Przemysł Zbrojeniowy

Instytut Lotnictwa zainicjuje budowę nowego samolotu turbośmigłowego

Ilustracja: Instytut Lotnictwa
Ilustracja: Instytut Lotnictwa

W Instytucie Lotnictwa odbędzie się oficjalne podpisanie listu intencyjnego pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z przedstawicielami Instytutu Lotnictwa oraz firm z branży lotniczej i zbrojeniowej w zakresie współpracy przy realizacji przedsięwzięcia budowy polskiego wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34.

Wydarzenie odbędzie się 24 maja br. w ramach „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii - 100 lat współpracy nauki z przemysłem” mającej na celu określenie kondycji i kierunków rozwoju polsko-amerykańskich relacji w zakresie nauki i technologii, a także wyzwań i problemów związanych z ich realizacją.

Oficjalna część spotkania obejmuje przedstawienie ogólnych założeń projektu ILX-34, podpisanie listu intencyjnego przez zaproszonych sygnatariuszy oraz wręczenie pamiątkowych medali Instytutu Lotnictwa z okazji 100-lecia Lotnictwa Polskiego.

Goście konferencji wezmą również udział w sesjach tematycznych poświęconych technologiom lotniczym oraz kosmicznym. Podsumowaniem pierwszego dnia konferencji będzie panel ekspercki z udziałem przedstawicieli ministerstw oraz polskiej i amerykańskiej kadry akademickiej na temat wyzwań w komercjalizacji projektów naukowo-badawczych.

Drugi dzień wydarzenia będzie poświęcony tematyce obronności, bezpieczeństwa, nowych technologii oraz technologii wytwarzania i materiałów kompozytowych.

Konferencja organizowana jest wspólnie przez Instytut Lotnictwa oraz Ohio State University.

Komentarze (38)

  1. ebenezer

    czy ten samolot będzie mógł startować z wody?

    1. normalny

      Tak, przewidziany nawet pionowy start i pływalność.

    2. B777

      będzie startował z podwodnego lotniskowca Macierewicza...

  2. Mietek

    Mają być Polsko-Ukraińskie śmigłowce to może być Polsko-Amerykański ILX-34.

  3. atom

    Kolejny \"przewał\" na kasę, niech najpierw rozliczą \'rewolucyjny i przełomowy\' ILX-27

    1. Pracownik

      Projekt jest dawno rozliczony.

  4. Johny 2questions

    Czy coś takiego nam jest w ogóle potrzebne? Kto i w jakich ilościach to kupi?

    1. Irek

      Racja po co nam to

  5. As

    A może pomóc dokończyć Flarisa i zrobić z niego bezzałogowca? W tym programie powstanie tylko miejsce pracy dla kilku znajomych, którzy zostaną prezesami i przez kilka tak będą opowiadać głodne kawałki przy makiecie czegoś co przypomina samolot z I Wojny Światowej

  6. ck16

    Kiedyś była taka bajka animowana dla dzieci o samolotach. Może to projekt do nowych odcinków.

  7. alex

    A może zamiast tego czegoś odtworzyć produkcję silników do czołgów T-72. Jest ich u nas 500szt. + ponad 200 szt. Twardych, a na świecie tysiące. Jest jakaś perspektywa sprzedaży.

    1. cdee

      i zwiekszyc ich moc do 1200 koni . Ale Wola zniszczona, znów trzeba uruchomic w garazu swagra

  8. Andrzej

    Żaden realny samolot nie powstanie , to jest kolejna próba UTYLIZACJI kilkudziesięciu milionów złotych na zasadzie dotacji. Plastikowa makieta w skali 1:10 , trochę dokumentacji i grafika komputerowa - tyle powstanie w tym całym programie ILX-34 -FARSA za publiczne pieniądze.

  9. Marek1

    Jak się patrzy na komputerową symulację tego XLS-34 nie sposób zapytać - CO jest innowacyjnego w tym projekcie ?? Ciągnący silnik turbośmigłowy z przodu ?? Struktura górnopłatu ?? Wykorzystanie w projekcie zamiast drewna, płótna i sklejki ... laminatów i włókien węglowych ?? Ale co tam, każda okazja jest dobra, by popitolić komunały, porozdawać sobie medale/nagrody, pomimo, że polska nauka/przemysł w dziedzinach lotniczych jest na poziomie lat 60-tych ub. wieku. Poziom trzymają wyłącznie lotnicze fabryki sprzedane wcześniej za grosze zagranicznym koncernom, które montują swoje śmigłowce w Świdniku /Mielcu), ale pisanie o nich \"polskie fabryki\" jest NIEuprawnione.

  10. Willgraf

    zamiast tych niedomówień ,konkretnie wrócić do prac nad koncepcją samolotu Skorpion 230 w wersji Turbośmigłowej ..konkretnie a nie znowu bicie piany, maszyna wsparcia potrzebna nie tylko nam, byliśmy pierwsi w jej opracowaniu, a obecnie świat tworzy takie konstrukcję

    1. Patcolo

      Tu masz bardzo dużo racji, oj bardzo dużo. To brak pomyślunku ze stron MON zawalił ten program. Amerykanie teraz wprowadzają lekki czołg a my swego Andersa sami ustrzeliliśmy.

  11. qwert

    i co dalej, powstanie do tego lotniskowiec ?

    1. Kiebitz

      Podwodny !!

  12. Cywill

    Dobrze że ma już nazwę (i to bez przetargu)

  13. wrk

    Lepiej niech kupia gotowe drony z USA - MQ-9 Reaper, bedzie z nich wiekszy pozytek niz z tego \'\'cudu techniki miedzywojennej\'\'

  14. Pilot

    Może powinni takiego Super Tucano. By się przy okazji do czegoś przydał w razie wojny asymetrycznej.

    1. bebe

      W razie wojny asymetrycznej,to my będziemy tą stroną z dzidami.

  15. dfg

    Właściwie jak nowy An 2 tylko brak dolnego płatu.

    1. bebe

      I właśnie dlatego jest innowacyjny.

  16. mw1

    druga Iryda?

    1. Antex

      raczej Grot .... Iryda przynajmniej latała.

    2. Slaw

      Nie. Iryda latała

  17. Gts

    Brak juz slow na wymysly nowej ekipy. Poprzednicy przodowali w jakichs likwidacjach ci przoduja w dojeniu kasy na technikw XIX wieku. Zamiast sklejki zrobi sie carbon i wielu uwierzy w cud techniki... akurat gornoppat to sie nadaje glownie do opylania pol i w tym sensie moze byc wielozadaniowy.

  18. czarny bez

    ?!? Ale o co chodzi? Skok na kasę? Rocznica 100-u lat okradania budżetu? Kto zamawia samolot i pod kątem jakich zadań? Jaką rolę i gdzie ma spełniać?

    1. pamietajacy

      Nieznany dotychczas profil skrzydła. Wodorowy napęd nie pozostawiający śladu cieplnego. Super wytrzymała węglowa, tania konstrukcja. Powietrzno-magnetyczny system podwozia, a na dodatek sferyczna strefa przeciwpancerna. I proszę pokazać, kto nie będzie chciał kupić takiego cudu techniki?!

    2. Zirytowany

      Proszę pokazać kto będzie w stanie to wyprodukować,jest to zwykły skok na kasę i głosy wyborców mających głowy w chmurach a takich nie brakuje,co udało im się do tej pory opracować i przetestować z sukcesem?Nie da się stworzyć \"cudu\" techniki z niczego,bez ciężkiej pracy i stopniowym wzroście doświadczenia i kwalifikacji jet tylko skok na kasę.

    3. Antex

      Z tymi 100 latami okradania budżetu to przesadziłeś. Akurat w lotnictwie przedwojennym (w powojennym też) wydane pieniądze się zwracały,a przynajmniej mogły się zwrócić gdyby ktoś tego nie uwalił politycznie. Było kilka wpadek PZL (\"Wilk\", \"Jastrząb\", \"Iryda\") - ale praktycznie wszystkie z powodu braku odpowiednich silników. Płatowce były niezłe...

  19. Jaś

    A po co taki samolot. ?

    1. ryba

      dla desantu?

  20. Bash

    Nie potrafią zrobić nawet porządnej wizualizacji a chcą budować samolot? Polecam obejrzeć reklamówkę Gripena NG, aż chce się kupić ten samolot a to jakaś grafika z okładki niskobudżetowej gry.

    1. Kuku

      Wcale nie chcą budować żadnego samolotu. Chcą mieć pretekst do wyrwania grantów.

  21. panako

    ide o zaklad ze ten projekt pochlonie od 1/2 do 3/4 offsetu Wisly cz.1 Amerykanie zaczna naliczac koszty juz 24 maja od pierwszego spotkania z Polakami

  22. nordx

    w tworzeniu grafik komputerowych jesteśmy potęgą!

  23. potaser

    i znow wyciaganie kasy na bzdet z ktorego nic kompletnie nie bedzie! pieniazki beda sie lały szerokim strumieniem , ITWL bedzie udawal ze cos robi , my podatnicy bedziemy placic za ich fanaberie a na koniec powiedza - sorry nie wyszlo! i oglosza nowy pomysl np na realizacje podwodnych rowerow i latajacych umywalek - dosyc tego! poza tym na rynku jest od groma tego typu gotowych i dopracowanych samolotow wiec jest to zwykly skok na kase i mrzonki z pogranicza sf - podobnie bylo z tekturowym PZL-230 Sorpion , GROT-2 , ILX-27 i innymi podobnymi kosztownymi koszmarkami z ktorych nie ma nic plus pieniadze wyrzucone w błoto!

    1. Razparuk

      ILX-27 to akurat ma sens tylko nikt nie umie myśleć...300kg ładunku to można nawet lekki radar mieć lub dużą głowicę opto+uzbrojenie..

  24. Kowalskiadam154

    Brakuje najważniejszego pytania Kto go kupi?! Chyba że WP oraz inne służby na siłę mają zostać nim uszczęśliwione

  25. ck16

    Nowy GROT II