Indyjski czołg lekki ze zmienionym silnikiem

Autor. Wikimedia Commons
Indyjski czołg lekki Zorowar otrzyma inną względem pierwotnych założeń jednostkę napędową, w miejsce wcześniej wskazanego 800-konnego silnika MTU trafi do niego Cummins VTA903E-T760 o mocy 760 KM.
Informacje na temat problemu programu indyjskiego czołgu związanego z silnikiem pojawiały się już jesienią 2023 roku, kiedy to ogłoszono przesunięcie prezentacji prototypu czołgu. Dokładniej mowa tutaj o braku porozumienia dotyczącego zagwarantowania dostaw jednostek napędowych MTU dla pojazdu. Tym samym rozpoczęto spekulacje dotyczące zmiany silnika dla Zorawara, wymieniając rozwiązania od takich marek jak Cummins lub Caterpillar (ten drugi wykorzystano np. w tureckim czołgu lekkim/średnim Kaplan MT). Wybór ostateczny miał paść na jednostkę napędową Cummins VTA903E-T760 o mocy 760 KM, który sprzężono z przekładnią HMPT-800 od RENK America.
It has been confirmed that the Indian Zorawar LT uses a HMPT-800 transmission provided by RENK America, connected to a 760 hp Cummins VTA903E-T760 engine.
— Ronkainen (@ronkainen7k15) January 24, 2025
This American-made power pack has some commonality with the U.S. AMPV & Bradley A4. https://t.co/70jYDfudOJ pic.twitter.com/zJTs6Pir6l
Indie w 2022 roku zamówiły pierwszą partię 59 czołgów lekkich Zorawar, które to mają stanowić wsparcie dla jednostek operujących w terenie górzystym (zwłaszcza na granicy z Chinami). Jego prototyp został pokazany publicznie po raz pierwszy w lipcu 2024 roku i od tego czasu jest on aktywnie testowany. Oczekuje się, że w roku 2027 czołg zakończy wszystkie test i zostanie wdrożony do służby. Za produkcję pierwszych 59 sztuk odpowiada Organizacja Badań i Rozwoju Obrony (DRDO) oraz koncern Larsen & Toubro (L&T). Decyzja o wskazaniu docelowego producenta Zorawara odpowiedzialnego za dostarczanie kolejnych 295 ma zostać podjęta później przez ministerstwo obrony.
Zorawar to indyjski czołg lekki opracowywany przez Organizację Badań i Rozwoju Obrony (DRDO) oraz koncern Larsen & Toubro (L&T). Uzbrojenie główne stanowi armata gwintowana Cockerill HP kal. 105 mm (połączona z automatem ładowania mieszczącym 12-16 naboi) umieszczona w systemie wieżowym Cockerill 3105. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy kal. 7.62 mm, zaś na stropie wieży umieszczono wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Działo jest stabilizowane w dwóch osiach, co pozwala na celne strzelanie podczas jazdy pojazdu. Wieża ma zostać zintegrowana ze zdwojoną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych np. Spike lub Akeron. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny Cummins VTA903E-T760 o mocy 760 KM (wcześniej zastosowano motor MTU o mocy 800 KM), który sprzężono z przekładnią automatyczną RENK America HMPT-800. Pozwala to na rozpędzenie tego ważącego 25 ton pojazdu do 70 km/h. Załogę stanowi 3 żołnierzy.

Autor. Government of India/Wikipedia
WIDEO: Podwodny Sokół od środka