Wojenna

Poszukiwany wykonawca budowy zobowiązany będzie po wykonaniu robót budowlanych do przeprowadzenia niezbędnych prób końcowych oraz uzyskania w imieniu stoczni pozwolenia na użytkowanie dla wykonanych robót zgodnie z pozwoleniem na budowę i przekazaną dokumentacją projektową.

Reklama

Realizacja robót będzie przebiegała zgodnie z uzgodnionym pomiędzy wykonawcą, a inwestorem, przed przystąpieniem do robót, szczegółowym harmonogramem robót, który będzie uwzględniał kluczowe terminy czyli zakończenie robót i przygotowanie do prób końcowych w 16 miesięcy od daty rozpoczęcia prac oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie inwestycji i odbiór końcowy inwestycji w miesiąc po zakończeniu robót. Obecnie planowany termin rozpoczęcia robót to luty 2023 roku.

Zainteresowane budową firmy mają czas na złożenie swoich ofert do dnia 23 stycznia 2023 roku. Spośród ofert, które nie zostaną odrzucone zostanie wybrana najkorzystniejsza. Przy jej wyborze będą brane pod uwagę kryteria ceny netto (waga 90 %) oraz termin realizacji (waga 10 %). Procedura przetargowa odbywa się z wyłączeniem ustawy Prawo zamówień publicznych.

Reklama

Według obecnego harmonogramu dla prototypu Miecznika o numerze budowy B106/1 palenie blach ma być rozpoczęte w sierpniu 2023 roku, okręt ma być gotowy do wodowania w styczniu 2026 roku, a jego zdanie ma nastąpić w czerwcu 2028 roku. W krok za budową prototypu postępować będzie budowa jednostki B106/2, która ma być zdana we wrześniu 2029 roku i jednostki B106/3, która ma być zdana w sierpniu 2030 roku.

Prace remontowe na terenie Stoczni MW w Gdyni.
Prace remontowe na terenie Stoczni MW w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Przy założeniu rozpoczęcia prac budowlanych w lutym 2023 roku i 17 miesiącach potrzebnych do uzyskania pozwolenia na eksploatację, prace stoczniowe w nowych halach będą mogły być prowadzone gdzieś od lipca 2024 roku. Da to stoczni około półtora roku na finalny montaż prototypu w hali, do jego wodowania. Dlatego każdy nieprzewidziany poślizg w toku realizacji inwestycji może spowodować niebezpieczne opóźnienia w budowie fregat. Zapewne razem z prowadzeniem prac budowanych PGZ Stocznia Wojenna planuje dokonać zakupu potrzebnego wyposażenia, maszyn i narzędzi.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama