- Wiadomości
Kamrat – ukraiński MRAP
Firma Ukrainian Armor we współpracy z AvtoKrAZ opracowuje nowy minoodporny, opancerzony pojazd – Kamrat. Bazą dla tej konstrukcji jest podwozie, tzw. rolling chassis KrAZ-5233 HE.

Obie ukraińskie firmy mają stosowne doświadczenie w produkcji tego typu pojazdów i posiadają je w swojej ofercie. Ukrainian Armor dostarcza Siłą Zbrojnym Ukrainy oraz służbom mundurowym m.in. pojazdy Novator oraz Varta. Z kolei AvtoKrAZ w ofercie posiada kilka opancerzonych konstrukcji, będących głównie efektem współpracy z firmą Streit Group, jak: Spartan, Hulk, Shrek, Fiona, czy Hurricane. Także samochody ciężarowe marki KrAZ stanowią ważny element logistyki ukraińskich resortów siłowych, w tym na podwoziu 4x4 KrAZ-5233. Warto wspomnieć o opancerzonej wersji Raptor, wysokomobilnej Spetsnaz oraz inżynieryjnej PZM-3.

Projektowany pojazd Kamrat, jako pierwszy opracowany na Ukrainie ma charakteryzować się opancerzonym nadwoziem zapewniającym załodze m.in. ochroną balistyczną w klasie PZSA-6 (odpowiadającą poziomowi 3 wg STANAG 4569 Annex A). Także zastosowane szyby kuloodporne będą wykonane w tej samej klasie ochrony. Komora silnika również będzie opancerzona tak, aby zapewnić ochronę jednostki napędowej przed ostrzałem z broni na amunicję 7,62 mm.
Ponadto konstrukcja Kamrata będzie spełniać wymogi ochrony przeciwminowej na poziomie odporności na eksplozję 8 kg TNT pod kołem lub kadłubem, co odpowiada poziomowi 3a i 3b wg STANAG 4569 Annex B).

Nowy ukraiński minoodporny pojazd opancerzony będzie przeznaczony do transportu 10 żołnierzy (2 + 8) w różnych warunkach terenowych oraz klimatycznych. 5-drzwiowy kadłub zamontowany zostanie na przygotowanym pod zabudowy podwoziu rolling chassis z rodziny ciężarówek KrAZ-5233 4 × 4. Charakteryzuje się ono m.in. DMC do 17.500 kg, rozstawem osi 3.950 mm, rozstawem kół 2.600 mm, prześwitem 310 mm, głębokością brodzenia 1.100 mm oraz stałym napędem obu osi realizowanym przez dwubiegowy reduktor z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego.

Podwozie wybrane dla Kamrata wyposażone będzie w 6-cylindrowy silnik turbodoładowany o mocy 380 KM i momencie obrotowy 1460 Nm. Jednostka napędowa może być połączona z 9-biegową przekładnia mechaniczna lub 6-biegową automatyczną. Na wyposażeniu znajdzie się także układ centralnego pompowania kół (CTIS). Masa pojazdu w konfiguracji bojowej ma wynosić 16.400 kg.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Ukrainian Armor wysokość pojazdu (zapewne bez uzbrojenia) zostanie ograniczona do 2.600 mm, co jest zgodnie z wymaganiami resortu obrony oraz ukraińskich sił specjalnych, czyli potencjalnych przyszłych użytkowników Kamrata. Można wnioskować, że ograniczenie wysokości wynika z doświadczeń wyniesionych z eksploatacji obecnie wykorzystywanej floty pojazdów opancerzonych.

Na pojazdach Kamrat montowane będą mogły być zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Sarmat uzbrojone w karabin maszynowy KT 12,7 mm oraz pociski przeciwpancerne Korsar 107 mm lub Stugna-P/Skif 130 mm i 152 mm.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS