Reklama
  • Wiadomości

Huta Stalowa Wola: zmiany, zmiany...

Dokładnie rok temu, 1 grudnia 2021 r., oddziałem Spółki zostały – przejęte przez Huta Stalowa Wola SA. i włączone w skład Grupy HSW SA. – Wojskowe Zakłady Inżynieryjne w Dęblinie. Dokładnie w rocznicę tej zmiany organizacyjnej taka sama procedura zostaje zastosowana wobec kolejnego, dotychczas samodzielnego, podmiotu.

Autosan HSW
Autor. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl
Reklama

Informacja ta ma już charakter oficjalny, i poinformowana o niej została, zgodnie z wymogami prawa, załoga firmy. Jest nią spółka Autosan, która dotychczas, po odkupieniu jej od syndyka masy upadłościowej, była samodzielną spółką prawa handlowego. Jej współwłaścicielami, na równych prawach, mając po 50 proc. udziałów, były Huta Stalowa Wola SA. oraz PIT-Radwar. To był „plan B", jako że zamiar odkupienia Autosanu HSW wyjawiła już w 2015 r., ale wówczas nie dogadano się z syndykiem z powodu znaczących rozbieżności co do wysokości kwoty, za jaką sanocki podmiot miałby zostać przez stalowowolską spółką zakupiony. Wcześniej, przypomnijmy, w 2012 r., HSW odkupiła, także od syndyka, fragment Jelczańskich Zakładów Samochodowych, spółkę Jelcz Komponenty, którą w kilka lat solidnie doinwestowała, wzmocniła produktowo i w ogóle postawiła na nogi i uczyniła strategicznym dostawcą ciężkiego taboru transportowego dla potrzeb Wojska Polskiego. Dziś bez pojazdów z Jelcza nie sposób wyobrazić sobie jakikolwiek komponent polskiej armii.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Przejęcie Autosanu przez HSW i PIT-Radwar przeprowadzono kilka lat temu, w dość specyficznej sytuacji. Oficjalnie motywacją tego kroku było dążenie do przekształcenia Autosanu w podmiot, który będzie zajmował się produkcją dla potrzeb MON "lekkich" pojazdów bojowych 4x4, głównie o przeznaczeniu rozpoznawczym i dla sił wsparcia. Niezależnie od tego firma miała utrzymywać swą dotychczasową „cywilną nogę", jaką była i jest produkcja autobusów. Przez kilka lat jednak, z różnych powodów spółka przynosiła straty i nie prowadziła działalności na odpowiednią skalę. To nie dawało zakładanej wcześniej efektywności.

Sprawą niezmiernie ważną, był brak docelowego produktu, który byłby związany z podstawowym profilem działalności współwłaścicieli, PIT-Radwar i HSW. Długo nie było przede wszystkim pojazdu 4x4, którego produkcję można byłoby w Sanoku ulokować, zgodnie z pierwotnymi założeniami. Pewnym rozwiązaniem pomostowym stało się powiązanie Autosanu z programem Wisła, dla którego Autosan wykonuje przyczepy do transportu kontenerów z rakietami dla systemu Patriot.

Reklama
Przyczepa Autosan do transportu kontenerów z rakietami dla systemu Patriot
Przyczepa Autosan do transportu kontenerów z rakietami dla systemu Patriot
Autor. Jerzy Reszczyński/Defence24.pl
Reklama

Dopiero, kiedy na MSPO 2021 HSW zademonstrowała prototyp opracowanego wspólnie z Tatra Export pojazdu 4x4, i kiedy wojsko zapaliło się do tergo projektu, pojawiło się światełko w tunelu. Zwiastunem tego było umieszczenie na masce nowego wozu logotypu Autosana.

Wojsko temat pojazdu „kupiło", jak wielokrotnie informowaliśmy – z myślą o pojazdach dowodzenia dla artylerii, pojazdów rozpoznania, nie tylko dla artylerii, oraz – przede wszystkim i w pierwszej kolejności – jako istotnego elementu systemów niszczycieli czołgów Ottokar-Brzoza oraz systemu wykrywania i zwalczania broni pancernych, opracowywanego w ramach programu Gladius.

Reklama

Od kilku miesięcy nieoficjalnie wiadomo było, co potwierdził też w rozmowie z nami nowy prezes HSW SA. Jan Szwedo, że Huta Stalowa Wola „poszukuje nowych rozwiązań dla zwiększenia swego potencjału produkcyjnego".  Podejrzewano, że HSW zamierza odkupić od Chińczyków kompleks produkcyjny dawnego Zakładu Skrzyń Przekładniowych, ale HSW nigdy tego nie potwierdziła, ale też nie zdementowała. Ważne, że sugerowała, iż – zanim dojdzie do wielkich inwestycji w całkowicie nowe obiekty produkcyjne, jakie spółka zamierza zbudować na niedawno pozyskanych kilkudziesięciu hektarach nowych terenów – możliwe i realne jest powiększenie potencjału wytwórczego o obiekt już realnie istniejący, wymagający co najwyżej wzmocnienia i „uporządkowania". To niezwykle istotne z punktu widzenia pilnych potrzeb, związanych z wdrożeniem produkcji ZSSW-30, przygotowań do produkcji NPBWP Borsuk, potencjalnego rozwoju programu Wisła i programu Narew, oraz wspomnianych programów Gladius i Ottokar-Brzoza, a także coraz bliższą perspektywą wdrożenia do produkcji nowych wozów dowodzenia dla artylerii Waran, wozów rozpoznania, pojazdów 4x4 dla Wojsk Specjalnych oraz zbliżającym się startem produkcji Baobaba itd. Nie wszystkim zadaniom związanym z produkcją platform dla tych systemów podoła i tak bardzo mocno obciążony produkcją na rzecz wojska Jelcz, nota bene też w 100 proc. należący do Grupy HSW SA.

Zobacz też

HSW SA. oficjalnie o zamiarze przejęcia pełnej kontroli nad Autosanem poinformowała: „Huta Stalowa Wola SA. zgłosiła zamiar nabycia od Autosan sp. z o.o. (Autosan) jej składników majątkowych wraz z załogą i marką, które tworząc zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa będą podstawą utworzenia w strukturach HSW SA. nowego Oddziału HSW SA. Autosan w Sanoku. Proces formalny dopiero się rozpoczyna. 28 października br., zgodnie z art. 261 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, zostały powiadomione o tym zamiarze organizacje związkowe. Właściciele oraz Zarząd Autosanu spotkają się w bieżącym tygodniu ze związkami zawodowymi oraz załogą. Podczas spotkania będą omówione wszystkie najważniejsze aspekty tego procesu, w tym sprawy pracownicze". Z dotychczasowych ustaleń wynika, iż „1 grudnia 2022 r. nabyte przedsiębiorstwo od Autosan sp. z o.o. stanie się zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa HSW SA w formie Oddziału HSW SA. Autosan w Sanoku. Oddział zachowa produkcję cywilną, spory nacisk zostanie położny na specjalizację w zakresie pojazdów wojskowych. Zachowana zostanie zarówno lokalizacja, jak i marka, zasoby kadrowe, a znacznie wzmocniony potencjał i asortyment produkcji. W efekcie tego procesu dojdzie do przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, tj. Hutę Stalowa Wola SA. Oddział w Sanoku. Organy HSW SA., realizując intencje Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA. zmierzające do restrukturyzacji podmiotów Grupy Kapitałowej PGZ celem zwiększenia ich efektywności oraz plany Huty Stalowa Wola SA. w zakresie rozbudowy potencjału produkcyjnego na rzecz zabezpieczenia zdolności produkcji sprzętu bojowego, podjęły 28 października 2022 r. uchwałę o zamiarze nabycia przedsiębiorstwa od spółki Autosan. Plan przejęcia został podyktowany koniecznością pilnego wzmocnienia potencjału przemysłowego i kadrowego HSW SA., co umożliwi włączenie Autosanu do struktury organizacyjnej i produkcyjnej HSW SA ".

Reklama
Autobusy Autosan SANCITY 12LF dostarczone do Wojska Polskiego.
Autobusy Autosan SANCITY 12LF dostarczone do Wojska Polskiego.
Autor. Autosan
Reklama

Beata Perkowska, kierownik Działu Komunikacji PGZ SA.: – Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych, poszło takie zawiadomienie, czyli zawiadamia się załogę i spółkę, że jest chęć przejęcia zakładu z miesięcznym wyprzedzeniem. Tutaj chodzi o przejęcie zakładu wraz z załogą i marką, czyli to jest to zorganizowane przedsiębiorstwo w grupie PGZ. Z tego, co wiem, trwają rozmowy z kadrą pracowniczą, w tym tygodniu te rozmowy się rozpoczęły. Jak wszystko się dobrze powiedzie, to od 1 grudnia Autosan stałby się Oddziałem Huty Stalowa Wola. Nazwa Autosan nie zniknie z przestrzeni Sanoka. Są zamierzenia, aby nazwę Autosan zachować. To wszystko jeszcze się okaże, bo proces dopiero się rozpoczął. Trwają, tak jak wspomniałam, rozmowy ze stroną społeczną, z pracownikami z zarządami. Huta Stalowa Wola była współudziałowcem zakładu Autosan w udziałach 50/50. Natomiast tu by się zmienił pracodawca, ale nic poza tym. Czyli miejsce, marka, pracownicy, wszystko zostaje takie samo. Produkcja autobusów dalej jest prowadzona, natomiast rozwija się tutaj odnoga wojskowa.

HSW Waran
Pojazd Waran w wersji artyleryjskiego wozu dowodzenia prezentowany podczas MSPO 2022
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24.pl

Zmiana formuły organizacyjno-prawnej, na jakiej funkcjonować będzie teraz Autosan, uprości kierowanie pracą zakładu oraz usprawni przyszłe procesy jego finansowego wzmacniania. Nie będą już konieczne wymagane kodeksem spółek handlowych czasochłonne procedury, wymagające odpowiednich decyzji organów samodzielnej spółki, rady nadzorczej i zarządu, łatwiej i szybciej można będzie podejmować strategiczne decyzje, zarówno ekonomiczne i techniczne, jak i personalne, co – jak pokazała praktyka ostatnich kilku lat – ma kapitalne znaczenie dla sprawności i efektywności zarządzania. A o tym, że takie decyzje podejmowane w HSW mają sens i przekładają się na wymierne sukcesy, od lat przekonywać nie trzeba. Dowodem są liczne już realizowane w fazie produkcji seryjnej programy Rak i Regina, ale też programy wyrobów wdrażanych do produkcji (Wisła i ZSSW-30) lub do niej przygotowywane (Baobab, Gladius, Ottokar-Brzoza, Narew i inne).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Decyzja, która się właśnie wykuwa, ma też kapitalnie ważne znaczenie społeczne dla podkarpackiego Sanoka. Daje realną perspektywę ustabilizowania sytuacji liczącego się w mieście i regionie pracodawcy szczycącego się ponad 100-letnią tradycją techniczną. Początki firmy, to taka ciekawostka, związane są z rozpoczętą już w 1832 r. działalnością gospodarczą (produkcją kotłów, narzędzi miedzianych i innych przedmiotów użytkowych) m.in. Mateusza Beksińskiego, przodka znanego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego, który zresztą ma w Sanoku swoje muzeum. W późniejszym okresie fabryka produkowała m.in. wagony kolejowe, tramwaje, sprzęt pożarniczy, przyczepy, autobusy itp. Firma już w 1923 r., w dużej mierze dzięki rządowym zamówieniom na tabor kolejowy, zatrudniała już po-nad 1700 robotników.

Sanok i Stalową Wolę, co ważne z punktu widzenia sprawności współpracy produkcyjnej, dzieli odległość tylko ok. 150 km, komunikacja pomiędzy dwoma ośrodkami jest z roku na rok lepsza za sprawą budowy trasy ekspresowej S19.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama