Przemysł Zbrojeniowy

Indie chcą rozwijać C-295. W planach morski patrolowiec i samolot AEW&C

Wersję AEW&C samolotu C-295 promował kilka lat temu Airbus, Fot. Ronnie Macdonald, flickr, CC BY-2.0
Wersję AEW&C samolotu C-295 promował kilka lat temu Airbus, Fot. Ronnie Macdonald, flickr, CC BY-2.0

Podlegająca indyjskiemu resortowi obrony Organizacja Badań Obronnych i Rozwoju (DRDO) poinformowała o planach rozwoju samolotów C-295.

Podczas tegorocznych targów Aero India 2019 w pawilonie firmy Airbus Defence & Space zaprezentowane były 2 egzemplarze samolotu C-295. Jeden w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowania morskiego (Maritime Multimission Aircraft - Wielozadaniowy Samolot Morski) dla Straży Przybreżnej. Drugi samolot spełniał założenia opisywane przez NATO jako AEW&C (Airborne Early Warning & Control czyli maszyny Wczesnego Ostrzegania i Kontroli Przestrzeni Powietrznej). Ta wersja mogłaby trafić dla Sił Powietrznych Indii. 

Zadania wersji morskiej obejmują nadzór nad wodami terytorialnymi, monitoring środowiskowy oraz działania poszukiwawczo-ratownicze (SAR), maszyna może tez być przystosowana do wykonywania zadań związanych z ewakuacją medyczną oraz transportu sił i środków. Wersja MMA ma być wyposażona m.in. w radar z aktywnym skanowaniem fazowym AESA, systemy identyfikacji swój-obcy, głowicę elektrooptyczną działającą w pasmie widzialnym i w podczerwieni. Według DRDO elektronika przeszła już testy naziemne i strona indyjska czeka na dostarczenie samolotów by wykonać próby w locie. Wersja AEW&C miałaby być wyposażona w system radarowo-łącznościowy NETRA użytkowany już na trzech samolotach EMB-145. Jest on rozwijany przez DRDO od 2003 r. W przypadku obu wersji odbiorca dąży do maksymalizacji liczby komponentów produkowanych w Indiach.

Indie złożyły zamówienie na 62 egzemplarze C-295 w różnych wersjach. Pierwotne planowano pozyskać 56 samolotów, ze względu na potrzeby Straży Przybrzeżnej skorzystano jednak z prawa opcji. Zgodnie z pierwotnymi planami pierwszych 16 maszyn ma trafić do Indii w stanie lotnym, pozostałe będą montowane na miejscu w ramach współpracy Airbusa z indyjskim koncernem TATA. Europejskie samoloty transportowe zastąpią przestarzałe maszyny Hawker Siddeley HS 748. Transakcja wciąż jednak czeka na zgodę rządu Indii.

 

Komentarze