Przemysł Zbrojeniowy

Hiszpania zamawia PC-21

Fot. Pilatus
Fot. Pilatus

Ejército del Aire (Hiszpańskie Siły Powietrzne) poinformowały o złożeniu zamówienia na  samoloty szkolenia podstawowego PC-21. 

Samoloty zastąpią dotychczas eksploatowane  T-35C i CASA C-101.  Decyzję o ich wyborze podjęto w listopadzie 2019 r. Łączna wartość samolotów to 204,75 mln EUR, kwota ta zostanie przekazana szwajcarskiemu producentowi w trzech transzach (71,5 mln EUR w 2020, 71 mln EUR w 2021 oraz 62,5 mln EUR w 2022 roku).

Pilatus dostarczy - poza samymi egzemplarzami PC-21 - także kompletny, zintegrowany system szkolenia. Będzie on obejmował m.in. trenażer z mechanizmem pozorowanego katapultowania, dwa skorelowane symulatory lotu, a także pakiet wsparcia logistycznego. Dostawy rozpoczną się, najprawdopodobniej, w marcu bieżącego roku. Według planu pierwsze maszyny posłużą do wyszkolenia 8 instruktorów. 

image
Pilatus PC-21. Fot. Carlos Menendez San Juan/CC BY-SA 2.0

Samolot napędzany jest przez silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-68B o mocy 1600 KM  z pięciołopatowym, kompozytowym śmigłem. Może osiągać przeciążenia od -4 do +8 g. Dzięki systemom symulującym zmiany w charakterystyce lotu, może w powietrzu zachowywać się jak samolot odrzutowy; może też emulować zastosowanie systemów uzbrojenia czy walki elektronicznej. Hiszpania zamówiła łącznie 24 egzemplarze PC-21. Użytkowane są one też m.in. przez Siły Powietrzne Francji, Australii, Singapuru, Szwajcarii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Komentarze (2)

  1. BUBA

    A naszych Orlikow nikt niechce ? A wedlug mediow to takie dobre.

    1. Jan

      Orliki to nawet ustępowały poprzedniej generacji PC-9 i Tucano. A PC-21 to nowa generacja maszyn szkolnych. Nie ma mowy o eksporcie bo kto kupi maszyny technologicznie z przed 35 lat ?

  2. Napoleon

    Ciekawe czy się zdecydują także na szkolenie zaawansowane na PC-21 w przyszłości. Dość mocno lobbowany model mający przynieść spore oszczędności w systemie szkolenia i ujednolicenia maszyn w cyklu szkolenia.