Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Infrastruktura wojskowa tematem dyskusji w Łodzi

Dyskusja o infrastrukturze wojskowej w ramach I International Construction Business Meeting
Dyskusja o infrastrukturze wojskowej w ramach I International Construction Business Meeting
Autor. Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

Najważniejsze kontrakty infrastrukturalne, wyzwania związane z energetyką jądrową, sprawa odbudowy Ukrainy, ale też kwestia inwestycji w infrastrukturę wojskową stanowiły oś dyskusji prowadzonych w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Były one częścią pierwszej edycji I International Business Meeting, wydarzenia którego organizatorem była Włoska Izba Handlowo Przemysłowa w Polsce, a współorganizatorem wspomniana już Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

23 września 2024 r. w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej odbyło się pierwsze w Polsce I International Construction Business Meeting – wydarzenie, które zgromadziło międzynarodowych liderów z branży budowlanej, energetycznej oraz obronnej. Organizatorem spotkania była Włoska Izba Handlowo Przemysłowa w Polsce, a współorganizatorem Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Celem wydarzenia było zacieśnienie relacji handlowych między Polską a Włochami oraz omówienie kluczowych wyzwań i szans stojących przed rozwojem strategicznych sektorów infrastruktury.

Czytaj też

Reklama

W Łodzi dyskusje o strategicznych wyzwaniach

Wydarzenie odbyło się pod Patronatem Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Włoskiej Ambasady w Polsce oraz Łódzkiej Izby Inżynierów Budownictwa, co podkreślało jego wagę oraz międzynarodowy charakter. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele polskiego rządu, władz miasta Łodzi oraz liczni reprezentanci firm z Polski i Włoch. Obecność kluczowych graczy z branży budowlanej, infrastrukturalnej i obronnej stworzyła unikalną przestrzeń do wymiany doświadczeń oraz omówienia potencjalnych kierunków współpracy.

Czytaj też

„Obserwowanie rzeczywistości wokół nas i sprawne reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe jest kluczem do sukcesu każdej firmy i instytucji. Cieszę się, że możemy dziś rozmawiać o tych wyzwaniach i szansach w gronie ekspertów z Polski i Włoch” – podkreślił Tomasz Sadzyński, Prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, otwierając wydarzenie. Sam program konferencji składał się z czterech głównych paneli tematycznych, w których uczestniczyli czołowi eksperci i liderzy branżowi.

Panel I był zatytułowany„Major infrastructure public contracts in Poland” – Uczestnicy dyskutowali w jego trakcie na temat największych kontraktów infrastrukturalnych realizowanych w Polsce, poruszając kwestie związane z rozwojem sieci kolejowych oraz energetycznych. Wśród panelistów znaleźli się m.in. przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych (PKP) oraz Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE).

Autor. Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

„Inwestycje w infrastrukturę publiczną to nie tylko budowanie przyszłości gospodarczej kraju, ale także rozwój społeczny i technologiczny, który przynosi korzyści kolejnym pokoleniom” – zauważył Piotr Majerczak, Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Kolei Państwowych.

Reklama

Infrastruktura wojskowa to współcześnie jedno z największych wyzwań dla państwa

Panel II został poświęcony tematyce „Military Infrastructure in Poland”. Dyskusja w panelu skoncentrowana była na inwestycjach w infrastrukturę wojskową, które są kluczowe w obecnym kontekście strategicznym. Prowadził go dr Jacek Raubo, szef działu analiz Defence24. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego, Ministerstwa Obrony Narodowej i sami gospodarze z Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Czytaj też

Oprócz rozbudowy infrastruktury wojskowej, równie ważne jest wzmocnienie działań w obszarze szkoleń i przygotowania personelu do realizacji nowych wyzwań” – zaznaczył pułkownik Przemysław Gogoliński, Wiceprezes Agencji Mienia Wojskowego. „Spółki Agencji Mienia Wojskowego są kluczowymi graczami w procesie modernizacji infrastruktury obronnej. Ich obecność na dzisiejszym wydarzeniu to dowód na zaangażowanie i determinację w budowaniu bezpiecznej przyszłości Polski” – podkreślił Andrzej Wrona, Prezes AMW Sinevia.

Czytaj też

Zauważono, że współcześnie stoimy przed wyzwaniem w sferze rozwoju infrastruktury na rzecz logistyki wojskowej, ale także całościowego zaplecza rosnących pod kątem ilościowym i jakościowym sił zbrojnych. Co więcej, specyfika inwestycji na rzecz infrastruktury stricte wojskowej wymaga specjalnego podejścia w zakresie doboru kadr i sposobu kształtowania relacji między stroną wojskową a wykonawcami. Szczególnym wątkiem są bowiem sprawy bezpieczeństwa jeśli chodzi o podmioty wykonujące strategiczne inwestycje od których zależy bezpieczeństwo oraz zdolności obronne kraju. A wszystko przecież dzieje się w wysoce wymagającym środowisku jeśli chodzi o rynek pracy. Ważnym aspektem tej części dyskusji stała się również refleksja strategiczna nad rozwojem inwestycji infrastrukturalnych w zakresie przemysłu obronnego.

Autor. Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna

Wojsko oraz wspomniana zbrojeniówka są bowiem dziś pod presją sytuacji międzynarodowej w której muszą szybko poszerzać wiele ze swoich kompetencji, a to wymaga dostępu do lepszej i bardziej rozbudowanej infrastruktury. Począwszy od nowych baz wojskowych, aż po nowe linie produkcyjne sprzętu, uzbrojenia czy też amunicji. W tej sytuacji niezbędne jest widzenie także potrzeb w przestrzeni prawnej, na którą mocno zwracali uwagę uczestnicy dyskusji. Co więcej, refleksja odniosła się do sprawy umiejscowienia Polski w roli państwa kluczowego dla całej wschodniej flanki NATO. Stąd też, tzw. Państwo gospodarz (host nation) musi spoglądać zarówno na potrzeby własnej infrastruktury wojskowej, ale widzieć je w szerszym, sojuszniczym ujęciu. Zauważając chociażby szereg wspólnych natowskich inwestycji, ale także przede wszystkim obecność amerykańskiej infrastruktury wojskowej.

Czytaj też

Generalnie, była to ważna dyskusja z której wynika jak złożonym obrazem jest współcześnie pojęcie infrastruktury wojskowej. W swym najwęższym ujęciu odnoszącym się oczywiście do przestrzeni wojska, ale gdy spojrzy się holistycznie mamy również do czynienia z myśleniem o systemie dróg, kolei, portów, ale także przemysłu obronnego. Nie wspominając już o tym, że infrastruktura wojskowa może być w najbliższym czasie (jeśli nie już teraz) wielkim beneficjentem zmian w przestrzeni technologii podwójnego przeznaczenia oraz rosnącej siły innowacji technologicznych względem nowych i przełomowych technologii.

Reklama

Technologie jądrowe oraz odbudowa zniszczeń w Ukrainie

Panel III poświecono problematyce „Nuclear Power Plants and SMRs” – Eksperci omówili rolę energii jądrowej w transformacji energetycznej, poruszając kwestie wdrażania Małych Reaktorów Modułowych (SMR) w Polsce i Europie. W panelu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Bechtel oraz Ministerstwa Klimatu.

Energia jądrowa to odpowiedź na wyzwania związane z dekarbonizacją i zapewnieniem stabilności energetycznej w regionie. Małe Reaktory Modułowe mogą odegrać w tym procesie kluczową rolę” – zaznaczył Stefano Monti, Prezes Włoskiego Stowarzyszenia Energii Jądrowej.

Panel IV został zatytułowany „Reconstruction in Ukraine” – Kluczowym tematem była odbudowa Ukrainy i możliwości inwestycyjne w regionie. Paneliści, w tym przedstawiciele Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej, omówili szanse na wspólne działania polskich i zagranicznych firm w procesie odbudowy powojennej infrastruktury.

Rekonstrukcja Ukrainy to nie tylko ogromne wyzwanie logistyczne, ale także moralna powinność społeczności międzynarodowej. Wspólnie musimy zbudować fundamenty silnej i stabilnej Ukrainy” – stwierdził Vladyslav Ivanov, Wiceprezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej.

Czytaj też

Jednym z kluczowych punktów programu były prezentacje dotyczące rewitalizacji istniejących budynków w Bergamo i Łodzi, które przyciągnęły uwagę uczestników ze względu na innowacyjne podejście do zachowania dziedzictwa kulturowego oraz wpływ na rozwój miast.

Włosko-polskie doświadczenia w rewitalizacji przestrzeni miejskich

Miasto Bergamo zaprezentowało zintegrowane i zrównoważone projekty rewitalizacji zabytkowych budynków, w tym renowację historycznych kamienic oraz obiektów przemysłowych, przekształconych w nowoczesne przestrzenie mieszkalne i użytkowe. Projekty te znacząco wpłynęły na poprawę jakości życia mieszkańców oraz wzrost wartości nieruchomości w regionie, przy jednoczesnym poszanowaniu historycznego dziedzictwa miasta.

Z kolei Miasto Łódź przedstawiło swoje największe inwestycje rewitalizacyjne, obejmujące m.in. przebudowę pofabrycznych budynków na terenie Księżego Młyna oraz przekształcenie dawnych obiektów przemysłowych w nowoczesne centra kulturalne, biznesowe i mieszkalne. Projekty takie jak Nowe Centrum Łodzi czy EC1 Łódź – Miasto Kultury stanowią doskonały przykład transformacji dawnych przestrzeni poprzemysłowych w tętniące życiem, nowoczesne dzielnice. Jak podkreślono, rewitalizacja tych obszarów miała istotny wpływ na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta oraz wzmocnienie jego tożsamości jako nowoczesnego ośrodka kultury i biznesu.

Nowe perspektywy współpracy polsko-włoskiej

Wydarzenie wzbogaciły również specjalne prezentacje technologiczne firmy MAPEI, dotyczące innowacyjnych rozwiązań w zakresie rewitalizacji budynków murowanych oraz ich trwałej konsolidacji i wzmocnienia.

Czytaj też

Jednym z najważniejszych punktów programu była sesja networkingowa w formie Speed Business Mixer, która pozwoliła uczestnikom na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych w formule krótkich, dynamicznych spotkań.

I International Construction Business Meeting w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej zakończyło się sukcesem, otwierając nowe perspektywy współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Włochami. Organizatorzy wyrazili nadzieję na kontynuację tego typu spotkań, które przyczynią się do dalszego rozwoju sektorów budowlanego, energetycznego oraz obronnego w Europie.

Materiał sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. szczebelek

    Inwestycje w elektrownie atomowe zostały przerzucone o kilka lat do przodu, rozwiązano radę, która miała je koordynować, ale tak będziemy mieć prąd o połowę taniej przy okazji zamykany elektrownie węglowe przyspieszając plany o kilka lat.