Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Hybrydowy śmigłowiec X3 pobił rekord prędkości

Fot. Eurocopter
Fot. Eurocopter

Hybrydowy śmigłowiec X3 osiągnął prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Kilka dni wcześniej wiropłat Eurocoptera rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Tym samym X3 pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców.



Eurocopter osiągnął historyczną prędkość 255 węzłów podczas próbnego lotu śmigłowca X3. Śmigłowiec leciał 40 minut nad południową Francją w pobliżu Istres na wysokości 10 000 stóp (3050 m). X3 jest demonstratorem technologii nowoczesnego, ekonomicznego statku powietrznego pionowego startu i lądowania (VTOL) Eurocoptera, który oferuje prędkość samolotu turbośmigłowego i wszelkie zdolności lotne śmigłowca.

Zobacz także: Śmigłowiec Eurocoptera „za darmo” … ale tylko dla Australii

Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322, zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciopłatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Silniki tej rodziny, o nowoczesnej konstrukcji i architekturze, łączą w sobie moc i potencjał rozwojowy. Wariant RTM 322, napędzający X3, oparty jest na RTM 322 służącym do napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb demonstratora szybkiego śmigłowca.

Przeczytaj również: Bezzałogowy Eurocopter już lata

Koncepcja X3 jest przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością, z zachowaniem wszystkich zdolności do pionowego startu i zawisu. Producent dostrzega szeroki zakres potencjalnych zastosowań dla tego hybrydowego śmigłowca, w tym operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) dalekiego zasięgu, misje straży wybrzeża, loty patrolowe nad granicą, transport pasażerów i przewóz pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, a także usługi transportu miejskiego. Połączenie dużej prędkości przelotowej i doskonałych osiągów pionowego startu i lądowania jest także doskonałym rozwiązaniem dla misji wojskowych, takich jak działania sił specjalnych, transport żołnierzy, ratownictwo bojowe i ewakuacja medyczna.

(PAM)
Reklama
Reklama

Komentarze