Reklama
  • Wiadomości

Kazachstan kupuje śmigłowce szturmowe Mi-35M

Kazachstan zdecydował się na zakup kolejnej partii rosyjskich śmigłowców szturmowych Mi-35M. Jest to drugi kontrakt na pozyskanie sprzętu lotniczego podpisany przez Astanę w ostatnich dniach. W maju zawarto również umowę na zakup myśliwców Su-30SM. 

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

O zawartej umowie dotyczącej zakupu 4 śmigłowców Mi-35M poinformował 29 maja 2018 wiceprzewodniczący rosyjskiej Federalnej Służby d/s Współpracy Wojskowo-Technicznej Władimir Drożżow. Nowe maszyny mają dołączyć do 4 Mi-35M zamówionych w 2016.

Astana realizuje obecnie proces modernizacji i wymiany przestarzałego sprzętu z czasów ZSRS na uzbrojenie nowej generacji, w pełni zgodne ze standardami obowiązującymi dziś w siłach zbrojnych Rosji. 24 maja, podpisano umowę na dostawę 8 samolotów wielozadaniowych Su-30SM, które zastępują Su-27. Minister obrony Kazachstanu, gen. Saken Żasuzakov poinformował także podczas targów KADEX-2018 w Astanie o zamiarze nabycia rosyjskich systemów przeciwlotniczych Buk-M2E.

Kontrakt dla Kazachstanu to kolejna dobra informacja dla koncernu Russian Helicopters i zakładów w Rostowie nad Donem. W marcu zakup 10 maszyn Mi-35M zakontraktował Uzbekistan. Systematycznie realizowane sa również dostawy maszyn dla sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej.

Mi-35M to wielozadaniowy śmigłowiec bojowy, przeznaczony do wsparcia wojsk naziemnych i zwalczania celów opancerzonych. Dysponuje też możliwością przewożenia żołnierzy lub ewakuacji rannych. Jest to zmodyfikowany wariant śmigłowca Mi-24 przystosowany do działań w każdych warunkach pogodowych. Najbardziej widoczna różnica między Mi-24 i Mi-35 to zastosowanie stałego podwozia oraz śmigła ogonowego w kształcie „X” zapożyczonego z Mi-28.

Wyposażenie dodatkowe Mi-35M obejmuje dostosowanie do użycia NVG, nowy optoelektroniczny układ celowniczy, nawigację GLONASS/GPS. Uzbrojenie stanowi karabin maszynowy 12,7 mm, zasobniki artyleryjskie i rakietowe oraz pociski kierowane Szturm-W i Ataka-M, stosowane również na maszynach Mi-28 czy Ka-52. Zmiany wprowadzono również w obrębie napędu, którego serce stanowią dwa silniki WK-2500, zapewniające lepsze osiągi niż wcześniej stosowane TW-3-117. Na zakup maszyn tego typu, oprócz Rosji zdecydowały się wspomniany już Uzbekistan, a także Azerbejdżan, Brazylia, Irak, Indonezja, Mali, Nigeria, Pakistan i Wenezuela. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama